Hur få lättare packning på skogsturer?

Hej alla lättviktare. Hur ska jag tänka när jag lättar min packning inför skogsturer EJ fjällvandring?

Hjälp mig att förstå hur man får en lätt packning om man har med sig mat och vatten för 3 dagar minst + kök m. bränsle, kniv, kanske yxa och lite annan utrustning t ex första-förband kit.

Min andra fråga gäller ryggsäckar lättviktare ofta pratar om. De flesta verkar så ömtåliga, klarar de ens att kastas runt och slitas i, åka tåg, ligga ute i regn/snö, få lite glödsprätt på sig osv.
Att behöva packa smart och göra en virtuell ram känns väldigt sårbart även det.

Diskutera på. Jag vill verkligen lätta min packning nu då jag pga sjukdom har svårt att gå och en tung ryggsäck gör det inte enklare.
 
Hej,, har en granite gear vapor trail och den väger 1 kilo för 60 liter. Tycker inte den är ömtålig. Hur mkt stryk ska en ryggsäck tåla liksom? Den har hållt för åtminstone 16+ helgturer i skog och 30+ natter till fjälls.
 
Jag har förmodligen helt fel men när jag tittat och läst om den ryggan (granite gear vapor trail) verkar den inte vara gjord för en packning på mer än 12 kg. Då sitter den inte bra osv.

Fantiserar hur den har 16+ kg i sig i starten av en tur, slits av ett flak på en bil och den rem som greppades går av...
 
Senast ändrad:
Funderingar kring din första frågeställnig

Vad som är en lätt packning varierar ju ganska mycket från person till person.
Men det är en intressant fråga - i skogen vill iallafall jag ha lite mer robust utrustning än på fjället där man kanske inte jobbar så mycket med eld och bröte.


Ta inte med dig mer prylar än du behöver - det är viktigare än att varje grej är superlätt i sig.
Sov under en tarp med myggnät istället för tält.
För en så kort tur borde en 50l säck vara mer än tillräckigt stor och även lite rejälare modeller i denna storlek är relativt lätta.
Dela utrustning med turkamraterna
Använd cellplastligglagg istället för självuppblåsbart
Välj en lätt sovsäck - bara man har råd finns ingen anledning att inte välja en lättviktare - men se till att den har hellångt blixtlås i sidan.
Bär inte allt vatten utan fyll på efter vägen - rena givetvis efter behov.
Ett lätt gaskök och en kaffepanna kan kanske vara tillräcklig koksutrustning även för dig

Några tankar iall vänlighet.

Uffe
 
När jag vägde min skogstursrygga för en tvådagars i början av veckan var det 8 kg inklusive ryggsäck. Då bar visserligen min kompis min del av maten, men det var å andra sidan för att jag tog hela trangiaköket, som är lite tyngre än vedköket jag brukar ha när jag går själv... Hade nog gått på max 10 kg om jag gått solo. Inte extremlätt, men jag tycker det är lätt. ;)

Jag är tyvärr inte lagd åt att föra in utrustningsvikter i Exceldiagram, men det här är vad jag har som är lätt:

Ryggsäck: Osprey Exos 58. Väger runt 1 kg. I kort, helt rätt rygga för mig, tämligen lätt och relativt robust. Jag har skrivit en längre recension där tidigare.

Vatten: Jag har ersatt vattenbärandet med ett MSR Miniworks EX och en matchande nalgeneflaska. Kräver att man går i närheten av vatten, men väger bara runt 500 g.

Hängmatta: Warbonnet Blackbird Double Layer 1.0. Väger typ 800 gram. Måste kompletteras med tarp om det är ostadigt väder.

Annars bär jag bl.a. en varken lätt eller tung syntetsovsäck, gammalt cellplastliggunderlag, vanlig ylletröja som värmeplagg, kanske en bok eller en liten flaska vin, och en mindre yxa (från ÖB, t.o.m., så ingen lättviktsvariant). Jag skulle nog kunna gå ner något kg till om jag ville anstränga mig.

Det STORA hoppet var att sluta bära vatten, det halvstora att överge mitt gamla lånetält.
 
Tack för alla bra tips!

@Uffe Tack för riktigt bra tips. De punkterna du nämner tittar jag själv på nu. DVS Lätt tarptält, nytt liggunderlag, ny sovsäck. Sedan gas istället för t-röd som bränsle till trangian.


@Väderhatt Bra tips om ryggsäck. Verkar som om jag måste lämna min älskling B.vulcan utan fickor hemma nästa gång för att komma under 10 kg på ryggen.
Det du skrev om vatten känns väldigt Bear Grylls "Sun is going down - time to drink my own piss". Jag har med mig typ puritabs innan jag testar en sån där renare. :)
 
Det finns i princip två grundsätt att börja lättpacka.

Det ena, som förordas av många, är att börja med att byta ut de stora sakerna.

Fördelen med det är att viktskillnaden märks tydligt. Nackdelen är att det är ett stort steg och om man är tveksam eller skeptisk så kanske det blir svårt att ta steget.

Den metod som jag förordar är att istället börja med de saker som är enkla att byta ut.

Gör en packlista och jämför med andras listor. Titta på skillnaden i vikt. Strunta i "de tre stora", för där vet du antagligen redan att det går att tjäna vikt.

Det var så jag kom in på lättpackning. Jag hittade nåns packlista och tänkte "hur kan han få så lätt packning, de där grejerna är väl inte så himla lätta?". Så tog jag fram vågen och jämförde med mina grejer...


Att lämna vissa saker hemma kostar ingenting och innebär 100% intjänad vikt.

Att hitta det lättaste av det man redan har kostar heller ingenting, fast viktskillnaden är kanske inte så stor.

Att komma på sätt att använda en sak till flera användningsområden är också helt gratis.


För skogsturer är det ju oftast lättare att få ner vikten är för fjällturer, eftersom tältet inte är lika kritiskt (i skogen blåser det inte lika mycket och dessutom finns det gott om träd att spänna upp tält/tarp med).
 
Finns många robusta lätta säckar

Min andra fråga gäller ryggsäckar lättviktare ofta pratar om. De flesta verkar så ömtåliga, klarar de ens att kastas runt och slitas i, åka tåg, ligga ute i regn/snö, få lite glödsprätt på sig osv.
Att behöva packa smart och göra en virtuell ram känns väldigt sårbart även det.
Jag tycker att detta ofta är en överdriven farhåga. GoLite, ULA och andra har väldigt starka vävar i t ex Dyneema som håller för det mesta. Min lite ömtåligare Gossamer Gear Mariposa har åkt en hel del flyg, har ram och är ändå , så när som på ett litet nöthål, helt intakt.

Det finns många säckar som bevisligen hållit för långvandringar på tusentals kilometer. Längre än de flesta går under hela sin livstid.

Det där med virtuell ram ser jag inte varför det skulle vara sårbart. Det är nog bara en vanesak. Inget finns ju som kan gå sönder. Konsekvensen av en felpackning är ju inte heller katastrofal. Det kanske blir lite obekvämt, men då packar man bara om.

Det som däremot är ett problem både med tung och lätt packning så är det glödsprätt från elden.
 
Jag har lättpackat min utrustning fram och tillbaka och gjort avväganden under vägen med tanke på bekvämlighet och enkelhet. Jag har kommit fram till en del grejer som jag tycker funkar bra.

1. Tält
Tält för en person ger både skydd från regn, myggor och ökar värmen betydligt så man slipper ha massa förstärkningsplagg. Mitt tält väger strax över ett kilo och brukar slå de flesta utrustningslistor som kombinerar hängmatte+tarp+myggnät+tjockt liggunderlag etc.

2. Kök
T-sprit är faktiskt lättare om man bara skall ut över helgen, men när man börjar testa gas och bensinkök så blir man snart förundrad över hur fruktansvärt lång tid det tar för ett trangia att koka upp vatten. Jag har fortfarande mitt minitrangia men kompletterat med en liten gastub med toppmonterad brännare.

3. Ryggsäck
Om det är såpass varmt att jag kan använda min Haglöfs LIM 100 (6 grader) så räcker det för mig med en 35 liters ryggsäck. Då spelar inte vikten så stor roll och man kan köpa en lite tuffare som redan påpekats i tråden.

Sedan så är det viktiga att lämna grejer hemma. Ta bara med kläder som du kan använda samtidigt + ett extra par strumpor. Och tänk till rejält kring maten så att den är kring 4 kalorier per gram om du tittar på en dagsranson.
 
Det du skrev om vatten känns väldigt Bear Grylls "Sun is going down - time to drink my own piss". Jag har med mig typ puritabs innan jag testar en sån där renare. :)

Ha ha ha. :)

Men seriöst, jag tyckte det var givet när jag tänkte igenom det. 1 l vatten = 1 kg. 3 l vatten vill man dricka om dagen, minst. Då får man antingen bära det (hemifrån, eller från olika ställen där man hittat rent dricksvatten längs vandringen), eller så får man ta det från naturen. Där jag går finns en massa sjöar som har rätt fint vatten, så det känns dumt att bära flera kilo på ryggen, men jag vill ändå inte dricka det orenat.

Jag funderade på om jag skulle satsa på kemisk rening eller mekaniska filter, och att jag skaffade mitt Miniworks var för att det tar bort grums och många kemiska föroreningar, också. För sjöar och bäckar i skogen kändes det som en bra idé.
 
Skaffa hängmatta och en lätt sovsäck, där kan du spara ordentligt med vikt.

Beträffande ryggsäckar:
Jag kör med en Maxpedition Condor rygga för 1-2 dagars turer i skogen och en Fjällräven Helags 40L (nyinköpt) för 3-4 dagar. Dom har en kraftigare väv och tål mer än dom typiska lättvandrar säckarna, tex sprätt från glöden, kvistar, etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...