Hur bra är det med dyra tält?

Står i begrepp att köpa ett nytt tält och vill ha ett riktigt bra. Jag vill så klart inte betala för mycket men med skatteåterbäring som bränner i fickan är inte priset den viktigaste faktorn.

Jag paddlar mest men har på sistone börjat intressera mig för vandring. Vill ha ett tält som är självstagande, tål rejäl blåst på en oskyddad strand, regn i flera dagar och som går att kånka ett par dagar utan att jag bryter ryggen. 8 000 sek är smärtgränsen men kommer jag billigare undan så är det så klart inte tråkigt.

Funderar på EV2, Exped Polaris eller något av Hillebergs tält. Synpunkter och förslag mottages tacksamt.

Står i begrepp att köpa ett nytt tält och vill ha ett riktigt bra. Jag vill så klart inte betala för mycket men med skatteåterbäring som bränner i fickan är inte priset den viktigaste faktorn.

Jag paddlar mest men har på sistone börjat intressera mig för vandring. Vill ha ett tält som är självstagande, tål rejäl blåst på en oskyddad strand, regn i flera dagar och som går att kånka ett par dagar utan att jag bryter ryggen. 8 000 sek är smärtgränsen men kommer jag billigare undan så är det så klart inte tråkigt.

Funderar på EV2, Exped Polaris eller något av Hillebergs tält. Synpunkter och förslag mottages tacksamt.

Själv har jag ett HB Allak som jag är mkt nöjd med! Lätt, snyggt å rött ;)

/Janne

Ojoj, svaren haglar in. Tack!
Antar att HB vill ha konkurens för att få nya innovationer? ;) Monopol leder ju som regel till stagnation.

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
För att återgå till ämnet...

Allak vs Staika? Är en ovan vandrare. Hur stor skillnad gör de 800 grammen i väskan? Och hur mycket tåligare är Staika än Allak ute i verkliga livet?

Vad har Hillebergtälten som inte Mountain hardwear eller exped kan leverera?

Vad som är bäst beror väll på vad du prioriterar. Hilleberg är bra om du prioriterar som hilleberg.
Det finns många andra högklassiga tillverkare...

Jag hade köpt EV2 direkt om det inte var för färgen. Har kollat runt för ett solotält till mig länge och det uppfyller alla krav på stadga, utrymme, låg vikt... fast färgen är så fel.

Eller soulo...?

Ju mer jag gräver runt i gamla trådar desto mer lutar jag åt Hilleberg som det (självklara?) valet. Soulo verkar vara ett annat intressant alternativ till ovanstående. Eller är jag ute och cyklar?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips