Hur bra är det med dyra tält?

Står i begrepp att köpa ett nytt tält och vill ha ett riktigt bra. Jag vill så klart inte betala för mycket men med skatteåterbäring som bränner i fickan är inte priset den viktigaste faktorn.

Jag paddlar mest men har på sistone börjat intressera mig för vandring. Vill ha ett tält som är självstagande, tål rejäl blåst på en oskyddad strand, regn i flera dagar och som går att kånka ett par dagar utan att jag bryter ryggen. 8 000 sek är smärtgränsen men kommer jag billigare undan så är det så klart inte tråkigt.

Funderar på EV2, Exped Polaris eller något av Hillebergs tält. Synpunkter och förslag mottages tacksamt.

Står i begrepp att köpa ett nytt tält och vill ha ett riktigt bra. Jag vill så klart inte betala för mycket men med skatteåterbäring som bränner i fickan är inte priset den viktigaste faktorn.

Jag paddlar mest men har på sistone börjat intressera mig för vandring. Vill ha ett tält som är självstagande, tål rejäl blåst på en oskyddad strand, regn i flera dagar och som går att kånka ett par dagar utan att jag bryter ryggen. 8 000 sek är smärtgränsen men kommer jag billigare undan så är det så klart inte tråkigt.

Funderar på EV2, Exped Polaris eller något av Hillebergs tält. Synpunkter och förslag mottages tacksamt.

Själv har jag ett HB Allak som jag är mkt nöjd med! Lätt, snyggt å rött ;)

/Janne

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ojoj, svaren haglar in. Tack!
Antar att HB vill ha konkurens för att få nya innovationer? ;) Monopol leder ju som regel till stagnation.

För att återgå till ämnet...

Allak vs Staika? Är en ovan vandrare. Hur stor skillnad gör de 800 grammen i väskan? Och hur mycket tåligare är Staika än Allak ute i verkliga livet?

Vad har Hillebergtälten som inte Mountain hardwear eller exped kan leverera?

Vad som är bäst beror väll på vad du prioriterar. Hilleberg är bra om du prioriterar som hilleberg.
Det finns många andra högklassiga tillverkare...

Jag hade köpt EV2 direkt om det inte var för färgen. Har kollat runt för ett solotält till mig länge och det uppfyller alla krav på stadga, utrymme, låg vikt... fast färgen är så fel.

Eller soulo...?

Ju mer jag gräver runt i gamla trådar desto mer lutar jag åt Hilleberg som det (självklara?) valet. Soulo verkar vara ett annat intressant alternativ till ovanstående. Eller är jag ute och cyklar?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips