Hur bli marschstark på 3 mån?

m90 kängor

Problemet med m90 är att klacken är för låg vilket gör att väldigt många får problem med hälsenorna. Välj om möjligt en känga med högre klack. Dock är kängan i sig en slitvarg för normal friluftsvht då man kanske inte i första hand inte marscherar långt med tung packning.

Tor
 
Tre gånger i veckan minst.

Inför en fjällvandring i Sarek där jag alltid vandrar så brukar jag gå hemma i joggingspåret med full packning i ryggan och gärna lite till ca 25 kg och med dom kängorna jag ska vandra i. Jag brukar knalla i ca 1 timme per gång och 3-4 ggr i veckan i ca 4 månader innan jag skall ut. När det gäller vandring med tung packning så är styrka och viktvana det viktigaste. Har du inte viktvanan så spelar det ingen roll hur konditionsstark du är. Glöm det där med att springa med tung packning visst vill du krascha knåna så varsågod men jag avråder å det bestämdaste. Skall man gå med tung packning skall man gå med insidan av huvudet inte med pannbenet. När det gäller val av kängor så går jag alltid med Lundhagare det funkar bäst för mig men där måste man prova sig fram och det tar tid. När det gäller strumpor så vandrar jag alltid i Lundhags Ånn innerstrumpa i ull och utanpå den har jag Ullfrottes Vildmarkssocka i ull funkar mycket bra i alla årstider. Ha en god tur och du spring inte utan GÅ.
 
Pannbensträning

3 månader är kort tid för uppbyggnad ifall du ska gå långt och bära tungt. Se därför till att du inte bryter ner kroppen med träning utan ta det lite lungt så du inte skadar dig (får marshfrakturer tex). Mental träning hjälper mycket, när skallen säger ifrån slutar benen att lyda. Prova att gå upp och ner för en slalombacke i 3-4 timmar utan att stanna och ta rast (drick medan du vandrar). Gå samma väg 10 ggr fram och tillbaka, det är sånt som tränar pannbenet.
 
Jag har vandrat i M/90 de senaste 9 åren utan större problem än lite småskavanker på fötterna, vilka till lika stor del kan härledas till sockarna. Håller med om att byta ut filtsulan till en mer stötabsorberande sula. Gjorde det själv för några år sedan och det blev som natt och dag.
 
Köpa andra kängor?

Hej igen!

Nu har jag kollat över min ekonomi och sett till så att jag har lite pengar över för att köpa ett par kängor istället för M90 (bra idé?). Jag tittade nämligen på forumet lite och hittade en tråd där det frågades om träning inför FJS-inryck, och där rådde nästan alla svarande personen ifråga att köpa ett par egna kängor istället för att använda M90-kängan (Meindl, Lundhags). Det är i ungefär samma sits som jag befinner mig inför den stundande vandringen... Tänk så här, jag har tre månader på mig att genomföra "Örnmarschen" (är det så den heter fortfarande?) - hur skall jag förbereda mig bäst vad gäller träning, packning och kängor?

Fotvård och bra strumpor ät taget!
Kängval? Meindl Performance? Lundhagen professional? Vad sägs? Man ska även kunna springa en del i kängorna... Går detta alls dessa mer rigida kängmodeller? Eller är det som att ha två styltor på benen?

Tack IGEN för hjälpen.. :)

/ Adrien
 
Eftersom det bara är tre månader kvar så skulle inte jag rekommendera att byta till en ny ofodrad känga (typ Lundhags) eftersom du måste gå in dom. Köp i så fall en fodrad känga (typ Meindl) men stirra dig i så fall inte blind på just Meindl, då det finns en uppsjö med olika märken av vilka flera är både bättre och mer prisvärda än Meindl. Sök här i forumet så kommer du hitta oändliga (!) diskussioner om ofodrade kontra fodrade kängor. Mitt råd är väl att du går ut på ett par rejäla marschpass med dina M90 och känner efter lite. Personligen tycker jag den kängan är lite för mjuk och ger inte det stöd jag vill ha, men andra gillar den. Fötter är ju individuella. Om ni planerar att springa med packning skulle jag rekommendera en lite lättare, lägre känga än ex Meindl Performance eller Lundhags Pro. Det beror lite på hur mycket packning ni tänker bära, terrängen och hur mycket ni tänkt springa. I övrigt kan jag bara sälla mig till den övriga skaran och betona vikten av att vårda fötterna. Ta av kängorna ofta och lufta fötterna, inspektera dom och åtgärda begynnande skavsår i tid. Köp 5cm Leukoplast på apoteket för förebyggande skavsårstejpning.

Ja.. det var några små råd..

Lycka till!

/D
 
Träning ger färdighet

Vi är ett gäng som skall ut och vandra i augusti, två veckor med tung packning. Så jag gick ner till det lokala gymmet och pratade med en instruktör där. Dom är utbildade för att lägga upp pass för sådana aktiviteter. Så hon planerade hela våran vecka. Vi skall börja med att gå mån + lör, speical styrka tis + fre och konidtion på tors. (detta är ju iof bara ett exempel)

Kontentan av allt dravvel är att gå till Gymmet och hör med personalen så sätter de upp ett schema åt dig. Vidare så rekomenderar de hur du skall äta för att träna rätt osv.

Många tror nog att man kan träna rätt, "har ju hålt på länge". Men man skall inte glömma att lite råd o hjälp aldrig skadar från kunnigt folk

// johan
 
jag vidhåller!

Givet en viss grundkondition finner jag en del av träningsråden
här ohyggligt överdrivna - om man nu inte tycker det
är speciellt ROLIGT att gå med 25 kg
på ryggen i elljusspår.
Jag försöker alltmer minska omfattningen av mina
förberedelser, för att inte känna att turen är gjord
innan jag ens är där. Det gäller turuppläggningen,
den fysiska träningen och provianteringen.



Nu tror jag förstås att mer än 18 kg är direkt
ohälsosamt för mig, vilket givetvis sätter gränser
för anspråksfullheten - 25 kg skulle
motsvara tre veckors ren tältvandring, vilket jag ändå inte gör
under den korta fjällsäsongen.

Men mitt program senaste sommaren,
var:
juni: Korsika, 16 dagar
juli: Havsalperna, 8 dagar
augusti: Jotunheimen, 10 dagar

i samtliga fall områden med rätt stora höjdskillnader, i första
fallet dessutom i svår och utsatt bergsterräng. TIll detta
räckte det utmärkt med det program jag skissat tidigare,
givet mina regelbundna motionsvanor för övrigt.

il C.
 
Du behöver ÖVA - inte träna.

Du verkar ha grundkondition, så det du ska göra är inte att TRÄNA utan att ÖVA. Är det första gången du ger dig ut är det bra att veta hur det känns, innan det är "på riktigt". Du ska alltså gå ut i skogen och göra något som liknar vandringen.

De flesta av oss här på forumet har ju trots allt vandrat en hel del, så vi vet precis hur det känns, hur vi reagerar, hur vi ska sköta oss.
Jag har aldrig tränat för en vandring i hela mitt liv, och jag har kompisar som inte ens tränar inför Nijmegenmarschen (4 asfaltsmil per dag i 4 dagar, 10 kg + några kilo vatten på ryggen, bira på kvällen). Däremot har de gått såna sträckor tidigare och vet hur det funkar. Det är det du behöver lära dig. Skit i benmuskler och flås. Det har du redan.

Se till att göra åtminstone en etapp som är längre än 3 mil. Då kan du inte undgå att känna till hur allt funkar (två mil skiljer sig inte mycket från en vanlig långpromenad - det är under fjärde milen det händer saker).

Jag ansluter till skaran som säger:

Väl ingångna kängor, väl ingången ryggsäck, väl ingången kropp, väl ingången skalle (insidan, alltså).
Vårda, ventilera, vila.


PS. Vill du byta kängor tycker jag att 3 månader LUGNT räcker för att gå in dem. Blöt dem innifrån och gå en mil. Jag har aldrig haft problem med M90, men använder hellre stabilare och mer vattentäta kängor (Lundhags eller HanWag Yukon). Gore-tex eller inte är en smaksak. Jag kör utan.
[Ändrat av Nordesjo 2003-02-01 kl 18:59]
 
Lättare kängor

Om du ska hâlla dig till skog/stigar, dvs relativt jämn terräng, och dessutom bitvis ska springa, sà kanske det vore en idé att titta pà ett par lättare hiking-kängor eller rentav halv-kángor? Meindl Performance och Lundhags som nämnts ovan verkar lite överkurs för att forsa fram i skogen med...

Som andra redan námnt:

- välsittande kängor med stötdämpande mellan-sula (PU) och/eller fotbäddar.

- gâ in kängorna innan marchen.

- använd bra "stötdámpande", välsittande strumpor med förstárkningar runt häl och târ och utan vassa sömmar.

- tag med ombytes-sockar och extra fotbädd om de du har pâ dig skulle bli alltför blöta / svettiga.

Mvh /Mats
 
Re: Tre gånger i veckan minst.

Vadarn; sa:
Inför en fjällvandring i Sarek där jag alltid vandrar så brukar jag gå hemma i joggingspåret med full packning i ryggan och gärna lite till ca 25 kg och med dom kängorna jag ska vandra i. Jag brukar knalla i ca 1 timme per gång och 3-4 ggr i veckan i ca 4 månader innan jag skall ut.

Själv brukar jag öva nmed ryggsäck ca 0 gånger innan jag skall ut. Friluftsliv är för mig en njutning och inte en prestation. Med en grundläggande vana att vandra och bära så har jag aldrig ansett mig behöva träna hemma.

mvh Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Bli av med gasflaskor i Kiruna? Fjällvandring 6
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
sools Bli mer fjällvan ? Fjällvandring 11
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
agder Att bli guide för att leda turer i Kebnekaise? Fjällvandring 4
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.