HUR billig kajak går att få tag på?

Jag var nyligen i Norge och provade på att paddla kajak ett par timmar, mest på skoj liksom. De kajaker vi använde var gamla, repiga och gjorda av plast (antar jag?), hade ingen direkt plats för någon packning och var utan roder av något slag. Mycket "spartanska" alltså, tycker jag mig ha förstått! Tror det var kajaker som Oslo Elvepaddlingsellskap hade mer eller mindre kasserat (det stod Oslo E. med sliten spritpennstext på kajakerna), vilket väl rimligtvis innebär att de inte är av senaste modell direkt.
Jag blev hursomhelst lite intresserad av att köpa en egen kajak (har en sjö bara fem minuter från mitt hus) och tänkte väl att "det måste väl gå att hitta nån gammal sliten, enkel, repig plastkajak för åtminstone under tusenlappen" - MEN ack så fel jag hade... TROR JAG?
Har kollat på Blocket och hittat en del annonser, men absolut ingen i den prisklass jag tänkt mig!
Har inga krav alls i princip, förutom att det förstås inte ska vara något hål rakt genom skrovet eller någon annat EXTREM skada.

Har jag orealistiska förväntningar när jag tänker mig något i ovan nämnda prisklass? Är det HELT kört att hitta någon gammal kajak för 500-1000 kr på något vis??? Det enda jag hittar när jag letar på internet är en djungel av dyra, nya, stabila glasfiberkajaker som för mig i dagsläget inte är intressant ALLS.

Något råd??? Hur lågt pris är realistiskt att kunna hitta?

Tack på förhand från en total novis...

Det går säkert att hitta nåt, men en möjlighet kan troligen vara att sätta in en köpesannons i lokaltidningen, särskilt om det finns billiga prylmarknadsannonser. Chansen är ju då att nån läser annonsen som har en kajak liggandé. Har kajaken legat ett tag osv kanske priset kan vara lågt eftersom den gamla ägaren är glad att bli av med den...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
kajak

Kolla med några återförsäljare som har uthyrning av rotationsgjutna kajaker, tycker att det är bra att börja med de är ju inte alls så ömtåliga även om de inte är så snabba snygga (är själv nybörjare) men jag gissar att det är svårt att få tag på något som helst vettigt under 2000kr.

På blocket idag (25/8) finns en gammal kajak för 1600 kr (Stockholm). Såg även i början av sommaren en på blocket som såldes för 800 kr (så de finns). Annars är nog bästa rådet att göra som en tidigare insändare föreslog - sätt in egen annons.

När det gäller saker som är så pass begagnade att man inte får ut några större pengar för dem så är det ingen som annonserar att de säljer dem (för lite pengar för jobbet liksom), så köpes-annonsen är nog det vettigaste tipset.

TACK snälla ni som svarar! Auktionstipset var ju jättebra OM det inte varit för att jag bor i Falun och inte har möjlighet att åka ner till Sthlm med så kort varsel...
Finns det några speciella kajaktillverkare/-märken som rent generellt är mer "lågbudget" än andra? (jmf t.ex. med bilar där man ju måste anse t.ex. en Skoda vara mer lågbudget än t.ex. en BMW?)
/Sara

Det skulle ju förstås vara de omtalade direktimporterade estniska kajakerna från "Pointfabriken".
De är billiga trots fint skick, men de kostar mer än du nämnt eftersom de som regel är relativt nya och fina. Direktimporten har väl bara pågått några år?

Nä, bästa lågprisfynden brukar vara äldre grejer som ändå är i bra skick och kanske t o m av mycket hög kvalitet. Billiga kanoter kan ju också vara gamla duk eller träkanoter.

"Kajaksäsongen" är ju fortfarande igång så att vänta någon månad är nog inte fel. Kolla runt i ditt närområde och lämna lappar i folks brevlådor om du ser en sliten kajak upphängd på någon husvägg.

Eller bygg en egen av halvfabrikat så kanske du kan pressa dig ned under 7000 kr. KANSKE...

Fast ned till under 1000 kr kan å andra sidan ge dig ganska så LÅNG väntan. Lycka till!

Farfars vind

Du har ingen gammal farfar (motsv) som har en på sin vind -det hade jag!
Åkte ut på Runn med den för första gången i lördags och nu är jag fast. Tur att man inte hade nog med hobbies redan innan;)

/Erik.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips