HUR billig kajak går att få tag på?

Jag var nyligen i Norge och provade på att paddla kajak ett par timmar, mest på skoj liksom. De kajaker vi använde var gamla, repiga och gjorda av plast (antar jag?), hade ingen direkt plats för någon packning och var utan roder av något slag. Mycket "spartanska" alltså, tycker jag mig ha förstått! Tror det var kajaker som Oslo Elvepaddlingsellskap hade mer eller mindre kasserat (det stod Oslo E. med sliten spritpennstext på kajakerna), vilket väl rimligtvis innebär att de inte är av senaste modell direkt.
Jag blev hursomhelst lite intresserad av att köpa en egen kajak (har en sjö bara fem minuter från mitt hus) och tänkte väl att "det måste väl gå att hitta nån gammal sliten, enkel, repig plastkajak för åtminstone under tusenlappen" - MEN ack så fel jag hade... TROR JAG?
Har kollat på Blocket och hittat en del annonser, men absolut ingen i den prisklass jag tänkt mig!
Har inga krav alls i princip, förutom att det förstås inte ska vara något hål rakt genom skrovet eller någon annat EXTREM skada.

Har jag orealistiska förväntningar när jag tänker mig något i ovan nämnda prisklass? Är det HELT kört att hitta någon gammal kajak för 500-1000 kr på något vis??? Det enda jag hittar när jag letar på internet är en djungel av dyra, nya, stabila glasfiberkajaker som för mig i dagsläget inte är intressant ALLS.

Något råd??? Hur lågt pris är realistiskt att kunna hitta?

Tack på förhand från en total novis...
 
Det går säkert att hitta nåt, men en möjlighet kan troligen vara att sätta in en köpesannons i lokaltidningen, särskilt om det finns billiga prylmarknadsannonser. Chansen är ju då att nån läser annonsen som har en kajak liggandé. Har kajaken legat ett tag osv kanske priset kan vara lågt eftersom den gamla ägaren är glad att bli av med den...
 
kajak

Kolla med några återförsäljare som har uthyrning av rotationsgjutna kajaker, tycker att det är bra att börja med de är ju inte alls så ömtåliga även om de inte är så snabba snygga (är själv nybörjare) men jag gissar att det är svårt att få tag på något som helst vettigt under 2000kr.
 
På blocket idag (25/8) finns en gammal kajak för 1600 kr (Stockholm). Såg även i början av sommaren en på blocket som såldes för 800 kr (så de finns). Annars är nog bästa rådet att göra som en tidigare insändare föreslog - sätt in egen annons.
 
När det gäller saker som är så pass begagnade att man inte får ut några större pengar för dem så är det ingen som annonserar att de säljer dem (för lite pengar för jobbet liksom), så köpes-annonsen är nog det vettigaste tipset.
 
TACK snälla ni som svarar! Auktionstipset var ju jättebra OM det inte varit för att jag bor i Falun och inte har möjlighet att åka ner till Sthlm med så kort varsel...
Finns det några speciella kajaktillverkare/-märken som rent generellt är mer "lågbudget" än andra? (jmf t.ex. med bilar där man ju måste anse t.ex. en Skoda vara mer lågbudget än t.ex. en BMW?)
/Sara
 
Det skulle ju förstås vara de omtalade direktimporterade estniska kajakerna från "Pointfabriken".
De är billiga trots fint skick, men de kostar mer än du nämnt eftersom de som regel är relativt nya och fina. Direktimporten har väl bara pågått några år?

Nä, bästa lågprisfynden brukar vara äldre grejer som ändå är i bra skick och kanske t o m av mycket hög kvalitet. Billiga kanoter kan ju också vara gamla duk eller träkanoter.
 
"Kajaksäsongen" är ju fortfarande igång så att vänta någon månad är nog inte fel. Kolla runt i ditt närområde och lämna lappar i folks brevlådor om du ser en sliten kajak upphängd på någon husvägg.

Eller bygg en egen av halvfabrikat så kanske du kan pressa dig ned under 7000 kr. KANSKE...

Fast ned till under 1000 kr kan å andra sidan ge dig ganska så LÅNG väntan. Lycka till!
 
Farfars vind

Du har ingen gammal farfar (motsv) som har en på sin vind -det hade jag!
Åkte ut på Runn med den för första gången i lördags och nu är jag fast. Tur att man inte hade nog med hobbies redan innan;)

/Erik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
noh8 Göra billig kajak segelbar Paddling allmänt 1
severin billig kajak på kajakimporten.nu Paddling allmänt 6
MZS Billig kajak !! Paddling allmänt 4
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
lus Billig kajk Paddling allmänt 3
jjjjy66 Billig kajakvagn! Paddling allmänt 1
S Johansson Billig kanot Paddling allmänt 7
Strmbrg Billig stol och batterikoll Paddling allmänt 4
katt Billig gelcoat? Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.