Hur bära ryggan på cykeln

Hej,
Tänkte ge mig ut på en tvådagars MTB tur med ryggsäck på 8 kg. Frågan är hur ska säcken sitta?
Långt ner och med låg tyngdpunkt?
Tacksam för tips
/Pierre

8-Kilos

Visst Ryggsäck på cykel tur är inte den optimala lösningen på cykelsemester men om du bara ska va ute i två dagar så fungerar det alldeles utmärkt. Packningen på cykeln ska normalt sett placeras lågt och med en fördelning 40/60 fram bak ( eller 60/40 om man tillhör en annan skola ). När det gäller ryggsäcken är det bara att placera den bak på packet hållaren och spänna fast den ordentligt. Har du sen planer att cykla på tur mer föreslår jag ett inköp av cykel väskor.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ryggsäck

8 kg ryggsäck funkar för mig. Jag gillar att ha ryggan lågt så jag slipper få den i nacken när jag lutar mig fram, däremot så har jag ofta telefon, verktyg, käk =tunga saker upptill för att ha dem lättillgängliga och det stör konstigt nog inte min balans. Kanske att jag bara har vant mig. Men när det gäller ryggsäck kontra packväskor så är det ju så att en ryggsäck blir en del av min kroppsvikt, och packväskor och hållare blir en del av cykelns vikt. Ska du ut i skogen vill du nog inte ha mer vikt på cykeln

Nära kroppen

Jag gjorde motsvarande 2-dagarstur med rygga i skogen. Började med att packa tungt i toppen, men när jag testat runt lite visade det sig att det funkade bäst (för mig) med tynga prylar så nära ryggen som möjligt eller i botten. Med prylarna nära ryggen minskar jag det vridande momentet som kan uppstå när ryggan börjar pendla. Och när jag packade närmare botten kändes det stadigare i skogen. Ta en provtur och testa!

Något tips på ryggsäck?

Jag undrar om någon har något tips på ryggsäck, som främst kommer användas till ändamål enligt ovan.

--Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips