hund i tält

Hur ska man placera hunden vid tältning. Ska hon ligga direkt på marken i absiden eller bör man ha något under henne.
Finns inte risken att hon blöter ner och biter i packningen under natten om hon sover i absiden. Bör man ha två absider med varsin ingång? En för packning och en för hunden.
Tacksam för tips och råd vid tältning med hund.

avslutad210712

Gäst
Det är väl rätt valfritt. Själv har jag hunden inne i tältet på ett avklippt liggunderlag som ligger på tvären i fotänden.

Självklart finns det risk för att han blöter upp saker och ting om han är blöt men det är väldigt överkomligt i jämförelse med om han sticker ur tältet och börjar jaga renar på egen hand.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min hund ligger i tältet på ett nerklippt ligunderlag och så har han ett täcke (som ett hästtäcke) på sig. Jag har en plutoduk också som jag kan torka honom med när han är våt. Det är en korthårig hund, så det är rätt lättorkad päls - i gengäld fryser han lätt...

Även jag brukar ha hunden i tältet på nedklippt liggunderlag, brukar dock vara rätt försiktig med att låta hunden vandra omkring, hundklor och tältgolv inte alls bra tillsammans... Sedan kommer ju faktorn med renar in också, min hund blir sjövild!

De, förhållandeivis få, gånger vi tältat med hund har de varit inne med oss i tältet utan några specilla arrangemang. Förutsättningarna var stort tält 260 * 260 cm, nattemperatur över 10 c. Två vuxna, tre barn och tre hundar. De har alltid funnit sig snabbt tillrätta och sovit ut till någon av oss andra börjat röra på oss. Utanför tältet har vi alltid haft fastbindningsplats.

Jag kan annars tänka mig att det är väldigt individuellt, en trogen hund som inte lämmnar din sida normalt, kan kanske ligga i absiden. Underlag med täcke kan understryka att det är sovplats. Om hunden sover i korg hemma kan man kanske låta täcket ligga i korgen så att det har rätt lukt.

(fast idealet är väl hundar som gräver ner sig i snön utanför iglon ;) )

Hon ligger på mitt eller mattes liggunderlag, vid fötterna. Om en av oss lämnar vår plats, tas den genast i beslag av hunden :)
cpic43e098e098c8a.jpg

Min hund ligger normalt i absiden på en bit liggunderlag bredvid ryggsäcken. Tältet är ett Nammatj 2 dvs inte särskilt stor absid, men det går är inga problem. Vill inte ha en blöt schäfer som ligger mot sovsäcken. Han klarar temperaturen utan problem. Tar dock in honom när det är mycket knott och mygg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips