http://www.arrowhead-equipment.com?

Inte beställt från dem men tullen brukar regelmässigt ta ut förtullningsavgift, tull samt moms, på varor från USA, det senare även på frakten. Försök handla inifrån EU så slipper du allt.
 
Å andra sidan slipper man ofta tull också. Åtminstone på icke skrymmande grejer. Jag skulle säga 50/50 att du får betala tull.

Skickat från mobilen
 
Ok

Jag skickade en fråga till dom så får vi se vad dom säger om saken. En del företag vet jag brukar skicka grejer som "presenter" och därför slipper tull. Vi får se.

Läste även länken till tullen där och kollade avgifterna. Mitt paket på ca 600 kr kanske blir ett par hundralappar dyrare inkl momsen och tullen om jag fattade det rätt. Inte så farligt ändå med tanke på hur mycket mer man får om man beställer från USA istället.

Någon som vet någon shop inom EU som har samma typ av prylar?
 
Är det ingen gräns i värde? Betalar man alltid tull oavsett hur lite el. mycket varan är värd?

Skickat från mobilen
 
Är det ingen gräns i värde? Betalar man alltid tull oavsett hur lite el. mycket varan är värd?

Skickat från mobilen

Nej, det finns ingen gräns. Det är en myt. Däremot släpps paket med litet värde oftare enligt min erfarenhet. Dessutom tillkommer expeditionsavgift som varierar med speditör. Posten tar hundra spänn oavsett värde, har för mig att fedex tar nån procent, kan dock vara mitt minne som är dåligt, eller så var det ups, jag blev lite irriterad när jag köpte dyr sak en gång iaf. Kolla vilken speditör och vad som gäller innan köp. Gött att få betala tull, moms och expeditionsavgift på ett paket värt $36, det har jag råkat ut för en annan gång.

Att uppmuntra ett företag att fuska med skatter kan vara ett brott. Bra att tänka på. Ett företag som gör det är ju oseriöst.
 
Står klart och tydligt på tullverkets hemsida:

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Så någon myt är det nog inte.
 
Allt nedan gäller internethandel från ett land utanför EU

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.
Internethandel från ett land utanför EU

Det finns gränsvärde avseende tullsats men momsen kommer du inte ifrån och det är momsen (och på importer med lågt värde speditionsavgiften) som är de stora delarna.

Det är dessutom oväsentligt om det "slunkit igenom" eller inte. Det är ditt ansvar som importör att förtulla .

Vad ska jag göra om jag köper en vara och märker att företaget som fraktat varan inte debiterar mig för tull och moms?
Du meddelar Tullverket att du tagit emot en oförtullad vara. Ring TullSvar,
0771-520 520.
Frågor och svar om internethandel från ett land utanför EU

Sammanfattningsvis är det är ett brott uppmana butiken att markera som gåva, deklarera felaktigt etc. Gör de det ändå så ska du ändock anmäla det när du mottagit försändelsen. Mottar du en försändelse som inte är rätt förtullad ska du kontakta Tullverket och göra rätt för dig.

Diskussioner kring vilka företag, speditörer etc som deklarerar lägre värde eller som gåva bör väl ligga väldigt nära Utsidans regler
Uppmaning till brott
Att uppmana eller uppmuntra andra till brott (tex tips om piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.
Regler för Utsidan
 
Står klart och tydligt på tullverkets hemsida:

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Så någon myt är det nog inte.

Jag menade moms som alltid är högre än tull.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.