Horisontella fronttaggar på hård is?

Jag har hunnit bilda min egen uppfarttning om horisontella fronttaggar på vertikal och någerlunda mjukt is... oslagbart... Men hur fungerar de på riktigt hård o kall is? Jag har inte fått tillfälle att pröva det ännu.
 
inte att rekomendera. Redan pa 80 talet hade Foot Fangs vertikla fronttagar. Hrisontella kan va bra pa sno men ite for isklattring. Jag kan bara tanka mig att horisontell akn va bra pa Sorbet men da ar det lage att borja klippklattra skulle jag saga.
 
Jag kan bara tanka mig att horisontell akn va bra pa Sorbet men da ar det lage att borja klippklattra skulle jag saga.
Nja... Det håller jag inte med om. Jag prövade ett par på is där ytan var kanske lite uppvärmd av solen men det var för övrigt minusgrader och hyffsad säker is för skruvar, och tyckte att horisontella har helt överlägsna då.
Jag kan inte tänka mig att dagens horisontella stegjärn är helt värdelösa på kall och hård is, men jag antar att jag får låna ett par och skaffa en egen uppfattning.
 
Helt värdelösa är dom väl inte i hård is, bättre än att inte ha några stegjärn alls på fötterna... ;)
Generellt är det väl logiskt att det är lättare att få grejer att fästa i isen med något smalt och spetsigt när den är hård och kall. Som bekant splittras kall is ganska lätt. Beror lite på hur långa taggar man har också.
Men det är som sagt bara att pröva på, det är ju ganska personligt vad man gillar för utrustningen.
 
Horisontala frontaggar på is är enligt mej det absolut bästa valet på brant is, speciellt för krävande isklättring. Problemet med vertikala taggar är att de skär rätt igenom gallerier och istappar. Med horisontala dual-points får man en större yta mot isen.
Enligt mej så använder de flesta vertikala fronttaggar på is pga de flesta menar att man måste sparka in stegjärnen i isen. Det är fel teknik, placera alltid stegjärnen på features i isen.

BD Sabretooth, enligt mej de bästa stegjärnen som finns (jag har provat många).
 
Nu har jag klättrat med ett par begagnade sabretooth rätt länge nu och hamnat på alla möjliga isar både här och där under alla möjliga temperaturer ner till ca -20, och tycker fotfarande att de är överlägsna.
Jag har upptäckt att på vertikal hård is när taggarna sätter sig väldigt ytligt så kan jag resa hälen hur jag vill. Med vertikala fronttaggar riskerar man att spetsarna poppar om man reser hälen för mycket då den övre delen av det vertikala front 'bladet' trycks mot isen och kan tvinga spetsarna.
Visst, min åsikt kan bero på taskig teknik men om bra teknik innebär att man måste hela tiden hålla nere hälarna på vertikal is som är hård och kompakt så fortsätter jag gärna vara en sopa.
Ni som envisas med vertikala fronttaggar blir kanske svåra att övertala, det är inte min avsikt heller, men andra kan kanske hålla ett öppet sinne och testa vid tillfälle och kanske t o m bli positivt överaskade.
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Är rätt ny på detta med isklättring, men kan konstatera att på mina första två klättringar fanns inga "features" i isen. Blank, lodrät j*vla spegelvägg, 22 minusgrader, med lånade järn med horisontella taggar, dualpoint. Rätt kämpigt.
Nu har jag en vertikal, sylvass monopoint Grivel Rambo och är mycket träffsäkrare. Och ibland måste man faktiskt kicka in dojjan..

MAn kan nog lungt dra slutsatsen av dessa inlägg här att "to each, his own".
 
Är rätt ny på detta med isklättring, men kan konstatera att på mina första två klättringar fanns inga "features" i isen. Blank, lodrät j*vla spegelvägg, 22 minusgrader, med lånade järn med horisontella taggar, dualpoint. Rätt kämpigt.
Nu har jag en vertikal, sylvass monopoint Grivel Rambo och är mycket träffsäkrare. Och ibland måste man faktiskt kicka in dojjan..

MAn kan nog lungt dra slutsatsen av dessa inlägg här att "to each, his own".

Eller "Not all ice is created equal."
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips