Hopfällbar kvistsåg, studentprojekt.

Bahcos fällbara har faktiskt varit orange sedan 90-talet (tror det var en Sandvik-produkt då). Det är den gröna friluftsvariaten med mer fältmässig tandning som är nykomlingen.

Jo,det var en Sandvik,Lapplander´n kom senare.Har avverkat dom alla.

Tror att själva konceptet fällbara sågar är i sig själv ganska uttömt,men får du ihop "Yxa med en såg/kniv i skaftet" (såg och kniv ska kunna sitta i skaftet en åt gången) på ett smidigt och hanterbart sätt har du minst en kund.


peter
 
Men hur stor är egentligen nyttan med en ihopfällbar grensåg för trädgårdsbruk?

När man är uppe och klättrar i äppelträdet vill man gärna ha både sekatör, grensax och en såg med sig. Och då blir det jobbigt att släpa på bågsågen (tro mig, jag har provat). Betydligt smidigare att ha både sekatör och grensåg "i hölster". Grensaxen får man lov att hålla i handen när man klättrar och sen hänga över en gren när man inte använder.
 
Jag använder "silky pocket boy 170", fungerar faktiskt utmärkt och kvalitén är toppen!
Har dock inte använt den så mycket, men so far so good!

Följer alltid med i väskan på skoterturer tillsammans med klas och andra bra&ha grejer.
 
Jag köpte en med ”normal” tandning men när jag nu kollade på Jula så verkar det som om Bahco tagit till sig min ide’ och gjort litet av handtaget rött på modellen med ”Japan tandning”.

Per

smart, japansk tandning borde vara optimalt för verktyget ifråga.. förutom bättre kontroll vid själva sågningen så kan man dimisionera ner bladet regält och få ner vikten eftersom man inte behöver samma vridstyvhet vid drag som vid tryck..
 
Tack för alla svar.
Har fått många bra och värdfulla tips, både sånt jag ville ha bekräftat och sånt jag inte hade en aning om. Förtsätt gärna att svara, ju fler åsikter desto bättre då jag delvis kommer att basera mitt fortsatta arbete på det som kommer fram här.
 
Jag har en Bahco Laplander. Kopiera den och ni gör succé ;)

Seriöst så är jag väldigt mycket nöjd med den. Man kan såga tillräckligt grovt för att kunna elda länge. och slipper släpa på en tung yxa eller en yvig/stor bågsåg.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.