Hopfällbar kvistsåg, studentprojekt.

Hej.
Jag heter Jens och läser mitt sista år på KTH och just nu håller jag på och utvecklar en hopfällbar kvistsåg (en fällkniv fast såg). För att kunna göra den här sågen så bra som möjligt vill jag därför ha användarnas åsikter. För det är i slutänden användarens åsikter som räknas.

Jag skulle alltså vara hemskt tacksam för alla åsikter, förslag och visioner (inom vissa gränser) för vad som gör och vad som skulle göra en hopfällbar kvistsåg bra. Vilka funktioner och egenskaper tycker du att en bra hopfällbar såg måste ha?

Den behöver inte nödvändigtvis vara hopfällbar, bara konceptet är de samma. Dvs. att tänderna är skyddade av handtaget vid transport.

Tack på förhand
Jens
 
Malcos kvistsåg är den bästa jag använt.

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1448

Har provat några olika. Tyvärr har de slutat tillverka den. Ihopfällbar underlättar både för att skydda mot tänderna och för smidig transport. Handtaget bör inte bli så halt när blött, snöigt, isigt ute, eller om man tagit i fisk. Inte så mycket plastgrejer som kan gå sönder när det gäller mekanismen som låser bladet, eller att skräp lätt ansamlas där. Bäst, tycker jag, som på Malcos med en stålögla och stålkläpp upptill som låser bladet och stabiliserar det. Inte klen i konstruktionen, bättre med en robust sak som väger 175 gram än en klen som väger 75 gram.

Raskesven
 
Trädgårdsarbete kontra friluftsliv

Man bör nog skilja lite på användningen. De flesta kvistsågar är ju avsedda för trädgårdsarbete, de har oftast s.k. "japansk tandning" och fungerar mycket bra för allt färskt viske. Men för friluftsliv, om man t ex skall såga torr ved så brukar sågar med den mera traditionella "rak tandning"? fungera mycket bättre.
 
Några svar

Hej.
Tänkte bara svara på några av de frågor som dykt upp.

Ja, sågen kommer med största sannolikhet endast att såga i draget eftersom det ställer mycket lägre krav på stabilitet och hållfasthet.

Sedan de där med trädgrådsarbete kontra friluftsliv. Det är helt riktigt som du säger att de egentligen är två olika målgrupper. Problemet är dock att jag gärna vill ha med bägge och de skulle man kanske kunna lösa med utbytbart blad?
 
Kiss kontra Swiss

Att vilken pryl som helst att fungera som en Sweitzisk armékniv kan verka lockande, men med utbytbara blad har vi skapat läge av sågskaft utan något blad, sågskaft med fel blad och farligt löst blad direkt. Är däremot två blad utfällbara blir bilden en annan.
Kraven på rejält och hållbart från vissa av utsidan skribenter, får mig att undra om de använder rätt verktyg till rätt jobb.... och på rätt sätt..
Min erfarenhet av Fiskarskonceptet är att både skaftet och blade hade kunnat få vara längre. Bettet efter skränkning är av en helt annan dignitet.
Mitt tipps för utfällbar såg blir tillräckligt lång blad och skaft samt skränkt kvalitetsblad som skall kunna filas upp till skärpa igen altså inte tandspeshärdat.
//J
 
En av mina ”favoritsaker” att klaga på är när tillverkaren av saker för friluftsbruk gjort dom militärgröna eller svarta, så att dom är svåra att hitta, om man råkat tappa saken eller lagt ifrån sig saken på ett olämpligt ställe.
sht_396-lap_wo_c_big.jpg


Jag har en Bahco grensåg som jag målat lite orange färg på handtaget och satt en röd lina på. Så har jag gjort en slida att sätta på bältet på byxorna för att ha händerna lediga.

Jag köpte en med ”normal” tandning men när jag nu kollade på Jula så verkar det som om Bahco tagit till sig min ide’ och gjort litet av handtaget rött på modellen med ”Japan tandning”.

702069_d.jpg


Neverlost http://www.neverlost.se/hem.htm nog som affärsidé att alla saker dom tillverkar ska vara orangea för att synas bra.

För ev spekulanter på grensågar så har jag sett att Smartson gjort en test av grensågar.

http://www.smartson.se/test/fritid/test-av-grensagar.htm

Per
 
Jag har också goda erfarenheter av Fiskars såg där bladet skjuts in i handtaget. Enkel hantering och väldigt lätt. En intressant utveckling vore att se en liknande design med "ett blad i varje ände" av handtaget, om man nu inte är nöjd med bara ett blad vill säga.
/Rilleman
 
Om jag hade användning för en grensåg skulle jag vilja att den gick att fästa på ett skaft så att jag skulle kunna såga av grenar högt upp.

Men hur stor är egentligen nyttan med en ihopfällbar grensåg för trädgårdsbruk?


Jag har en Bahco grensåg som jag målat lite orange färg på handtaget och satt en röd lina på. Så har jag gjort en slida att sätta på bältet på byxorna för att ha händerna lediga.

Jag köpte en med ”normal” tandning men när jag nu kollade på Jula så verkar det som om Bahco tagit till sig min ide’ och gjort litet av handtaget rött på modellen med ”Japan tandning”.

Bahcos fällbara har faktiskt varit orange sedan 90-talet (tror det var en Sandvik-produkt då). Det är den gröna friluftsvariaten med mer fältmässig tandning som är nykomlingen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.