Höstfärger i södra Padjelanta?

Jag vet. Den här typen av frågor är nästan omöjliga att svara på. Trots det kommer här en till.

Jag arbetar som lärare men går i pension till sommaren. Under alla mina intensiva fjäll-år har jag aldrig fått se fjällen i sin höstliga praktskrud. I år ska jag ge mig själv det i pensionärspresent. Om jag nu lyckas pricka rätt...

Området jag kommer att vandra i är södra Padjelanta och strax söder därom. Ramen blir Tarraluoppal och Sommarlappa i öster och Pieskehaure och Staloluokta i väster.

Så den omöjliga frågan:

När är det som vackrast där?

Själv gissar jag på september, men i så fall - vilken del av månaden?

En som kramar tummarna hårt...

Håkan F
 
Här är ju en som har lyckats fånga höstmagin när den är som absolut bäst på ungefär samma breddgrad. Enligt fotografens utsago i kommentarerna ska bilden vara tagen nionde eller tionde september...

Min tanke är annars att ju fler dagar du kan spendera ute på din tur ju större chans har du att färger, väder och ljus sammanfaller till en sådan där magisk höstdag. Lycka till!
 
Om du nu blir pensionär, unna dig lyxen att vänta in rätt tillfälle, om du har möjlighet.
.
Håll koll på väder och vind, kolla webkameror, ring bekanta eller stugvärdar o.s.v. när det närmar sig. Anländ då färgerna sprakar.

Du är ju där på mindre än ett dygn om du vill. Kan bli lite dyrare om du åker tåg eller flyg, att boka i sista stund, men jag gissaratt du åker bil.
 
Jag skulle säga att det blir fina färgar redan i andra hälften av augusti. Beror såklart på höjden - i dalen kan sommaren håller sig lite längre men uppe på kalfjället kan det redan vara grått vid sluten av september.

Var i fjällen hösten 2014, sista två veckor i september och då var det mest snö och allting var bara brun. Åkte hela vägen från Portugal bara för att kunna se de härliga höstfärgar men det blev inte helt så som tänkt...
Så jag rekommenderar att åka tidigare.
 

Bilagor

  • DSCF6878.jpg
    DSCF6878.jpg
    38.5 KB · Visningar: 1,000
I Ritsem i fjol var det som vackrast 10-22 september ungefär, men det var väldigt vindstilla en period, när det väl började blåsa på föll löven rätt fort.
 
Jag skulle satsa på sen augusti till första två veckorna i september.
Jag var i området under augusti 2016.
Första dagen jag såg höstfärger (på blåbär och ripbär) var 26 augusti, när jag närmade mig Pieskehaure på väg från Staddajåkkå.
Två dagar senare blev det ganska kallt, med nysnö på en hel del toppar. Kylan satt höstfärgerna igång, framför allt på dvärgbjörkarna. När jag kom till Tarradalen 29/30 augusti var det fortfarande mycket grönt med bara några enstaka gula blad på fjällbjörkarna, men man såg att det inte skulle dröja så mycket mer innan "färgexplosionen" skulle komma.
 
2 veckan...

...i september brukar vara ett säkert kort. Lustigt nog i hela fjällkedjan. Enda gången vi var lite sent ute var 2014 i nordöstraste hörnet av Finland, där hade färgerna redan kulminerat och snön kom sista dagen.

Annars har vi haft den veckan som stående höstvandringsvecka från Grövelsjön till Treriksröset. Några i gänget de senaste 30 åren, själv de senaste 10.

//J
 
Sept

Själv brukar jag ta första veckan i sept, kanske inte mäktigaste höstfärgerna men risken att vintern redan är där är liten.
 

Bilagor

  • anneli.jpg
    anneli.jpg
    116 KB · Visningar: 978
  • scan35.jpg
    scan35.jpg
    151.4 KB · Visningar: 993
Första halvan av september

Hej!
Vandrade i fjol 5-16 september bl a i Padjelanta. Och det var riktigt vackra höstfärger helt igenom.
Men de sista dagarna hade en del gyllenrött löv redan blåsts bort.
Bilden är tagen 14 el. 15 september.
 

Bilagor

  • DSC07648.jpg
    DSC07648.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,024
Jag tackar så mycket för era erfarenheter och vackra bilder. Det lutar mot att jag ger mig iväg någon av de första dagarna i september.

Johan 123: Ditt förslag är givetvis det bästa, men jag kommer att ha en medvandrare som inte är lika flexibel som jag. :)

Håkan F
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hemiume Höstfärger? Fjällvandring 4
PZON_390 Några höstfärger i Vålådalen än ? Fjällvandring 2
Pellepassat Höstfärger i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
johanhellman Höstfärger i Fjällen Fjällvandring 6
mkinnunen Läget med höstfärger i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 1
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
FlyerSword Ny statlig fjälled i södra Västerbottensfjällen Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
jonsson332 södra kungsleden. Fjällvandring 0
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
ma271 Vandra södra kungsleden! Fjällvandring 4
stenblock Södra norge, Kongsberg, tips Fjällvandring 9
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
Skogens narr Långhelg i södra dalafjällen, tips? Fjällvandring 5
mariahelena Myggläget södra Kungsleden? Fjällvandring 2
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
niben Södra kungsleden vs. Padjelanta? Fjällvandring 5
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Stordrulen Södra Norge. Fjällvandring 6
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
Stordrulen Södra Norge Fjällvandring 0
Yenny Singivaggis södra sida Fjällvandring 10
adventure_transport Södra fjällen på några dagar. Fjällvandring 13
petratetra Veckovandring i södra Norge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.