Höjdlastare

Många moderna bilar har ovala lastbågar som takräcke. Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar att ha höjdlastare på dessa?

Med ovala lastbågar kommer höjdlastaren bara att ligga emot lastbågen på två punkter. Detta borde göra att den blir instabil framåt-bakåt. Med (gamla hederliga) rektangulära lastbågar blir anläggningsytan längs hela lastbågens bredd.

Helst skulle jag vilja ha en höjdlastare som är gjord för ovala lastbågar. (Med oval anläggningsyta.) Men jag har dock inte hittat någon.
 
Jag har en Thule Kayak Support 520 som fungerar perfekt till mitt Aeroställ med T-spårsfäste. Är det vad du söker. Om jag inte minns fel var det dessutom ganska (nåja...) billigt.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Många moderna bilar har ovala lastbågar som takräcke. Är det någon som har erfarenhet av hur det funkar att ha höjdlastare på dessa?

Med ovala lastbågar kommer höjdlastaren bara att ligga emot lastbågen på två punkter. Detta borde göra att den blir instabil framåt-bakåt. Med (gamla hederliga) rektangulära lastbågar blir anläggningsytan längs hela lastbågens bredd.

Helst skulle jag vilja ha en höjdlastare som är gjord för ovala lastbågar. (Med oval anläggningsyta.) Men jag har dock inte hittat någon.

Fundera på att angripa problemet från andra hållet - nya rektangulara lastbåger - mina lastbågar från thule är en fyrkantsbalk och fötter att klämma om railsen valda efter min bilmodell. Höjdlastaren är också en thule - deras upp&nervända U.
Jag har denna balk men fötter avsedda för just mina rails:
http://www.thule.com/sv-se/se/produ...all-in-one-racks/thule-smartrack-784-_-784000

och denna höjdlastare
http://www.thule.com/sv-se/se/produ...e-carriers/thule-kayak-support-520-1-_-520100

/Patrik, ovan funkar bra för mej till både kajak, brädor och julgran
 
Behöver du verkligen höjdlastare då? Visst, kajaken är styvare när den ligger på högkant så man kan spänna hårdare (ffa polyetenkajaker kan man annars lätt deformera). Men jag använder ändå bara höglastare när jag ska ta med mig fler än två kajaker. Annars tycker jag att kajakerna ligger bäst i foamvaggor (som finns till både ovala och fyrkantiga lastbågar) gör lasten lägre också vilket kan vara bra om man ska in i ett parkeringsgarage eller på en färja tex.

Men visst, Jag och sambon släpar ofta på fyra kajaker och du kanske är likadan då behövs ju höjdlastare, tyvärr har jag inte sett någon riktigt bra köpelösning för ovala bågar (utom möjligtvis Tules t-spårlösning) så vi kör med fyrkantiga bågar istället.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips