Höjdkurvor i GPS?

Håller på och snurrar efter en GPS och funderar lite runt Garmin legend och Magellan sportrak pro.

En trevlig detalj vore ju kartor med höjdkurvor, och vad jag förstår så finns både Norge och Sverige kartlagt och anpassat för Garmin, fast med den lilla haken att de kostar sådana pengar att jag inte betraktar dem som en tillgång.

Magellan å andra sidan tycks ju också ha kartor med höjdkurvor i sitt "MapSend Worldwide Basemap" paket för ett betydligt lägre pris. Hela paketet kostar mindre än en enskild del av Sverige eller Norge. Upplösningen är väl troligen mycket sämre å andra sidan. Är det någon som har någon uppfattning om hur bra/dålig den kartan är?

En annan fråga, hur långt räcker 8 MB som legenden ståtar med? Är det mycket begränsande, dvs om man laddar ner en karta med högsta upplösningen hur stort område handlar det då om? Knallar man ur området efter ett par dagar..

ujuj, svåra saker detta.

Leif...
[Ändrat av bogart 2003-05-15 kl 16:47]
 
Fritidskartan

I dagarna lanceras en ny karta med höjdkurvor till GPS. Fritidskartan kallas den. Man har delat in sverige i 10 delar, varje del kostar 2700:-

8 meg räcker till hela den tiondelen. Dessutom fungerar delarna så att man inte behöver ladda över hela till GPS:en, det är bara att markera vilka områden man vill ha med. Detta ifall man vill klippa in från mer än en tiondel.

Indelningen av sverige kan man kika på via http://www.sportmanship.se, där visas också exempel på hur kartan ser ut på GPS-displayen

Jag väntar ivrigt på del fyra - norrbottenskusten...

/David
 
Den allmäna uppfattningen jag har från nyhetsgruppen alt.satellite.gps.magellan var att WW Basemap var ganska grov i upplösningen och bara hade med de mest signifikanta topparna. Jag vet dock inte vad som gäller för Sverige. Jag kastar ut en fråga och återkommer här med svaret.

Någon som vet om detta är den kartan?:
<URL: http://jack.finalapproach.net/world-maps.htm>

Varför är SportTrak Pro mer intressant än en Meridian för dig?
(Jag undrar därför att jag själv valde mellan en Meridian och Legend.)
 
Exempel

På Joe Mehaffeys sida finns nu en jämförelse av världskartor, mellan Garmin och Magellan. Där finns ett utsnitt av Magellans karta över Ystad. Går alltså att jämföra med topografiska kartan här. Gröna kartan heter den väl numera.

Anders
 
Kan bara hålla med!

När det gäller kartor så har tyvärr inte Magellan något att komma med.
Har både en Meridian Gold med Worldvide Basemap och en Vista med Worldmap, RR Denmrk Sweden och Friluftskartan
Måste säga att vistan är suverän men Meridian är klart lättare att använda pga displayens storlek så köp en garmin om du vill ha karta!!
 
Friluftskartan

INWE; sa:
Cyklar; sa:
8 meg räcker till hela den tiondelen.
/David
Jasså?? Var har du fått den uppgiften ifrån?
Jag har kartan över område nr. 10 och den är på 38,3 MB.
Se även mina inlägg i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19796

// Ingvar

Datamängd på de olika skivorna:

Område 1 - 46,4 MB
Område 2 - 52,2 MB
Område 3 - 47,5 MB
Område 4 - 39,2 MB
Område 5 - 43,7 MB
Område 6 - 58,2 MB
Område 7 - 58,6 MB
Område 8 - 43,2 MB
Område 9 - 42,1 MB
Område 10 - 38,3 MB

Så 8 MB räcker som sagt INTE till en hel CD.

/Peter
 
Jo det var friluftskartan som jag tänkte på och den ser ju onekligen mycket trevlig ut. Men prissättningen är ju VANSINNIG!!!

Toppografiska kartan över hela USA kostar ca 117 $.
Motsvarande karta över Sverige, samma skala, kostar 27.000 kr, helt otroligt.
Vill man sen in i Norge så har de en liknande prissättning.

Nej den kartan finns bara i fantasin för min del. Det ligger helt klart Garmin i fatet.

Men om Magellans variant är lika dålig som länken antyder så jämnar det ut sig.

>Varför är SportTrak Pro mer intressant än en Meridian för dig?
Hade inte ens tittat på Meridian. Men efter en snabbkoll så verkar Gold varianten mycket trevlig, bortsett från vikten.
Ett kvarts kilo är lite för tungt för min smak.

Det som talar för Sportraken (kontra legenden) är bättre trackback funktion (har jag fattat det som). Bättre mottagning, mer minne. Emot är då sämre display och sämre kartor.

Så det lutar åt Legenden, men 8 MB kanske är för dåligt. (och Vistan känns för dyr)
Den sämre mottagning som man läser om verkar också lite trist.

Leif...
 
Lantmäteriet

Tyvärr är det ingen tröst, men det är Lantmäteriet och inte Garmin som håller priserna uppe på kartprodukter som Friluftskartan.

Garmin hade tydligen planer på att släppa allt på en CD men då skulle priset bli ca 45000kr. Det blev alltså billigare att dela upp kartan på separata skivor.

/Peter
 
Tackar för svaren så långt.

Har en liten kartlicensfråga gällande Garmin. Om nu min broder också skaffar sig en Garmin, kan vi då ihop köpa deras kartpaket över Europa och båda använda den i var sin GPS?

Eller blir vi tvingade att köpa var sitt likadant kartpaket pga någon form av jämrans koder som knyts till varje enskild apparat? Tycker mig ha sett en del mumlas om koder och serienummer lite här och var.

Friluftskartan är som sagt uteslutet för min del, däremot skulle jag kunna tänka mig någon av deras Metroguider eller city select eller vad de heter. Har inte riktigt förstått vad skillnaden på deras europapaket är dock, vilken anses bäst?

Kan också i förbigående nämna att det troligtvis blir en Legend främst pga av storlek/vikt, skärmupplösning, batteritid, kartmaterial och pris (om den beställs via UK GPS horhuset som rekomenderats i andra trådar).


Visst ja en fråga till, batteritiden som anges för Garmin gäller för något batteri-spar-läge. Vad innebär det? Är den praktiskt användbar då eller vad?

Leif...
 
Joakim Ollén - sänk eller Kaazoom!

Som den härt tråden visar är det värdelöst för konsumenter att försöka få in topografiska kartor i gps-mottagare som kräver märkesanpassad programvara med den prissättning och de licensregler som råder.

USA är ett undantag där man anser att allmänheten redan betalt för kartograferingen via skatterna (topokartor kan hämtas gratis på nätet). Det har man visserligen i andra länder också (betalt via skattem) men det bortser man ifrån utan kostnadsbelägger materialet en gång till (eller fick Metria betala för de databaser som fanns inom lantmäteriet?). Det gäller inte bara Sverige utan de flesta stora länder i Europa.

Det finns möjligen gpser som kan laddas med icke märkesbunden programvara, t ex Ifinder, men det är för begränsat. Garmins gpsPDa som kommer snart kommer inte heller att kunna användas för andra kartor troligen, gpsen går inte att komma åt för generella program enl rapporter på sci.geo.satellite-nav. Det är därför så många fipplar med Fugawi och Ozi i PDA som dessutom har skärmar som är lämpade för topokartor.

Som framgått av tidigare trådar är de exportfunktioner som medges i licenserna till europeiska topokartor otillräckliga för PDA/GPS bruk, de är mer lämpade för att printa en liten kartsnutt.

Lösningen blir till slut att använda skärmdumpar med hög upplösning av de allt vanligare digitaliserade rasterkartorna och föra över dem med ozi eller fugawi. Det strider mot svenska, brittiska och belgiska licensregler och förmodligen mot de flesta andra också. Men so what. Hur man gör framgår av andra trådar. Problemet för de nationella kartverken och för den egna moralen blir när definierade dumpade kartor börjar spridas över fildelning.

Till skillnad från musikindustrins problem är dock kartor på gps för privatbruk en så liten nisch att det knappast kommer att märkas på karttillverkarnas intäktssida. Efterfrågan från konsument vid den prisbild som råder torde ändå vara nära noll. I sjäva verket skulle illegal fildelning kunna göra nytta genom att bygga upp en efterfrågan på kartprodukter som till slut når en sådan volym att den kan tillgodoses kommersiellt med lägre marginaler. Problemet är således fullkomligt skilt från dem som råder för musikindustrin och programvaruindustrin.

My two eurocents worth of thought

Jonas Lönnroth
Bryssel
 
Garmins kartprodukter

Över Europa finns det tre olika kartprogram, med (såvitt jag vet) ungefär, eller kanske exakt, samma kartbild.

MetroGuide kan användas i Vista, Legend osv. Enheter som inte har autorutt. Denna karta har inga koder, så man kan använda den till flera olika GPS-mottagare.

CitySelect är för GPS V, med autoruttfunktion.
CityNavigator är motsvarande för StreetPilot III.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikodemus GPS kartor med höjdkurvor Navigering 8
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
PerD Höjdkurvor Navigering 3
Store Intressant om höjdkurvor Navigering 1
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.