Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet

Wow, kollar kartan för Sarek. Tycker det är mycket lättare att förstå terrängen än allt annat jag sett. Skoj!
 
För flera år sedan ställde jag frågan explicit till Lantmäteriet om jag fick publicera kartor på Utsidan. Jag fick beskedet att det var tillåtet men att jag borde ha med referensen till Lantmäteriet. Det här var före ”minkarta” men samma regler borde gälla idag. Enklaste sättet att få fram en sådan karta med referenser är att välja att skriva ut då finns de rätta uppgifterna med. Här är ett exempel:

1643021205485.png


Problemet för mig är att det bara finns två format att välja mellan, A4 och A3. Så om en vill ha ett annat utsnitt blir det lite knepigt. Själv har jag varit slarvig och klippt ut ur minkarta utan att ange Lantmäteriet som källa.
 
Jag har mailat Lantmäteriet och ställt frågan igen om vad som är tillåtet med ytterligare en fråga: "Skulle det vara möjligt för er att utveckla ett utskriftsalternativ som utgår från storleken på det klipp jag själv har gjort?"
 
Givet att det räcker med en referens, borde lantmäteriet kunna göra det enkelt för sig.

De borde kunna lägga en diskret vattenstämpel i ett upprepat mönster över kartorna när man är i "visningsläge". Eventuella skärmklipp inkluderar då referensen.
Om man väljer att "skriva ut" så borde vattenstämplarna försvinna, och istället ersättas av lantmäteriets logga nere i hörnet.
 
i mitt närområde är den gamla Topo maps mer detaljrik, med fler stigar, vägtyp bl.a. Så har svårt att se användingsområdet för "min karta" här iaf. Kanske bättre i fjällen. I skärgården såg jag inte heller nåt jag inte sett förut. Visst skärpan är ju bättre, men det gör det samma kan jag tycka. Sen tycker jag den är för ljus. Behövs ofta mer kontraster för att kunna tyda mobilkarta utomhus.
 
Gratis kartor till GPS tex Garmin som är bättre än de 1:100000 från Carzo(el vad firman heter)då jag köpte en pga kommit vilse på glest markerad led i Övre Hogianvage i höstas ok pga träffade en som var hjälpsam som visade var jag var och sedan släppte jag ej kollen på var jag var(mobil var urladdad)
 
Jag har mailat Lantmäteriet och ställt frågan igen om vad som är tillåtet ...
Snyggt. Enda sättet att få klarhet. Det är en så schysst karta att man vill hantera den rätt.
Då menar du alltså att det inte skulle vara tillåtet? ...
Nej, egentligen inte. Jag tror det är ett misstag. Skrivningen i https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...rtor/min-karta/hjalp-och-tips-till-min-karta/ skapar oavsiktligt en för bred restriktion då mycket av normal användning kan hamna under 'kommersiellt sammanhang'.

Jag tvivlar på att Lantmäteriet vill ägna någon tanke åt folks skärmdumpar eller hur dom används. Vad dom egentligen vill åt är att förhindra gratis kloning av Minkarta och att det görs förtjänst på klonerna. Sedan trasslar det sig i den svåra uppgiften att skriva ett regelverk som fixar det och samtidigt tillåter normal användning.
 
Jag har skrivit ett blogginlägg om vad jag har kommit fram till när det gäller publicering på Utsidan från "minkarta" - Om att publicera kartor på Utsidan från Lantmäteriet - ”minkarta” - BeesBlog - Utsidan
Suveräna förklaringar! Enligt villkoren borde det även vara tillåtet att markera på skärmdumpen och publicera på plats till exempel om man inte vill skicka iväg sina läsare till en annan sajt. "Publicera kartor/bilder i digital form är tillåtet, men det kräver att du tillför egen information ovanpå och att den informationen utgör det primära" https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...rtor/min-karta/hjalp-och-tips-till-min-karta/ . Vänster är alltså inte tillåtet medans höger är det.
Screendump_20220312-02.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.