Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Högre och högre toppar
- Trådstartare Ankarby
- Start datum
Hade ingen som helst koll på att Kilimanjaro var så pass "lättvandrat" som jag sett på dussintals videos nu. I stort sätt precis vad jag eftersöker ha som mål just nu bara jag fått prova lite högre höjder först för att se hur jag reagerar.Killimnajaro är drygt 5800 m ö h och en vandringsberg (möjligen lite scambling, dvs hjäla till någon gång med händerna) längs flera leder upp och ner. Där får du rejält med hjöjd utan att ta på sele och rep.
Men lite längre bort och lite dyrare
Dessutom världens högsta berg, om man mäter från dal till topp (utan mellanliggande toppar), du börjar på högplatån på 2000 möh och avslutar nästan 4k höjdmeter högre, du passerar många klimatzoner och vacker natur, om än bitvis tillrättalagd. Gick baksida-leden upp (mindre folk och mer natur) och framsidan (turistleden) ner för många år sedan. Snö och glaciär i Afrika finns, ett tag till i alla fall.
/Patrik
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Skulle få svindel efter 5m och tuppa. 😂 Extrem höjdrädsla så genom åren alltid stängt av öronen helt så fort något mer än att stå på en stol har diskuterats.Via ferrata kanske kan vara något!? Visst, oftast inte de högsta topparna, men höjdupplevelsen lär väl ofta inte gå av för hackor.
Nyligen upptäckt jag kan hantera höjd ifall plattformen även sträcker sig på bredden och är i stort format. Kaknästornet är dödsångest även med en karta oxascand i kroppen men kebne kunde jag stå och balansera på och må bra. Trodde inte jag kunde hantera det innan så därför denna nyvunna fascination få prova på högre höjder se hur jag reagerar.
Du får en exponerad känsla när du går på kraterkanter runt på Killimnajaro, några meter bred stig och som jag minns det något hundratal meter ner i själva vulkanen. Gå med guide som håller koll på dig så du inte blir låg och snubblig av höjd/syrebrist, men vi gick inte inknutna där. Alla i min grupp pkände av höjden mer eller mindre. Lättvandrat i betydelsen kräver inte så mycket teknisk kunskap om rep och sele och inte heller rena klätterkunskaper, men det är många meter uppför och det är tunn luft högre upp.Hade ingen som helst koll på att Kilimanjaro var så pass "lättvandrat" som jag sett på dussintals videos nu. I stort sätt precis vad jag eftersöker ha som mål just nu bara jag fått prova lite högre höjder först för att se hur jag reagerar.
/Patrik
Åkte du paketresa? Något speciellt du tänkt på i efterhand kunde ha varit bättre/sämre, tog du rätt led tycker du?Du får en exponerad känsla när du går på kraterkanter runt på Killimnajaro, några meter bred stig och som jag minns det något hundratal meter ner i själva vulkanen. Gå med guide som håller koll på dig så du inte blir låg och snubblig av höjd/syrebrist, men vi gick inte inknutna där. Alla i min grupp pkände av höjden mer eller mindre. Lättvandrat i betydelsen kräver inte så mycket teknisk kunskap om rep och sele och inte heller rena klätterkunskaper, men det är många meter uppför och det är tunn luft högre upp.
/Patrik
........ 😁
Eller Aconcagua 6962. Det är oxå en topp man kan "vandra" upp på, utan klättring.
emmasvenssonphoto.com

Aconcagua 6962 m – Emma Svensson Photo
Aconcagua är det högsta berget i världen utanför Himalaya och ett av "Seven Summits". Det är ett vulkaniskt berg i Argentina och det finns flera rutter upp ti

Senast ändrad:
Paketresa med ucpa, bokade via svenska ucpa, men det var något lokalt företag som genomförde allt på plats. Nöjd med upplägget och med ledvalen. Engelsktalande ej-lokal guide och många lokala medarbetare.Åkte du paketresa? Något speciellt du tänkt på i efterhand kunde ha varit bättre/sämre, tog du rätt led tycker du?
........ 😁
Ångrar att jag inte stannade en vecka på Zansibar.
/Patrik
Kräver inte Aconcagua ganska rejäl vintervana och bör man inte gå i replag delar av vägen?Eller Aconcagua 6962. Det är oxå en topp man kan "vandra" upp på, utan klättring.
/Patrik
Alla 4000m toppar i Alperna på 19 dagar !
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 3 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg