Högre och högre toppar

Via ferrata kanske kan vara något!? Visst, oftast inte de högsta topparna, men höjdupplevelsen lär väl ofta inte gå av för hackor.
 
Killimnajaro är drygt 5800 m ö h och en vandringsberg (möjligen lite scambling, dvs hjäla till någon gång med händerna) längs flera leder upp och ner. Där får du rejält med hjöjd utan att ta på sele och rep.
Men lite längre bort och lite dyrare
Dessutom världens högsta berg, om man mäter från dal till topp (utan mellanliggande toppar), du börjar på högplatån på 2000 möh och avslutar nästan 4k höjdmeter högre, du passerar många klimatzoner och vacker natur, om än bitvis tillrättalagd. Gick baksida-leden upp (mindre folk och mer natur) och framsidan (turistleden) ner för många år sedan. Snö och glaciär i Afrika finns, ett tag till i alla fall. :)

/Patrik
Hade ingen som helst koll på att Kilimanjaro var så pass "lättvandrat" som jag sett på dussintals videos nu. I stort sätt precis vad jag eftersöker ha som mål just nu bara jag fått prova lite högre höjder först för att se hur jag reagerar.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Via ferrata kanske kan vara något!? Visst, oftast inte de högsta topparna, men höjdupplevelsen lär väl ofta inte gå av för hackor.
Skulle få svindel efter 5m och tuppa. 😂 Extrem höjdrädsla så genom åren alltid stängt av öronen helt så fort något mer än att stå på en stol har diskuterats.

Nyligen upptäckt jag kan hantera höjd ifall plattformen även sträcker sig på bredden och är i stort format. Kaknästornet är dödsångest även med en karta oxascand i kroppen men kebne kunde jag stå och balansera på och må bra. Trodde inte jag kunde hantera det innan så därför denna nyvunna fascination få prova på högre höjder se hur jag reagerar.
 
Om du vill åka lite längre bort kan jag rekommendera vulkanerna i Cascade Range i NV USA. De är lättillgängliga och sticker upp som enstaka solitärer långt över omgivande berg. Det ger en fantastisk rymdkänsla när man bestiger dem. Höjden ligger kring 4000 m på de flesta.

Mt-Hood.jpg
 
Hade ingen som helst koll på att Kilimanjaro var så pass "lättvandrat" som jag sett på dussintals videos nu. I stort sätt precis vad jag eftersöker ha som mål just nu bara jag fått prova lite högre höjder först för att se hur jag reagerar.
Du får en exponerad känsla när du går på kraterkanter runt på Killimnajaro, några meter bred stig och som jag minns det något hundratal meter ner i själva vulkanen. Gå med guide som håller koll på dig så du inte blir låg och snubblig av höjd/syrebrist, men vi gick inte inknutna där. Alla i min grupp pkände av höjden mer eller mindre. Lättvandrat i betydelsen kräver inte så mycket teknisk kunskap om rep och sele och inte heller rena klätterkunskaper, men det är många meter uppför och det är tunn luft högre upp.

/Patrik
 
Du får en exponerad känsla när du går på kraterkanter runt på Killimnajaro, några meter bred stig och som jag minns det något hundratal meter ner i själva vulkanen. Gå med guide som håller koll på dig så du inte blir låg och snubblig av höjd/syrebrist, men vi gick inte inknutna där. Alla i min grupp pkände av höjden mer eller mindre. Lättvandrat i betydelsen kräver inte så mycket teknisk kunskap om rep och sele och inte heller rena klätterkunskaper, men det är många meter uppför och det är tunn luft högre upp.

/Patrik
Åkte du paketresa? Något speciellt du tänkt på i efterhand kunde ha varit bättre/sämre, tog du rätt led tycker du?
........ 😁
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

HasseQ

Avslutat
Eller Aconcagua 6962. Det är oxå en topp man kan "vandra" upp på, utan klättring.

 
Senast ändrad:
Åkte du paketresa? Något speciellt du tänkt på i efterhand kunde ha varit bättre/sämre, tog du rätt led tycker du?
........ 😁
Paketresa med ucpa, bokade via svenska ucpa, men det var något lokalt företag som genomförde allt på plats. Nöjd med upplägget och med ledvalen. Engelsktalande ej-lokal guide och många lokala medarbetare.
Ångrar att jag inte stannade en vecka på Zansibar.

/Patrik
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.