Hobbexsovsäck som klarar -17 grader...

Dom har utökat sitt sortiment, "vuxenartiklar" kan jag inte minnas var med i katalogen förr i tiden.

Metalldetektorer saluförs under rubriken campingutrustning?? Fan, det har jag alltid glömt packa ner.

...Johan...
 
Nostalgi!

Hobbex-katalogen hade en otrolig dragningskraft pâ undertecknad när denne befann sig i de lägre tonâren. Kul att se att man inte var ensam om detta. Samt att att man inte fâtt alltför bestâeende men varken vad gäller ortografi, satsbyggnad, tycke eller smak..

Otroligt att man lyckats glömma denna sâ pass viktig del av en viss period i ens liv... oj oj oj, vilken nostalgi... vilket otroligt skräp! Och att de kan hâlla pâ med samma grejer, âr efter âr! Mâste vara minst 25 âr sedan en annan satt och kollade in knivar och picker och plastfigurer och blinkande pryttlar och allt vad det nu var..
 
malindo; sa:
Allväderskängan Hiker torde väl en gâng för alla ge svaret pà vilken som är den ultimata allround-kängan för svenska förhâllanden.
Mvh / Mats

Ser ut som ett givet inköp!
Någonting säger mig att de inte riktigt litar på att det specialbehandlade lädret håller tätt, därför garderar de med säker väta istället, neopren! Varmt och fuktigt! mums
 
Re: Nostalgi!

malindo; sa:
Mâste vara minst 25 âr sedan en annan satt och kollade in knivar och picker och plastfigurer och blinkande pryttlar och allt vad det nu var..
Jag kommer särskilt ihåg de sanslösa byggbeskrivningarna man kunde köpa: "Cykelbilen Fantom"? Byggbeskrivningen tycks ha minst 25 år på nacken, med tanke på illustrationerna... Undrar hur väl den fungerar när den är färdigbyggd (har själv aldrig köpt ritningen)? Jag har ett svagt minne av en ritning "Bygg din egen båt i plywood", men jag kanske minns fel? "Fantomen" finns kvar i katalogen i alla fall ser jag! :)
 
Pistolas

Minns den första katalogen jag kollade i. De hade på den tiden riktiga ollonpickadoller, både halvautomatiska och revolvrar! Dessa fick man ju så klart inte köpa för mamma. Något år senare tänkte jag iaf köpa en i smyg, men då fanns de inte kvar. Tror de hade blivit totalförbjudna i Sverige! -synd...

/K
 
Re: Pistolas

carvingkimbo; sa:
Minns den första katalogen jag kollade i. De hade på den tiden riktiga ollonpickadoller, både halvautomatiska och revolvrar!
/K

Ollonpickor. stenàlder: Hobbex lanserar nu den soft-air-karbin som amerikanarna vann Gulf-kriget med: i äkta plast!:

"Licenstillverkad carbinmodell som görs I Japan av mycket hög kvalite.
Denna var den mest sålda modellen under 2002 i Sverige av de lite mer exklusiva modellerna.
M4A1 användes bl.a. av amerikanska armen under Gulfkriget. Du kan skjuta enkelskott eller full auto.
Magasinet rymmer 70 skott. Försett med justerbart bakre sikte.
Vikt 2840gr. Längd 760 mm. Tillverkad av slagtålig plast. "

Hobbex förnekar sig inte!

Mvh / Masse
 
Re: Vilken guldgruva...

FJS90/91; sa:
När man tänker efter så inser man snabbt att en riktig "karl" klarar sig i vilket fjällväder som helst med enkom hobbex-utrustning!

Jag har faktiskt trotsat ganska mycket olika sommarfjällväder med ett Hobbextält. Det var/är ett sådant där silvertält (ryggås) som köptes 1986-7 nångång (då jag var i prima Hobbexålder), och höll alldeles utmärkt i fem år. Efter det började "sloka i fukt och sträck i värme"-amplituden bli väl stor. Det höll tätt för nästan vilket regn som helst. Vad det däremot inte pallade så bra var en pannkaka som lyckades bli inpackad i tältet (fråga mig inte hur, undrar än idag) så innertältet anfrättes av mögel och fick repareras.
Köpte samtidigt en fräck camousovsäck som har hållit sig lika nästan bra/dålig sedan dess och är fortfarande min högsommar-/inomhussäck.
 
Re: Re: Vilken guldgruva...

TBy; sa:
Jag har faktiskt trotsat ganska mycket olika sommarfjällväder med ett Hobbextält.

Tillvaron gungar,
tänk om vi alla har blivit lurade av Hillebergmaffian som fått oss att tro vi behöver deras svindyra tunneltält när allt vi egentligen behöver är en kniv, ett tänddon, en kondom (!) och ett Hobbextält (eller rent av knäppetält) till en kostnad av några spänn.

Dags att ta balkongkampingen på allvar!

;)

/ G
 
Re: Re: Re: Vilken guldgruva...

tigertamjaren; sa:
Tillvaron gungar,
tänk om vi alla har blivit lurade av Hillebergmaffian som fått oss att tro vi behöver deras svindyra tunneltält
/ G

Själv e jag född 1969 så jag har inte så mykke koll på frilufsutrustningen i början på 70-talet (var upptagen med att dreggla och skita i brallan)... Men det e inte utan att man undrar hur f a n folk klarade sig innan 1973 då Hilleberg körde igång..
 
Re: Re: Nostalgi!

IslandTraveller; sa:
Jag kommer särskilt ihåg de sanslösa byggbeskrivningarna man kunde köpa: "Cykelbilen Fantom"? Byggbeskrivningen tycks ha minst 25 år på nacken, med tanke på illustrationerna... Undrar hur väl den fungerar när den är färdigbyggd (har själv aldrig köpt ritningen)? Jag har ett svagt minne av en ritning "Bygg din egen båt i plywood", men jag kanske minns fel? "Fantomen" finns kvar i katalogen i alla fall ser jag! :)

För några år sedan köpte Teknikens Värld en ritning till Fantom och försökte bygga den. Det gick inte! Följer man ritningen går dörrarna inte att stänga så de fick i princip konstruera en egen "bil" med Fantomutseende. Den har nog funnits med i katalogen snarare i 50 än 25 år ...

/Klas
 
Mmmm... Hobbex.

Man minns att man ibland tyckte att det var helt otroligt att det kunde FINNAS så fräna grejer. Minns kniven som kunde skära i ett mynt. Minns "Miki, den lille storrökaren" (ett liten plastfigur som man kunde sätta en liten rökelsecigg i munnen på och tända på - otroligt användbar!), minns skrattpåsen...
Jag tror till och med att det numera är vetenskapligt belagt att INGEN någonsin har sett någon av ritningsgrejerna uppbyggd i verkligheten. En hemsnickrarnas Bermudatriangel.


Jag lyfter för övrig min hatt i respekt inför prestationen att göra även detta till en "Jävla Hilleberg"-tråd. :)
 
Re: Mmmm... Hobbex.

Nordesjo; sa:
. Minns kniven som kunde skära i ett mynt. Minns "Miki, den lille storrökaren" (ett liten plastfigur som man kunde sätta en liten rökelsecigg i munnen på och tända på - otroligt användbar!), minns skrattpåsen...

Miki och skrattpàsen kunde man ju köpa pà Butteriks (vilket jag fakstiskt gjorde!)sà det var ju inte sà fränt, men den Myntskärande kniven!! Vilken grej! (Hur kunde jag ha glömt bort den?) Det var minsann ett foto man kunde àtervända till hur mànga gànger som helst!

Lustigt att alla dessa timmar av nogranna studier av katalogen ALDRIG utmynnade i köp.

Mvh / Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.