Hjulbygge

Hej!

Jag ekrade om bakhjulet till min gamla stålhäst från 60-talet för 3 år sen, för att få lite växlar på cykeln, (7). Jag ekrade likadant som det var gjort innan, dvs utan att ekrarna touchar varandra där de korsas. Senare har jag läst att de ska korsa varandra på "fel" sida, varför?? Blir det hållbarare så, och varför i så fall.

Fälgen har börjat spricka nu, längs med rotationsriktningen, precis vid ekerhålen. Beror det på för hög ekerspänning, (för låg) eller beror det på att den begagnade rostfria fälgen, (gamla 28-tumsstandarden), har för dålig kvalitet??

Jag har kikat på Niklas-Ingvars sidor som är det vanliga tipset...

/Erik
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Förstår inte

Lindblom; sa:
Hej!

Jag ekrade om bakhjulet till min gamla stålhäst från 60-talet för 3 år sen,

Fälgen har börjat spricka nu, längs med rotationsriktningen, precis vid ekerhålen. Beror det på för hög ekerspänning, (för låg) eller beror det på att den begagnade rostfria fälgen, (gamla 28-tumsstandarden), har för dålig kvalitet??
/Erik

Ehh... Du har alltså tagit ett hjul från 60 talet, ekrat om det och tre år senare funderar du på varför fälgen spricker?

Du tror inte att det kan vara så enkelt att fälgen helt enkelt är förbrukad? Den är ju använd i snart 40 år.

/Mattias
 
kaw; sa:
Sist i avsnitt 2.2 hittar du Niklas Ingvar-Nilssons förklaring
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Att din fälg dragits sönder av ekrarna (?) tror jag beror på att ekerspänningen varit ojämn.

Ahh, där stod det i alla fall, tack! Rena bibeln det där

Mattias:
Fälgen var nog bara 20 år om nu det gör någon skillnad :)
Men jag misstänker att dom är svåra att få tag på, har inte ens försökt, det är min lågbudgetcykel.

/Erik
 
Skratt

Lindblom; sa:
Mattias:
Fälgen var nog bara 20 år om nu det gör någon skillnad :)
Men jag misstänker att dom är svåra att få tag på, har inte ens försökt, det är min lågbudgetcykel.
/Erik

*Gapskratt* "Bara 20 år" Klart imponerad.

/Mattias
 
Tidiga rostfria fälgar är ofta av valsad "folie" som är svetsad eller sammanfogad på annat sätt..

Rätt vanligt att de spricker..


Speciellt vanligt på 27" hjul (609mm)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips