Hjulbygge

Hej!

Jag ekrade om bakhjulet till min gamla stålhäst från 60-talet för 3 år sen, för att få lite växlar på cykeln, (7). Jag ekrade likadant som det var gjort innan, dvs utan att ekrarna touchar varandra där de korsas. Senare har jag läst att de ska korsa varandra på "fel" sida, varför?? Blir det hållbarare så, och varför i så fall.

Fälgen har börjat spricka nu, längs med rotationsriktningen, precis vid ekerhålen. Beror det på för hög ekerspänning, (för låg) eller beror det på att den begagnade rostfria fälgen, (gamla 28-tumsstandarden), har för dålig kvalitet??

Jag har kikat på Niklas-Ingvars sidor som är det vanliga tipset...

/Erik
 
Förstår inte

Lindblom; sa:
Hej!

Jag ekrade om bakhjulet till min gamla stålhäst från 60-talet för 3 år sen,

Fälgen har börjat spricka nu, längs med rotationsriktningen, precis vid ekerhålen. Beror det på för hög ekerspänning, (för låg) eller beror det på att den begagnade rostfria fälgen, (gamla 28-tumsstandarden), har för dålig kvalitet??
/Erik

Ehh... Du har alltså tagit ett hjul från 60 talet, ekrat om det och tre år senare funderar du på varför fälgen spricker?

Du tror inte att det kan vara så enkelt att fälgen helt enkelt är förbrukad? Den är ju använd i snart 40 år.

/Mattias
 
kaw; sa:
Sist i avsnitt 2.2 hittar du Niklas Ingvar-Nilssons förklaring
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Att din fälg dragits sönder av ekrarna (?) tror jag beror på att ekerspänningen varit ojämn.

Ahh, där stod det i alla fall, tack! Rena bibeln det där

Mattias:
Fälgen var nog bara 20 år om nu det gör någon skillnad :)
Men jag misstänker att dom är svåra att få tag på, har inte ens försökt, det är min lågbudgetcykel.

/Erik
 
Skratt

Lindblom; sa:
Mattias:
Fälgen var nog bara 20 år om nu det gör någon skillnad :)
Men jag misstänker att dom är svåra att få tag på, har inte ens försökt, det är min lågbudgetcykel.
/Erik

*Gapskratt* "Bara 20 år" Klart imponerad.

/Mattias
 
Tidiga rostfria fälgar är ofta av valsad "folie" som är svetsad eller sammanfogad på annat sätt..

Rätt vanligt att de spricker..


Speciellt vanligt på 27" hjul (609mm)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johnboy Hjulbygge, Rhynolite Långcykling 3
Haddock Fråga om hjulbygge... Långcykling 9
Håkan K Hjulbygge, någon? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.