Hjulbygge, Rhynolite

Inför en kommande cykeltur ska jag bygga nya hjul. I nuläget är jag inställd på att satsa på 26 tums Sun Rhyno Lite 36 h från cyclecomponents.com.

Naven verkar bli XT, iallafall bak.

Och sedan vad gäller ekrar har jag för avsikt att lita blint på den där hjulbyggarartikeln (frilufts.se) som det alltid länkas till i sådana här sammanhang.

Frågan är bara hur bra jag kommer att få till det här som amatör.

Är det någon som har synpunkter på mina val?

John
 
Han som skrivit artikeln (artiklarna?), Niking, brukar dyka upp här på utsidan ibland.

Jag byggde mina första hjul med bl a det han skrivit som bas. Det blev bra, men tog tid. 8 tim/hjul om jag minns rätt (numera går det betydligt fortare). Hjulen rullade ca 2000 km utan minsta slag (därefter plockade jag isär dem och byggde upp nya, pga experimentlust). Det är kul!

Detta behöver du (viktigast först):
- Tid
- Tålamod
- Bra ekernyckel (t ex de gummiklädda från Parktools)
- Riktställ (billigt duger, även en gammal gaffel funkar)
- Centreringsmätverktyg (va heter det egentligen?)
- Spänningsmätare är bra, men lite dyrt.

/Håkan
 
Hej Håkan

Har du några särskilda tips på läsning? Jag har kollat upp nikings som sagt, givetvis Sheldon Brown, samt Happy´s manualsamling.

Tack för listan!

John
 
Nja,

det borde egentligen räcka. Jag hade även följande bok till hands under första bygget:
The Art of Wheelbuilding (orginal Die Kunst des Laufradbaus) av Gerd Schraner. Bitvis lite ostrukturerad, lite väl mycket "jag är kung"-inställning, men informativ och läsvärd.

Jag skaffade senare The Bicycle Wheel av Jobst Brandt men den är föråldrad och tillför inget ytterligare.

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haddock Fråga om hjulbygge... Långcykling 9
Håkan K Hjulbygge, någon? Långcykling 5
Lindblom Hjulbygge Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.