Hjälpa med välja vandringsled

Hej alla glada vandrare,
Jag har i många år tänkt att vandra i fjällen själv men det har aldrig blivit av men nu i år så ska det ske.
Jag behöver tips om vandringsleder, då jag har sökt förgäves.
Vandringen kommer ske i slutet av juli.
Har ingen vana.
Har bra kondition och är vältränad.
Har tänkt mig en vandring på 3-4 dagar.
Vill ha helst ha en bra runda som går runt. Så jag kan ställa bilen som start punkt och slut mål, alltså en runda som går runt :)
Bor i göteborg, kan tänka mig att köra ganska långt men Max 6-8 Tim.
Måste vara fjäll och storslagen natur. Vill helst bo tält men kanske någon natt i stuga.

Hoppas ni kan hjälpa mig hitta en bra runda.
Mvh/ Jonas

6-8 timmar i bil från Göteborg borde nog innebära att du hamnar i Grövelsjön i norra Dalarna (ca 60 mil och 7,5 h i bil).
Har du god kondition så kan en tur över på den norska sidan med lite toppbestigningar som Elgohogna vara trevligt kanske fortsätta ner mot Gröthogna och tillbaks på svenska sidan via Storvätteshogna? Vill du njuta mer så bör turen kanske kortas ner och speciellt om du bara ska vara ute i tre dagar tror jag. Skaffa en fjällkarta och planera vad som är lagom för dig :)

Lycka till!

/Anna

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej Jonas!

Roligt att du ska till fjälls. Här är vi många som tycker att det är årets höjdpunkt.

Varför ska du åka bil? En helt onödig begränsning tycker jag. Du hinner inte tillräckligt långt, helt enkelt. Ta i stället nattåget till Enafors i Jämtland. Efter frukost kan du börja din fjällvandring direkt från hållplatsen. Gå till Sylarna och Gåsen och sluta i Vålådalen. Eller tvärtom. Skaffa dig Lantmäteriets Fjällkarta som heter Z6, finns både på nätet och i bokhandeln.

Lycka till önskar Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips