HJÄLP! Vad är det för fågel?

Hej allihop! Jag behöver hjälp med att identifiera en fågel som jag träffade på i Östergötland för några veckor sedan. Fågeln var nästan lika stor som min bil och hade gigantiska fötter!! den hade ungar med sig som var grå och lite "duniga" (även ungarna var ganska stora). Ingen jag känner vet vad det är för fågel jag träffat på. Har fått förslag som häger och trana men det stämmer VERKLIGEN inte!
Snälla hjälp mig! Vore så kul att få veta! Den ser ganska liten ut på bilden men som sagt, den var STOR!! Zooma gärna för att få en bättre bild:)
Mvh, Josefine

Bilagor

• 269556_10150227536510988_532575987_7685536_1218441_s.jpg
    269556_10150227536510988_532575987_7685536_1218441_s.jpg
    6 KB · Visningar: 1,161
Ledsen, men med en sådan minimalistisk microskopisk bild så ser i alla fall jag det som omöjligt. Hur har du gjort för att ta en sådan liten bild :) ?

mvh // Johannes

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Stork kanske. Stora fötter och ungarna är väl ganska ulliga men de lämnar väl sällan boet innan de har fjädrar och kan flyga. Borde ju finnas någon ornitolog här som kan reda ut det hela. :)

Hej allihop! ...... Xxxx Fågeln var nästan lika stor som min bil......
Mvh, Josefine
Hmmm frågan är vilken sorts bil du kör egentligen....!? :)
Hursomhelst, offantligt svårt att utifrån din bild bestämma vad det var men utifrån det lilla man anar från bilden och din målande beskrivning är jag böjd att stämma in i kören om att sångsvan låter inte helt tokigt.....fast lika stor som en (din) bil låter otroligt...:)
Mvh
J

Alla vet ju att det är en bofink!
Den kan ju se ut hur f*n som helst!!!

För andra synpunkter, langa upp en bild som man kan se utan mikroskop!!!

Strutsar

har stora fötter men inte simhud mellan tårna vilket sångsvan har. Din bild ger ingen direkt ledtråd.

Var det i ett hägn?

Det är lätt att googla fram bilder på strutsar och strutsungar.

Thure

Ja, jag vet att bilden är väääldigit liten. Jag önskar jag hade tagit en bild närmare men jag blev nog lite skraj. När jag åkte förbi den blev mamman ganska arg och reste upp vingarna tittade mig i ögonen och gapade! Bilden är tagen med en iPhone-telefon så det kanske inte är bästa kvalitet. Den hade simhud på fötterna. Ungarna var ganska ulliga men inte särskilt små. Mamman var inte helt vit, snarare lite brun-grå melerad. Halsen var ohyggligt lång..kanske för att hon spanade och höll utkik för att skydda ungarna?! Den liknar en sångsvan mest av de förslag som kommit fram här men jag är fortfarande osäker.. Är sångsvanar ovanliga? Jag har aldrig sett nåt liknande i alla fall.
Men å andra sidan är jag ju inte så van vid fåglar..som ni kanske märkt;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips