[Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer?

Hej! Jag vill överraska min sambo med ett stormkök (gas) och uppskattar alla råd och tips jag kan få om det finns något som ni kan rekommendera. Vi är två som skulle vilja ha med det på vandring/hiking så ett kök som är så lättviktigt som möjligt är viktigt! Jag känner mig lite vilsen gällande vilket man ska välja, och vilka användningsområden som är "nödvändiga":

- Vad väger erat "kompletta" kit? och vad anses som tungt i er mening?
- Brukar ni använda endast ett kokkärl eller flera (ex. för stekning)?
- Har ni något kök att rekommendera? Har kikat lite på detta: Optimus Electra Fe Cook System 0.95 L, STD

Min budget ligger på 2000kr, men uppskattar priseffektiva lösningar 😬 Någon som har några idéer?
 
Då en normalportion är 3,5-4,5 dl ser jag det som ett kök utan spillmån om ni skall vara två om det,.Lilla Trangia med gastillsats blir så mycket stabilare och värmeeffektivare.
Det finns lättare men Trangia är bra nog.
Spindelkök med folievindskydd etc.
 
Om du vill kunna laga mat, är Trangia bra.
För 2 pers fungerar ett T-27.

Det du länkar till är bra att värma vatten på, till torrfoder och kaffe.

Så det beror lite på vad man önskar för meny, jag brukar bära ett T-25, det är värt vikten om man vill ha mer än vatten till fler än 1 person.
 
+ 1 på Trangia 27 med gasbrännare. Pålitligt kök i alla väder som man även kan laga mat i och inte bara koka vatten.
 
Hej,
jag har ett större triangla med gasbrännare när vi är fler än 2 st och lagar mat. När vi bara är 2 använder jag optimus fe 0,95L och lagar mat på det, mest hemma torkad mat, så inte bara koka vatten och tycker det fungerar bra. Det var med på fjolårets fjällvandring 4 dagar, grötkok varje morgon, samt lagad lunch och middag. Men jag har köpt en 0,6L kastrul från jula som komplement för att lättare kunna göra måltider som består av 2 delar såsom ris och gryta, det är ett tips. Jag är helnöjd. Barnen är alltid lika förundrade över hur snabbt köket är.
 
Med den budgeten får man min favorit:
Ett trangia med gasbrännare och en toppmonterad brännare. Planerar man för två personer så trangia 27. För toppmonterad så har jag bara testat två olika men gillar primus trail essential bäst av dessa.
Ut och laga mat för 2-3 personer ? Trangian
Paddla? Trangian
Gå långt och lätt? Toppmonterad brännare och en av kastrullerna från trangian.
Vara någonstans där det är absolut nödvändigt att köket funkar? Båda köken
Osv.

Sen dyker det antagligen upp ett trangia 25 någon gång i framtiden för "lyx"-matlagning eller större grupper och en brännare för vinterbruk och en....
 
Har ett Trangia 25 som har hängt med i ca 40 år, har bytt ut kastrullerna till Duossal, uppgraderat det från T- röd till Gasolbrännare och sen till KAP-brännare som jag hade i tjugo år, och nu i år blev det ett Optimus Polaris som går på alla bränslen, Fotogen, Diesel, Bensin, Gasol med en effekt på 4000 Watt, lätt att tända, går fort att förvärma, lite modifiering av nedre vindskyddet, men inget svårt ingrepp, köpte även till en tystbrännarhatt från Polar Dawg från USA, så lika tyst som mitt KAP kök, kan reglera lågan med pression vid mer avancerad matlagning. Kan bara tala för mig själv, Trangia absolut det bästa stormkök jag har ägt, kastrullerna står mycket stabilt, har aldrig svikit mig, har varit med på många paddelturer, och vandringar 5 stjärnor av 5
 
Har själv använt ett Trangia 25 i över 40 år (när jag tänker efter). Mycket bra kök som jag med tiden har kompletterat med gasbrännaren, kaffepanna och en duossalkastrull. Skaffade nu ett Trangia 27 för ensamturer eller möjligen en till i sällskap. Har även en toppmonterad brännare för vattenvämning i kaffepannan. Bra på dagsturer med en påse torrmat eller en påssoppa. Jag skulle dock inte laga någon mat på den toppmonterade brännaren då stabiliteten är rätt dålig jämfört med ett Trangiakök. Trangiaköken anpassas lätt efter behov/menyn. Ibland är det bara en gryta som följer med ibland lämnas stekpannan hemma.
 
Jag har flera olika kök i samlingen, men skall vi ut två personer på en längre vandringstur under långt utanför led och civilisation (ex Sarek) väljer jag alltid mitt Trangia 27-3 UL men gas. Här år pålitligheten viktigast, att alltid få varm mat oavsett väder och den väl skyddade lågan och avsaknad av värmeväxlare (som genererar mer giftig kolmonoxid) är även en säkerhet vid matlagning i tältet. Delar man vikten på två personer blir det 400g per person i standardutförande. I mitt fall väger köket komplett strax under 1000g men då har jag inkludrat en multidisc, fodral och diskprylar och eldstål (som reserv om tändtickorna blir fuktiga) i vikten.
Skall jag ut ensam brukar jag ta en toppmonterad brännare (ex i mitt fall MSR MicroRocket) med en av Trangias grytor eller annan mindre gryta. Då blir möjligheten att faktiskt laga mat lite mer begränsade än med ett komplett Trangiakök, men jag får anpassa menyn därefter.

Notera att det många gånger kan vara billigare att välja Trangia 27-3 UL (standard med spritbrännare) och GB-74 gasbrännaren separat än i kit;-).
I lilla Trangia 27 väljer jag bort kaffepannan då den hindrar möjligheten att packa gasbrännare, tamoj och diskprylar inuti köket.
 
Senast ändrad:
Min köksutrustning väger totalt 246g och består av:
Toppmonterad brännare (Soto Windmaster)
Kastrull Trangia 27HA+tång
Vindskyddsfolie
Grytmysare för eftersvällning av maten
Kåsa
Sked
Slickepott
Trasa
Påse

Utrustningen är nog vindtålig för att fungera bra även på fjället, givet att man söker skydd från vinden.
Det funkar inte bra till avancerad matlagning, men till att koka vatten och att sjuda grytor funkar det jättebra.

Har ni faktiskt tänkt steka och laga avancerad mat? I så fall är trangia svårslaget.
Om huvudanvändningsområdet är att koka vatten och eventuellt sjuda en gryta i fem minuter så finns det lättare lösningar är trangia.



Kökskitet du länkar till skulle jag inte rekommendera.
Väger dubbelt mot mitt, trots att det är i princip samma utrustning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse Hjälp mig med råd om choklad dryck Friluftsmat 2
nermander Abborr-hjälp Friluftsmat 12
Hagge91 Hjälp mig snälla! Friluftsmat 24
brigas Hjälp-energikakorna håller inte ihop Friluftsmat 7
Maua Snabb hjälp, idétorka! Friluftsmat 25
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
maka Hjälp!!! Friluftsmat 9
arjaeli HJÄLP!!!!!! Friluftsmat 2
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.