Hjälp,tips och förslag önskas

Hej på er!

Har tänkt införskaffa mig en liten kajak för ren nöjespaddling på lugna vatten i sakta mak.

Det finns ju en uppsjö av olika sorter, jag vill ha en som är ganska stabil, inte för tung och som går att packa lite i för en dagstripp. Jag vet inte vart jag ska börja leta efter

Min längd är 160 cm, väger 60 kg.
Kan ni lämna lite tips och råd ni kunniga

Köp inte för stor kajak

Det finns oändligt många trådar på detta forum om att köpa kajak du kan titta i dem för att hitta många bra och dåliga tipps.

Köp inte en kajak som är för stor. Du bör ha en kajak som har låg maxlast och låg volym.

Är du kort så är det viktigt att tänka på att kajaken ska ha lågt akterdäck. Du ska kunna röra dig utan att slå i armbågarna.

Fördäcket ska vara tillräckligt lågt så att det sitter ur vägen när du paddlar. Måste du hålla upp paddeln högt för att nå vattnet är kajaken för stor.

Du har en låg tyngdpunkt så stabilieten är inte ett problem. Paddlar du en bred kajak så kan du få svårt att få ett bra paddeltag utan att kajakes sitter ivägen.

Sätt en realistisk budget vad den kompletta utrustningen får kosta det är stor skillnad i pris mellan instegsutrustning och high end-utrustning. Åk sedan till en bra kajakbutik där du kan få hjälp.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
hittade en

Tack för tipsen, jadu :) det finns så mkt info och motsägelsefulla sådana beroende på tycke och smak.

Har läst och försökt hitta något som bör passa mig, det ska ju självklart prövas innnan köp.

Vad tror du/ni om en Seabird Expedition LV 480
Vad står LV för?

LV=låg volym

LV står för Låg volym. det betyder att kajaken är lite mindre.

Seabird Expedition LV 480 är värd att prova. Seabird brukar vara ok för sitt pris. Seabird har haft problem med läckande skott så kolla ordentligt på skotten.

Ska du inte paddla fort räcker en längd på 480 cm. Fördelen med enn kort kajak är att den blir lätt att hantera på land och i vattnet. Nackdelen är att man förlorar lite toppfart men ska du inte paddla snabbt så spellar det ingen roll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips