hjälp önskas ang. HB tält

Jag ska köpa nytt tält och står i valet mellan Nallo gt2 och nammatj gt 2. Vad skiljer dom två tältet åt egentligen? Jag vet att nallo har en annan lättare väv och väger ca ett kilo mindre? Vad skiljer detaljmässigt inuti? Har bara kikat in i ett nammatj så jag vet ej hur nallo är. Har läst lite recensioner och det är helt klart att alla är helnöjda med nammatj men det var några få klagomål mer på Nallo bla om ömtåligare väv och ventilationsproblem.

Tacksam för alla svar vänner!

mvh niklas
 
Angående ventilationsproblemen i Nallo så ska de vara lösta nu med den nya fotventilen. Jag har den gamla modellen av Nallo, och den fungerar alldeles utmärkt i fjällen.

Jag tror nog att Nallo och Nammatj GT är ungefär lika komfortabla. Jag använder själv ett vanligt Nallo 2 utan GT-absid, och jag och min man både sover och lagar mat i tältet utan några som helst problem. Jag kan inte tänka mig att det är några problem med komforten i ett Nallo med GT-absid.
 
Angående skillnaderna mellan tälten så är det så att Nallo har en lättare tältväv som inte tål riktigt lika mycket stryk, och något sämre blixtlås. Vad jag förstår så är dessa skillnader mycket marginella. Sen är det så att i Nallo har de gjort ändarna i tältet så att de sluttar, för att spara vikt. Tältpinnarna är lättare också i Nallo.

Man kan ju tro att Nammatj är mera lämpat för extrem användning, men det verkar som att även Nallo används på expeditioner. Vore jag du skulle jag satsa på Nallo. Men det klart, om man vill ha den extra lilla komforten i ett tält utan sluttande ändar och med extra starka material kan man ju köra på Nammatj.

//Frida

((Jösses vad jag spammar...))
 
Sluttande ändar innebär ju mindre innervolym (om allt annat lika), det tror jag är den mest påtagliga skillnaden. Speciellt om ventilationen förbättrats, den sades ju vara lite halvdålig förr. (Men den funkade säkert bra trots det, Frida borde ju veta om hon äger tältet!)
 
tack för dina svar frida!
Man blir ju lite osäker när dom säger att det är "sämre" väv och blixtlås i nallo. Den enda fördelen är ju vikten i nallo. Planerar ju inte göra några extrema utflykter, utan det är vanlig fjällvandring. Men lägger man ner massa tusen vill man ju ha det bästa ;). Så mitt dilemma är om jag ska kånka på ett kilo extra vilket blir med nammatj.
 
Nallo vs Nammatj

Jag har ett Nammatj 3 GT och ett Nallo 2 GT. Båda har några år på nacken så att detaljlösningar och sådant har säkert ändrats lite.

Min jämförelse blir inte rättvis då det ju är olika tältstorlekar men jag försöker iallafal, vilket tält just DU skall välja kan inte någon annan, minst av allt någon på ett internetforum bestämma åt dig.

Låt mig på en gång säga att båda är toppenbra tält! Du blir inte missnöjd vilket tält du än väljer, förutsatt att du verkligen vet vad du önskar få ut av tältet.

Jag upplever mitt Nammatj som lite lättare att hantera (likadana tältstänger, fler fästpunkter, andra dragkedjelösningar) och självklart också rymligare och mer robust. Ventilationen upplever jag också som bättre i mitt Nammatj.

Jag köpte ett Nammatj för att det vid den tiden var det mest all-round tält som fanns, (3 personer, GT-absid, 4-säsonger) Nallot införsaffades 10 år senare som ett lättare alternativ med nästan lika bra "prestanda".

Jag skulle själv ha svårt att välja ett av dom.

Uffe
 
Slutande fotände.

Både Nammatj och Nallo har samma planlösning med fotänden i en absid och därmed sluttande innertält.

Vill man ha innertält med raka gavlar heter det "fullvuxna" tältet Keron och lättviktaren vet jag faktiskt inte.

Uffe
 
tack för dina tips!

Nej, jag förstår att ingen anna kan välja åt mig ;) Alla tips och erfarenheter uppskattas eftersom det är mycket pengar det handlar om. eftersom jag funderar på köpa ett tält genom diskussiontråden "köpa tält i grupp" här på Utsidan.se så är jag osäker på om jag kommer kunna kika in i ett Nallo GT2 och se med egna ögon innan vi ska beställa. enda anledningen jag ser till att inte köpa nammatj är just det extra 900 grammen tror jag det är....svååååååååååååååååååååårt ;)
 
Om du låter vikten eller rymden väga för ditt avgörande kan bara du avgöra. Jag har ett äldre Nallo2 och det är rymligt sommatid till två men trångt vintertid.
Mitt vintertält till två är ett tremanna och dras på pulka...
Oavsett vilket du väljer så är ett med GT yttertak rymligt.

go tur
 
Jag tror inte du kommer märka någon större skillnad i komfort då du väljer ett GT i båda fallen.
I standard utförandet tror jag det sluttande taket i Nallo märks mer.

Fast hade jag köpt ett nytt tält idag hade det nog blivit ett Nallo 3 GT, lite lättare än Namatj 2 GT och lyxigt med utrymme.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
anjoua Hjälp önskas Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.