hjälp önskas ang. HB tält

När jag jämför mitt nuvarande Akto
(som är sytt i samma vävar som Nallo) med ett Nammatj 3 GT som jag hade del i tidigare, så är vävarna i yttertält och golv betydligt tunnare på Akto. Ännu har jag inte fått några skador i golvet, men jag försöker alltid få till så slätt underlag som möjligt.

Jag har tältat i hårt väder med båda tälten och jag tycker inte att de lättare vävarna känns mindre pålitliga. Inte släpper väven igenom regnvatten heller. Rivstyrkan är väl lite lägre, någon skillnad måste det ju rimligen bli med tunnare och lättare vävar...

Numera använder jag även ett Bergans Kompakt III som har ungefär samma form som Nallo och jag måste säga att jag saknar den extra höjden i både innertält och absid som Nammatj har genom att det har tre lika långa stänger!

Så det är inte bara skillnad i gram det handlar om, det är även funktion som jag ser det, eller kanske snarare bekvämlighet!

Hälsn. BM
 
Enda skillnaden bör vara att Nammatj har tre lika långa stänger, man behöver aldrig fundera på vilken stång som ska sitta var. En liten fördel om tältet sätts upp i riktigt dåligt väder, men å andra sidan borde stängerna på Nallo vara färgkodade (det är de på Berganstältet) så det är säkert inget problem.


BM
 
skogsvakt; sa:
verkar vara ett övervägande, komfort,robusthet mot lätt vikt (900g)

Stämmer nog, ungefär. Jag har bott i både Nammatj 3GT och Nallo 3 (inte GT, men samma innertält). I termer av komfort i form av utrymmen är det likvärdigt, om än inte identiskt. Nammatj har högre tak lite längre "bakåt", Nallo börjar slutta tidigare. Inget som jag tycker spelar nån roll. Ventilationen: här har jag inte bott i något av tälten tillräckligt mycket för att kunna uttala mig om saken.

Robusthet: Ja, Nammatj är väl något robustare med grövre stänger, grövre väv och grövre dragkedjor. Man Nallo klarar utan problem alla krav en normalanvändare (och för den delen många expeditionsanvändare) ställer. Dvs: här tror jag inte några relevanta argument finns för att behandla dem som olika. Båda klarar kvalitetskraven med marginal, det ena (Nammatj) lite större än det andra.

Vikt: en glasklar skillnad, som du kommer att märka av 8-12 timmar om dagen när du vandrar. Detta argument gör att jag 9 gånger av 10 skulle välja Nallo före Nammatj. (Den tionde gången är en vintertur med pulka.) För den delen också skälet till att jag skulle välja bort GT-absid om det gällde tresäsongerbruk huvudsakligen, men det är ju en smaksak. Nallo 3 är nere på 2,4 kilo, förvisso dubbla vikten mot mitt 2-mans lättviktsalternativ -- men respektabelt lågt...
 
Stängernas längd...

...har väl ändå ingen som helst betydelse för hur svårt tältet är att sätta upp? Okej, jag är civilingenjör, men man behöver inte vara ingenjör för att snabbt lära sig att den rödmarkerade stången ska in i den rödmarkerade stångkanalen... Vet inte hur det är på Nallo GT, men det kan ju inte vara mycket svårare.

Man lär sig snabbt att sätta upp det på ett litet kick! Att några stänger är kortare lär man sig snabbt att hantera. Argumentet att Nallo skulle vara svårt att sätta upp för att stängerna är olika långa tycker jag inte riktigt håller.


En sak du kan fundera över när det gäller det här tältvalet är ifall du ska ut mycket på ensamturer eller om du "alltid" kommer ha med dig kompisar på dina turer. Om du går ensam är ju låg vikt verkligen att föredra, men om du jämt har folk med dig kan ni enkelt dela upp vikten mellan er. Då spelar inte den extra vikten på ett Nammatj någon roll.

Själv valde jag en gyllene medelväg och köpte ett Nallo 2. Jag ville ha ett tält som jag orkar bära helt ensam, även om jag bär mat och allting sånt. Det känns bra att ha ett tält som jag kan använda både tillsammans med andra och på egen hand. Men du är ju säkert starkare än mig, så du behöver inte prioritera bort en trevlig GT-absid. ^_^


[Ändrat av ^_^ 2007-02-25 kl 20:48]
 
tack för svar!

Jag vill absolut ha en gt absid....har tillbringat må trista regndagar i tält och en stor absid gillar jag verkligen. Man kan knappast kalla mig för något annat än en normalanvändare, men man har ju tänkt sig ha tältet i säg 15-20 år. Därför lockar det med ett robustare tält.
 
För en normalvandrare duger säkerligen ett Nallo i gott och väl 20 år. Men samtidigt förstår jag ju att du vill ha den bästa kvaliteten. Vilket svårt val!
 
^_^; sa:
För en normalvandrare duger säkerligen ett Nallo i gott och väl 20 år. Men samtidigt förstår jag ju att du vill ha den bästa kvaliteten. Vilket svårt val!

Fast, om det är livslängd som är (eller i alla fall representerar) "kvaliteten"/"robustheten" och båda håller i 20 år, vilket är tidshorisonten, så skiljer ju inget tälten åt avseende detta?
 
skogsvakt; sa:
Jag ska köpa nytt tält och står i valet mellan Nallo gt2 och nammatj gt 2. Vad skiljer dom två tältet åt egentligen? Jag vet att nallo har en annan lättare väv och väger ca ett kilo mindre? Vad skiljer detaljmässigt inuti? Har bara kikat in i ett nammatj så jag vet ej hur nallo är. Har läst lite recensioner och det är helt klart att alla är helnöjda med nammatj men det var några få klagomål mer på Nallo bla om ömtåligare väv och ventilationsproblem.

Tacksam för alla svar vänner!

mvh niklas

Nallu har en av ventilerna i markhöjd, Nammatj har båda ventilerna högt.

Vinteranvändning med snödrev = Nammatj.
Bara barmark eller om du accepterar sämre ventilation på vinterturen = Nallu.

Min åsikt,
//J
 
ena stunden är jag klar över att det är nallo jag ska ha pga av vikten, en halvtimme senre är det nammatj som jag vill ha ;) haha, jag kommer aldrig kunna bestämma mig helt. Har aldrig vandrat själv och planerar inte göra det, men förutsättningarna kan ju ändras och då är ju vikt av högsta betydelse. ole dole doff...hur går den sen?
 
alven; sa:
^_^; sa:
För en normalvandrare duger säkerligen ett Nallo i gott och väl 20 år. Men samtidigt förstår jag ju att du vill ha den bästa kvaliteten. Vilket svårt val!

Fast, om det är livslängd som är (eller i alla fall representerar) "kvaliteten"/"robustheten" och båda håller i 20 år, vilket är tidshorisonten, så skiljer ju inget tälten åt avseende detta?
Fick följande förklaring av HB när jag valde mellan Nammatj och Jannu som solotält på vintern:

Den tunnare väven håller ungefär lika länge som den starkare, med ett undantag: baslägerbruk med veckovis användning. Där är den starkare väven mer stryktålig. Ett tält som används hårt året runt och även står uppe någon vecka då och då kommer att leva längre med den tjocka väven. Sen är ju den kraftigare väven rivstarkare, men rivstyrkan beror också på hur mycket väv varje stång måste bära och hur många fästen tältet har.

Sätter man upp och tar ner varje dag håller tälten ungefär lika länge, möjligen något år längre med den kraftiga.

Mvh,

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
anjoua Hjälp önskas Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.