hjälp önskas ang. HB tält

Prova att hyra

skogsvakt; sa:
ena stunden är jag klar över att det är nallo jag ska ha pga av vikten, en halvtimme senre är det nammatj som jag vill ha ;) haha, jag kommer aldrig kunna bestämma mig helt. Har aldrig vandrat själv och planerar inte göra det, men förutsättningarna kan ju ändras och då är ju vikt av högsta betydelse. ole dole doff...hur går den sen?

Jag har bestämt för mig att de hyr ut tält på Abisko turiststation. En variant är ju att du helt enkelt hyr ett Nammatj och provar det, samt hyr ett Nallo och provar det. På så vis kan du ju skjuta upp beslutet ett tag till och få fundera mera.
 
tack för bra tips! men jag bor långt från abisko och känner inte att jag har kraft att leta rätt på en uthyrare i närheten och provtälta två nätter ;) men ditt tips är ju helt klart det bästa om man är lika virrig som jag ;)
 
Inte är du virrig!

Åtminstone inte mer än vilken annan tältköpare som helst! Det är inte lätt att välja, det finns ju så mycket fint och bra och många här på Utsidan som tycker både det ena och det andra.

Det är ju mycket pengar det handlar om också, extra mycket när man vill ha ett HB ;)...

Lycka till med ditt tältval!

BM
 
skogsvakt; sa:
tack för bra tips! men jag bor långt från abisko och känner inte att jag har kraft att leta rätt på en uthyrare i närheten och provtälta två nätter ;) men ditt tips är ju helt klart det bästa om man är lika virrig som jag ;)

I t ex Storulvån hyr de också ut grejer, och andra större ställen också antar jag. Om de hyr ut de modeller du är intresserad av kan det ju vara en bra idé. Vad man är ute efter kan ju ändra sig när man fått lite erfarenhet av grejerna.

Jag har ett Nammatj och det valde jag (kontra Nallo, Bergans etc) pga innerhöjden och lite större volym (pga Nallos sluttande ände). Både jag och min bror är rätt långa så vi ville inte chansa på att få ett lite för kort tält. Men vore jag kortare så vore Nallo (eller liknande tält) toppen eftersom man då sparat vikt.
 
Bilder och förslag..

skogsvakt; sa:
Jag ska köpa nytt tält och står i valet mellan Nallo gt2 och nammatj gt 2. Vad skiljer dom två tältet åt egentligen? Jag vet att nallo har en annan lättare väv och väger ca ett kilo mindre? Vad skiljer detaljmässigt inuti? Har bara kikat in i ett nammatj så jag vet ej hur nallo är. Har läst lite recensioner och det är helt klart att alla är helnöjda med nammatj men det var några få klagomål mer på Nallo bla om ömtåligare väv och ventilationsproblem.

Tacksam för alla svar vänner!

mvh niklas


Hej Nicklas!

Skickar en länk till en sida som har bra bilder av tälten,-nallo-namatj-kaitum-gt versoner, innandömme-med liggunderlag, ventilation, yttertält ja Allt! http://moontrail.com/hilleberg-nallo.php

Ett annat råd är att gå in till ett Naturkompani i närheten och slå upp tälten där! Det ska inte vara några problem, provligg dom. Ställ även in en ryggsäck i absiden så får du lite känsla för det! Jag gjorde så (testade oxå Nallo o Nammatj) men valet föll på ett Kaitum på grund av min längd(189cm), två absider och ventilationen samt vikten!

Lycka till..
//A


[Ändrat av andy69 2007-02-25 kl 23:56]
 
Ingångarna...

...verkar vara mycket olika, kostigt att ingen påtalat detta ännu:

NalloGT: Du har två ingångar till absiden och du kan rulla undan en del av den, detta blir en superb ventilation på sommaren och funkar väl oavsätt regn...bara det inte blåser för mycket.

NamtjakGT: Du har en mer traditionell öppning som inte tillåter samma ventliations och utsiktsmöjligheter, dock har du här möjligheten att använda myggnät ittertältöppningen och möjliheten att enkelt och smidigt öppna uppifrån vilket kan vara skönt om snön har drivit upp en bit under natten.

Generellt kan man väl säga att namtjak är bekvämare när det är sämmre väder eller på vintern, speciellt då du har två höga ventilhuvar, medans nallo är att föredra sommar i bra väder.

Jag skulle till slut vilja vara lite djävlig och kasta till dig ett tredje alternativ: Stalon combi 2

Med basversionen har du här ett tält som är sjukt mycket rymligare inuti innertältet (framförallt för att du ligger tvärs med tältet och inte längs med) och du har två absider istället för bara en. Du har samtigigt en ventilation som klår allt annat i HBs sortiment (utom tarp så klart) med häst längder iom att du vid behov kan ta bort båda eller ena absiden! Detta till sama vikt som Namtjak 2 GT. Skulle du trots allt upptäcka att du vill ha större absid på ena sidan så är det billigt att utöka med en förlängningsdel och då för du har ett absidutrymme som klår tom Keron 4 gt med god marginal.
Väven till dessa tält är det de som är tveksama till,jag menar dock att de har en stor fördel och det är att de inte slakar i närheten lika mycket när de blir våta med sämre sträckning som följd. De är av polyester istället för nylon och styrkan i väven är lite närmare kerlon 1800 (namtjak) än kerlon 1200.

Priset ligger lite under mantjak gt (-500) om du inte har förlängningsdel. Med förlängningsdel blir det lite dyrare (+ 1000). Priserna är unjefärliga och basserade på HBs rekomenderade priser.

Själv har jag gåt ännu längre och har ett Muddus som jag moddat med ventilkåpa på ena absiden: 5x3 meter. inte det smidigaste att placera men ack så mysigt när man ligger inregnad, det krävs dock lite stake att våga förespråka ett ryggåstält och ännu mer att använda det där andra ser, men för mig är fördelarna för stora för att ignoreras. Jeg rekomenderar det inte rakt av dock, det är en helt annan typ av konfort och det kräver ett annat tänk, tex använder jag nästan bara tältet som en tarp, det är bara när det är risigt väder som jag använder något som liknar "tältläge", precis som det ska vara att vandra enligt mig, varför stänga in sig från naturen när det inte behövs, det är ju den vi är uta för att uppleva, inte sant?

...det blev vist långt det här, skit, jag som ska upp 07 imorgon...Lycka till i vilket fall!
 
Hur mycket anser ni utsidan vänner att 900g mer för tältet är att orda om? Jag har aldrig vandrat själv än så länge och har inga planer på det i dagsläget, men det kan ju alltid ändras.
 
900 gram är mycket

Jag tycker att 900 gram är väldigt mycket. Nästan ett helt kilo! Min grundpackning (allting inklusive kängor, stavar, tält och bränsle) väger 12 kilo, 12.9 kilo skulle ju innebära en ökning på 7.5% och det är mycket för mig.

Jag bär hellre 900 gram mindre och att jag då kan ta med mitt party-kit som består av en fågelbok, en flora & fauna, digitalkamera, metspö och Mp3-spelare. Total vikt 809 gram. ^_^
 
skogsvakt; sa:
Hur mycket anser ni utsidan vänner att 900g mer för tältet är att orda om? Jag har aldrig vandrat själv än så länge och har inga planer på det i dagsläget, men det kan ju alltid ändras.

Min erfarenhet är att det beror på vad kilot används för.

Ett kilo extra mat, ett kilo tyngre sovsäck om hösten/vintern, ett lite kraftigare tält på fjällvandringen i oktober, allt detta känns förmodligen ok eftersom det höjer säkerhets- och komfortnivån.

Men om du går solo på en sommartur där t ex ett Nallu-tält funkar precis lika bra som ett Nammatjtält, då lär du tycka att det extra kilot är störande eftersom det upplevs som onödigt.

Ett kilo känns, om det känns "bra/ok" eller inte beror på vad det används till... ;).


//J
 
Kunde inte hålla med mer! För mig så använder jag gärna ett kilo till kamerautrustning tex. På sommarvandring i skogslandet är en yxa mycket värd. På regniga turer är ett större tält en riktig lyx. På de flesta turer är det underbart att ha annat än bara torkad mat att äta eller att ha md sig så man kan baka bröd om mornarna. Eller fiskegrejer som gör att man kan njuta av god mat på det sättet, eller en god bok och ett litet schackbräde. Eller ett par stövlar när det klafsar under en längre bit.

Det roligaste tunga pryl som jag burit till fjälls är ett spett, lättviktspett i aluminium ifs men ändå en hel del att bära, bars enklast i armvecket. Varför var det värt det? Vi rösade led i abiskofjällen och spettet behövdes verkligen.

sen är ett kilo inte alls lika mycket om du har det i en pulka, fast du kanske bara ska ut på sommaren hade du tänkt. Om du ska ha det i 20 år så är nog risken at det åker pulka någon gång ganska stor även om du inte tänker det nu.

Skit samma, vikttänk handlar inte om att minimera allt hela tiden, det handlar om att prioritera vilken typ av komfort just nu vill ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
anjoua Hjälp önskas Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.