Hjälp mig med yxan, snälla!

Hallå!
Jag är helt ny medlem, och omedelbart behöver jag er hjälp!

Kan någon här inne berätta något för mig om den här GAB-yxan?

Allt gott till er
Christian.

Bilagor

• IMG_20200524_105043.jpg
    IMG_20200524_105043.jpg
    57.2 KB · Visningar: 1,050
  • IMG_20200524_105103.jpg
    IMG_20200524_105103.jpg
    63.1 KB · Visningar: 1,110
  • IMG_20200524_105120.jpg
    IMG_20200524_105120.jpg
    54.9 KB · Visningar: 989

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fila av skägget på baksidan av yxhuvudet. Man skall inte slå på yxhuvuden med sten eller stål.

Skaftet skall passa i yxhuvudhålet lite + så att sågskåran för kilen gör att det går på precist, att skaftet nedanför yxhuvudet är större än hålet är som det skall vara.

Yxskaft finns i verktygsaffärer i olika längder. Välj vad som passar dig men inte kortare än vad som sitter på nu.

När yxhuvudet sitter på plats och kilen är i, limmad om det är en träkil.
Såga av det som sticker ut ovan yxhuvudet. Olja med linolja. Att fila yxan ren och gå över den med slippapper innan du bryner upp den. Olja yxan lätt, sy ett eggskydd i rejält läder, årtulllsläder är bra att jobba med.

go tur

Tack för alla svar!

Men nu var det egentligen huvudet på yxan som jag undrade över, eftersom den bara är märkt med GBA-kronan (jaa, jag vet att det är gränsfors) och "95", vilket möjligen är ett modellnummer, så vet jag själv inget om vilken modell det handlar om. Inga smedstämplar finns att forska i så tidsperiod blir också svårt att uppskatta, därför tänkte jag om någon här visste något om just den här yxan.

Att skaftet behöver bytas är jag såklart medveten om, det är inte original heller, men jag hittade yxan på en loppis för ett par dagar sedan så dit hän har jag inte hunnit ännu.

Ser ut att vara helgjutet huvud (och inte "handsmitt"). Gränsfors stämplade - framförallt exportmodeller - med eggens bredd i mm - tidigare. Det skulle ge vid handen att eggens bredd på din yxa vore 9,5 cm, kan det stämma?

Yxhuvudet borde i så fall ligga runt 0,9 kg?

Den här modellen fanns i (minst) två varianter - en med yxhuvudet målat i svart färg, för rostskydd - fram till härdzonen - och en i "borstat stål".

Jag tror inte modellen har haft något "namn" utan såldes som "huggyxa" i järn/verktygshandlar.

På export gick yxan som "Corona & Cat Jones & Co"

Med en ettikett med text skriven på kinesiska samt arabiska, "Superior Axes manufactured from best swedish cast steel by the Gränsfors Bruks Aktiebolag, Gränsfors Sweden Made in Sweden"

Vi pratar typ 60-70-tal, förmodligen.

Det är en god "bruksyxa" - utan att vara speciellt super-nånting. Då huvudet är helgjutet, och saknar "kinder" att gripa i skaftet var det en av Gränsfors "billigare" varianter från tiden då den gjordes. Den gjordes i relativt stora upplagor, då gjutningen möjliggjorde stora volymer. Att den saknar t.ex. smed-stämpel har alltså att göra med att den är helgjuten och inte handsmidd.

Ja, säkert - men också sannolikt i en helt annan prisgrupp än en Gränsforsare från 60-talet på en loppis...

@Black Jim - du har säkert rätt - vad jag ville få fram var att det här var en "enklare yxa" från Gränsfors, från tiden då den gjordes. Det är fortfarande en Gränsfors - vilket borgar för kvalitet - men just den här yxan är en enklare variant. Och som synes inte någon klyvyxa .Eller handsmidd.

Priset på 10 spänn är ett väldigt svårslaget pris, för någon yxa alls, skulle jag vilja mena. Grattis till att ha hittat en Gränsforsare för de pengarna. Med ett nytt skaft och lite tid att fixa till huvudet har man ett riktigt kompetent verktyg (men det kostar mer att skafta om yxan än vad du gett för den). Kul!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips