Hjälp mig med yxan, snälla!

Hallå!
Jag är helt ny medlem, och omedelbart behöver jag er hjälp!

Kan någon här inne berätta något för mig om den här GAB-yxan?

Allt gott till er
Christian.
 

Bilagor

  • IMG_20200524_105043.jpg
    IMG_20200524_105043.jpg
    57.2 KB · Visningar: 936
  • IMG_20200524_105103.jpg
    IMG_20200524_105103.jpg
    63.1 KB · Visningar: 960
  • IMG_20200524_105120.jpg
    IMG_20200524_105120.jpg
    54.9 KB · Visningar: 873
Fila av skägget på baksidan av yxhuvudet. Man skall inte slå på yxhuvuden med sten eller stål.

Skaftet skall passa i yxhuvudhålet lite + så att sågskåran för kilen gör att det går på precist, att skaftet nedanför yxhuvudet är större än hålet är som det skall vara.

Yxskaft finns i verktygsaffärer i olika längder. Välj vad som passar dig men inte kortare än vad som sitter på nu.

När yxhuvudet sitter på plats och kilen är i, limmad om det är en träkil.
Såga av det som sticker ut ovan yxhuvudet. Olja med linolja. Att fila yxan ren och gå över den med slippapper innan du bryner upp den. Olja yxan lätt, sy ett eggskydd i rejält läder, årtulllsläder är bra att jobba med.

go tur
 
Tack för alla svar!

Men nu var det egentligen huvudet på yxan som jag undrade över, eftersom den bara är märkt med GBA-kronan (jaa, jag vet att det är gränsfors) och "95", vilket möjligen är ett modellnummer, så vet jag själv inget om vilken modell det handlar om. Inga smedstämplar finns att forska i så tidsperiod blir också svårt att uppskatta, därför tänkte jag om någon här visste något om just den här yxan.

Att skaftet behöver bytas är jag såklart medveten om, det är inte original heller, men jag hittade yxan på en loppis för ett par dagar sedan så dit hän har jag inte hunnit ännu.
 
Ser ut att vara helgjutet huvud (och inte "handsmitt"). Gränsfors stämplade - framförallt exportmodeller - med eggens bredd i mm - tidigare. Det skulle ge vid handen att eggens bredd på din yxa vore 9,5 cm, kan det stämma?

Yxhuvudet borde i så fall ligga runt 0,9 kg?

Den här modellen fanns i (minst) två varianter - en med yxhuvudet målat i svart färg, för rostskydd - fram till härdzonen - och en i "borstat stål".

Jag tror inte modellen har haft något "namn" utan såldes som "huggyxa" i järn/verktygshandlar.

På export gick yxan som "Corona & Cat Jones & Co"

Med en ettikett med text skriven på kinesiska samt arabiska, "Superior Axes manufactured from best swedish cast steel by the Gränsfors Bruks Aktiebolag, Gränsfors Sweden Made in Sweden"

Vi pratar typ 60-70-tal, förmodligen.

Det är en god "bruksyxa" - utan att vara speciellt super-nånting. Då huvudet är helgjutet, och saknar "kinder" att gripa i skaftet var det en av Gränsfors "billigare" varianter från tiden då den gjordes. Den gjordes i relativt stora upplagor, då gjutningen möjliggjorde stora volymer. Att den saknar t.ex. smed-stämpel har alltså att göra med att den är helgjuten och inte handsmidd.
 
Ja, säkert - men också sannolikt i en helt annan prisgrupp än en Gränsforsare från 60-talet på en loppis...
 
@Black Jim - du har säkert rätt - vad jag ville få fram var att det här var en "enklare yxa" från Gränsfors, från tiden då den gjordes. Det är fortfarande en Gränsfors - vilket borgar för kvalitet - men just den här yxan är en enklare variant. Och som synes inte någon klyvyxa .Eller handsmidd.

Priset på 10 spänn är ett väldigt svårslaget pris, för någon yxa alls, skulle jag vilja mena. Grattis till att ha hittat en Gränsforsare för de pengarna. Med ett nytt skaft och lite tid att fixa till huvudet har man ett riktigt kompetent verktyg (men det kostar mer att skafta om yxan än vad du gett för den). Kul!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...