Hjälp mig med val av vandringsled

Ska till göteborg och hälsa på min halv sysster och tänkte ta ut henne på en dags vandring.
Hon är i stort sett aldrig ute i naturen och hon mår inte så bra nu så måste verkligen få med hon ut, men jag kan inte göteborgs trakterna så jag underar om någon kan ge förslag på någon cirkelled någon stans i gbg området, helst inte för lång heller.
 
Vart någonstans är det du ska bo/ni? Är det inne i centrum kan ni alltid ta er till Delsjöområdet. Där finns fina rundor för promenader. VIll ni gå längre så välj Skatås istället (fina motionslingor). Om ni vill ta er västerut så kan ni ta er till Sisjön. Man går runt Sisjön på någon timma eller så, och det är väldigt fin väg att gå på (likaså Skatås och Delsjön). Det finns även leder/slingor i Vättlefjäll (Hisingssidan), väldigt fin natur här. Sen har du en fin slinga i Hovås (Hovåsmossen tror jag det heter).

Ja där har du lite att välja mellan. Alla platser jag nämner är perfekt för dagsetaper. Ta med lite fika och hoppas på fint väder. SKulle det vara busigt väder finns det vindskydd.

Hoppas ni hittar nåt fint ställe att gå på som får din syster att känna sig lite bättre, om än kanske bara för en stund.

/ Richard
 
Amundön & Änggårdsbergen

Förutom redan nämnda tips kan jag föreslå:

Änggårdsbergen. Bakom botaniska trädgården och Sahlgrenska ligger ett mycket fint strövområde. Trots att det ligger så centralt får man fin "ute i skogen" känsla. Gott om strövstigar finns och man kan välja fritt hur långt man vill gå, går man runt hela området blir det nog 5 km. Fina fikaplatser finns på åsarna i mitten av området, där får man finfin utsikt över Göteborgs hustak.

Stora Amundön. Halvö och naturvårdsområde ca 10 km söder om centrum, en oas om man vill ha lite havsutsikt till fikat. En gångstig går runt större delen av ön, jag skulle gissa att den är 2-3 km.

Båda områdena skulle jag snarare kalla för promenadstråk för söndagsflanörer än vandringsleder, men det var kanske just sådana som du var ute efter?
 
Det blev Amundön, och det blev en fantastisk dag :)
Vi gick längst ut på udden och det var helt vindstilla och helt molnfritt och solen sken, så satte vi hoss där och åt den medhavna maten, kunde inte bli bättre!
Tack för tipsen, nästa gång blir de nog vättlefjäll, men har inte riktigt hittat var exakt det ligger, kan du kanske beskriva vägen från göteborg?
 
Vättlefjäll

Hej!

Tag spårvagn till Angered C, byt till buss 75 mot Lövgärdet, hoppa av på Kryddnejlikegatan. Följ Kryddnejlikegatan ca 500 m till Vättlefjälls kanotcentral, därifrån spåren och lederna utgår. Vättlefjällsleden är ca 25 km. Bohusleden går igenom området. Det finns massor med stigar att vandra på, t ex Surtesjön runt. Det finns vindskydd på ett flertal ställen, t ex runt Gäddevattnet och Stora Kroksjön.

Jag gör en kanothajk i Vättlefjäll varje år. Paddlar ut på eftermiddagen, sover i vindskydd, paddlar tillbaka dagen efter. Kanske lite fiske (fiskekort köpes på kanotcentralen). Sjösystemet är väldigt paddelvänligt, med endast ett par mindre lyft. Runt sekelskiftet flottade man timmer i det system av kanaler som finns mellan sjöarna. Det finns massor av små öar, framför allt i Surtesjön, som kan bli din "privata" badplats på sommaren.

mvh
Filip
 
Delsjön runt med stopp på Bertilssons kaffestuga är en höjdare en solig dag, de har uteservering även på vintern och när solen skiner tidigt på våren är det guld att sitta där och äta hembakat och bara njuta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Myrek Hjälp om Skuleskogen! Vandringsleder 21
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av sko/känga? Vandringsleder 6
Leicht Val av skor/kängor Vandringsleder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.