Hjälp mig hitta mitt sommarresemål

Sitter och planerar sommaren. Jag har nog liknande planer som många andra här :). Men jag behöver lite tips på specifika resmål.

Jag gillar tält, berg, öde landskap, möten m människor, cykla på vägar m lite trafik, gärna områden m inte så himla mycket vägar, asfalt/grus/stig spelar inte så stor roll. Sen får det gärna finnas en inte alltför dyr flygbiljett dit och vara "lagom" varmt i juli/aug när jag är ledig. Jag är nog ledig 4 veckor.

Jag gillade Kyrgystan när jag var där för tre år sen, men nu verkar det himla dyrt att flyga både dit o tex Tadjikistan. I Georgien var jag för två år sen, det var fint. Iran känns för varmt. Kina vore spännande, men vart (det är ju rätt stort...). Nån gång vill jag se nån de av den afrikanske kontinenten, tips där?

öde landskap i kombo med möten med människor kan vara kruxigt men jag föreslår att du kollar på australien. jag cyklade tvärs igenom på 26 dagar+4 vilodagar i juli förra året, det var först nollgradigt eller några plusgrader beroende på tid på dygnet och sedan blev det varmare allteftersom jag kom längre och längre norrut. väldigt vackert om än inte så mycket variation. du kan också göra avstickare på grus-/sandväg in i nationalparker och (om tiden då börjar brista) flyga ut från alice springs.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kina

Jag skulle vilja föreslå att cykla mellan Xining i centrala Kina och Kunming i söder. Du kommer då att hamna högt uppe på den östtibetanska högplatån och passera ganska öde områden, men där det finns byar och mindre städer här och var där du kan träffa folk. Du kommer stöta på både kinesisk och tibetansk kultur och kommer inte ha svårt att hitta ställen att sätta tältet på. Vi körde en variant på den rutten under långresan 2013 och skulle gärna göra det igen. Tror det är en lagom rutt för en fyra veckor lång semester. Kom förbi någon gång så visar jag bilder....

Balkan,
flyg till Venedig sen inlandet ner till Albanien, Berg, värme, månniskor och dåliga vägar. Vad mer behöver du.

Flyget hem från Grekland eller ta båten till Italien.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips