Hjälp med val av tält.

Första övernattningen

Har invigt tältet en natt och fått ett första intryck av det under gynnsamt förhållande. Tittar man på sömmar, dragkedjor etc så verkar det vara ok, jag är nöjd med det jag hittills kunnat se. Absiden är dock liten men två vandringssäckar ryms, men det är också allt. Ventilationen verkade fungera bra vilket jag var lite tveksam till.
Som Patrik tidigare skrev så är jag också lite tveksam till den sk glasrutan - den undrar man vad den gör där och det är kanske inte så bra i längden. Men nu får jag i alla fall prova på tältandet som "amatör" en tid och utvärdera tält vs vindskydd som jag använt tidigare. Roligt är det i alla fall :)
Markpinnarna i alu kommer jag behålla men komplettera med Y-pinnar från Hilleberg eller liknande.
Det jag skulle behöva är lite tips på bra liggunderlag, jag har hittills använt ett "vanligt" 1,5 cm mest för viktens skull men ska jag sova en vecka i sträck så behöver jag ett bättre underlag och jag tar gärna emot era tips på detta. Vikten är dock av stor betydelse för mig.Har ni några bra förslag till mig så är jag glad.

Bilagor

• tält.jpg
    tält.jpg
    53.8 KB · Visningar: 1,105
Hur har det gått?

Hur gick det till slut med tältet? Sitter just nu och tittar på exakt samma tält som du valde för några år sedan, så är såklart nyfiken på hur dina erfarenheter med tältet är.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jadå. Det är helt ok men visst är det skillnader på tält och tält.
Du kan gott köpa det och det fungerar riktigt bra men det är trångt och en del detaljer är "enklare" såsom stormlinor, pinnar osv.
Efter ett halvår då behovet av ett större tält fanns köpte jag ett fjällräven Akka Dome 3 och det har jag använt mest.
Jeket har dock alltid hållit tätt och fungerat till det det är tänkt till och pengen är ringa så du får nog den funktion du är ute efter till en låg peng.
Precis idag köpte jag ett Arctic Alpine Velos som ska ersätta mitt Jeke2, det är lite rymligare och högre och duken är siliconbehandlad och håller en lite högre kvalitet så använder man det som jag ganska frekvent vill man gärna byta upp sig senare.
Ett Velos kostar 2795:- att jämföra med de 1195:- jag betalade för Jeke2 för 3 år sedan. Vill du veta mer så maila på epostat@icloud.com
Vill du så kan mitt Jeke2 ev säljas också..

..sent using tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips