Hjälp med turförslag

Efter en del smygläsande i forumet så är det nu dags att ställa min första fråga här.

Jag och mor min är i full färd med att planera en tur i fjällen till hösten. Jag har ett "litet" problem, mamma vägrar gå på någon hängbro. Iallfall kommer jag inte att få henne över någon lång och gungande...

Har ni några tips på turer utan hängbroar?
Vi tänker oss en tur på 4-5 dagar i mitten/slutet av augusti, gärna i Lappland, men andra förslag är också välkommet. Vi tänkte sova i stugor och ha hundar med oss.
 
Hej

Min mor gillar inte heller hängbroarna, hon är höjdrädd i botten men kan klara av toppbestigningar så länge hon slipper titta rakt ner...

Jag har tagit med henne till Helags, bara små trallar/spångar at ta sig över. Hon hade inga som helst problem med dem och till slut kom vi upp på toppen. Hon räddades där av att det var låga moln så hon "slapp" utsikten.

Hundar går bra att ha med sig. Har för mig att man fick ta in hund i den äldsta stugan, det finns även betongrör ute som skydd för hndar som vill sova ute.

Annars är Helags en klar favorit hos mig. Lätt att ta sig dit, lagom boende, inte alltför mycket folk, finns både butik och servering, nog att titta på för att tillbringa en tre-fyra dagar i området, el och bastu...

Jag kan skicka lite mer info om det låter intressant. Finns en del att läsa på svenska turistföreningens hemsida också.

Med vänlig hälsning, Karolina
 
Gillar inte heller långa gungande hängbroar....
För att haka på Karolinas förslag:
Tåg och buss till Ljungdalen. Gå Helags => sylarna => Gåsen => vålåstugorna => stensdalen => Vålådalen och sedan buss och tåg hem igen.

Jag brukar gå med tält, då blir det lättare att undvika broarna...

/Peter
 
Tack Karolina P för ditt förslag. Det blir tyvärr lite långt bort för oss att åka ändå till Helags då vi kommer från Norrbottenskusten...

Pwe, tack för ditt förslag med. Har faktiskt funderat på något sådant tidigare men den här gången blir det för långt att åka för oss.
 
OK, hur illa är det med hängbroar. Morsan hade dålig balans så hängbroar och vad var utmaningar. Steg 1 är ju att du går 3 gånger. Din ryggsäck, hennes ryggsäck och sen henne.
 
OK, hur illa är det med hängbroar. Morsan hade dålig balans så hängbroar och vad var utmaningar. Steg 1 är ju att du går 3 gånger. Din ryggsäck, hennes ryggsäck och sen henne.

Visst kommer det en hängbro så skulle hon säkert fixa den, hon är ju tvungen. Men tanken var väl att vi skulle försöka att välja en vandring utan hängbroar. Det blir ju inte så rolig fjälltur om hon ska gå och vara nervös över en massa hängbroar hela tiden...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.