Hjälp med tätning av tält

Hej!

Jag äger ett tält från The North Face av modellen Minibus 2. Det har som ni förstår några år på nacken vid det här laget, men det fortsätter att vara en trogen följeslagare på mina vandringar år efter år och jag är väldigt förtjust i tältet.

På min senaste vandring upptäckte jag att sömmarna har börjat läcka när det regnar kraftigt. Både i yttertältet/tarpen, innertältet inklusive golvet. Jag tänkte därför täta sömmarna inför mitt nästa äventyr.

Jag har tänkt att använda Gear Aid Seam Grip, men är osäker på om jag ska använda +WP eller +SIL (eller möjligtvis båda på olika delar?). Jag har förstått att det har att göra med om tältet är gjort av (eller impregnerat med?) polyuretan (PU) eller silikon men har, efter mycket efterforskande, inte lyckats bli klok på vad som är fallet med Minibus 2. Har ej fått något vettigt svar från TNF. Om någon vänlig, kunnig själ här inne kan hjälpa mig vore jag oändligt tacksam.

Bonusfråga: om jag även ska impregnera själva tältduken - vad rekommenderar ni mig att använda för medel?

Det är alltså detta tältet:

Stort tack på förhand!
 
Vet inte hur man ser skillnad på om tältet är belagd med pu eller silikon. Om det är silikon så kan en del medel ha svårt att fästa, och då behövs något silikonbaserat medel.

Jag har ett silikonbelagt tält, där jag tätat sömmar med ofärgat badrumssilikon, funkar bra.

Man kan ju prova på en liten bit för att se om det verkar bra.
 
Jag hittade en snubbe på youtube som impregnerar ett lakan med silikon.
Här
Han impregnerar ett lakan (bomull) med en blandning av lacknafta och byggsilikon.
Jag har själv inte provat detta.
Skall man ge sig på detta så köp först en bit tältduk (polyuretan, polyester etc.)
från friluftstyger eller liknande för att se om materialet håller för sådan behandling.
Killen i videon på youtube säger att han har gjort detta några gånger och att det billigaste byggsilikonet ger samma resultat som de dyrare.
Det finns andra liknande videor där de använder "mineral spirits" som är något lösningsmedel
liknande lacknafta, jag vet inte vad sådant heter i butikerna här.
Dock skall lacknafta ge bättre resultat enligt några.
Om testtygerna håller för lacknaftan och det funkar hela vägen, vänligen återkom och berätta om resultatet.
 
Hittade denna beskrivning på nätet: http://norwaysports.com/the-north-face-minibus-23-backcountry-tent/

En bit ner står det Fabric: canopy: 40D 210T nylon ripstop, floor: 70D 210T nylon taffeta with 5000 mm PU coating. fly: 40D 238T siliconized nylon with 1500 mm PU coating

Verkar som om det i alla fall är PU-tätning på golvet, vilket är samma som Hilleberg har på sina tält. Däremot är beskrivningen av yttertältet skum. Först skriver de "siliconized nylon" = silicon-impregnerad vilket även detta är samma som Hilleberg, men sen lägger de till "PU coating" vilket jag har svårt att tro på. Tror nämligen att man antingen kör silicon eller PU, inte bägge samtidigt.

Så jag hade definitivt använt PU-lim på golvet och sen testat med silicon på yttertältet. I alla fall om yttertältet känns halt?!? PU-yta är mer som gummi med ganska hög friktion.

/ Stefan
 
Det finns tältvävar som är silikonimpregnerade på ena sidan, men PU-belagda på den andra. Ditt tält kan vara av den sorten, om man ska våga sig på en tolkning av specen. Då brukar PU-sidan vara vänd inåt och (åtminstone i bättre tält) tejpad. Är det så på ditt tält, så kan du sömtäta (med typ badrumssilikon löst i lacknafta) från utsidan, men faktiskt också tejpa (om) på PU-sidan.

Skillnaden på PU och silikon tycker jag annars känns med fingrarna, men testa på något undanskymt ställe om du är osäker.
 
Som killgissare så tycker jag mig kunna känna igen PU-beläggning som mattare gummiliknande och bara på ena sidan av väven medan silikonbelagd väv är betydligt glattare blankare och med likande utseende på in och utsidan. PU-beläggning är ofta på polyester som är oelastisk i förhållande till nylon. Nylonvävar är oftare silikonbehandlade än polyestervävar.

Amerikanska tält kan ha olika vävar när de säljs i Europa jämfört med USA. Enligt den brittiska siten https://www.ukcampsite.co.uk/tents/p/The-North-Face-Minibus-3/2918 är yttertältet av silikonbehandlad nylon och tältbotten med tejpade sömmar vilket indikerar polyuretanbeläggning i mina ögon. (Länken ovan gäller 3-mannaversionen.)

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ostenolsson DIY Tarp - Hjälp Gör det själv 12
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
Piffy Hjälp... Gör det själv 12
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
flanell hjälp, vad är detta?? Gör det själv 15
kanis skacklar till pulka, hjälp med infästning Gör det själv 1
peter1959 Aluminiumköksbygge, hjälp med viktminskning ! Gör det själv 24
MBac Symaskinstrubbel! Hjälp, nån? Gör det själv 9
Haddock Hjälp med symaskin önskas Gör det själv 9
Jonathan HJÄLP ! "quick-attach tensionlock" Gör det själv 5
Malin Hjälp för nötta skor Gör det själv 3
xrvjorn Hur reparera tätning av tältsömmar? Gör det själv 4
Vonsan Tätning av Meindelkängor Gör det själv 3
skånepågen tätning av vatten(o)tät packpåse Gör det själv 3
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.