Hjälp med spår

Jag var i jämtlandsfjällen i helgen och stötte på detta spår :
http://hem.bredband.net/b117043/
Någon som vet vad det kan vara för djur?
Längden på avtrycken var ca 8 - 10cm och avstånden mellan dem var ca 30cm.
Alla avtryck som jag såg var dubbla, alltså fram och baktass gick i samma spår.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för hjälpen!
Spåren ser väldigt lika ut som grävlingspåren i länken.
Det är säkert en sådan som varit i farten här...

Hej!
När du skrev att längden på spåren var 8-10 cm hoppas jag att du menade den totala längden, inte enbart på ett spår.

För övrigt, visst är det grävling.

Ja du har helt rätt, 8-10cm var alltså längden på ett "dubbelavtryck".

Jag tyckte spåret såg lite konstigt ut när jag såg det eftersom framtass och baktass gick i samma spår hela tiden.
Trodde först att det kanske var järv. Visste inte då att det fanns grävlingar så högt uppe på fjället.
Kanske bäst att stoppa knäckebröd i kängorna nästa gång. :)

Ja du har helt rätt, 8-10cm var alltså längden på ett "dubbelavtryck".

Jag tyckte spåret såg lite konstigt ut när jag såg det eftersom framtass och baktass gick i samma spår hela tiden.
Trodde först att det kanske var järv. Visste inte då att det fanns grävlingar så högt uppe på fjället.
Kanske bäst att stoppa knäckebröd i kängorna nästa gång. :)

Jag håller nog med lite grand att det verkar lite konstigt med grävling högt uppe på ett fjäll, beror väl på hur högt, men avtrycken är definitivt från en grävling. Järvens avtryck från en tass är cirka 14 cm långa...

Men som sagt, grävling på fjället, en nyhet för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips