Hjälp med spår

Jag var i jämtlandsfjällen i helgen och stötte på detta spår :
http://hem.bredband.net/b117043/
Någon som vet vad det kan vara för djur?
Längden på avtrycken var ca 8 - 10cm och avstånden mellan dem var ca 30cm.
Alla avtryck som jag såg var dubbla, alltså fram och baktass gick i samma spår.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tack för hjälpen!
Spåren ser väldigt lika ut som grävlingspåren i länken.
Det är säkert en sådan som varit i farten här...

Hej!
När du skrev att längden på spåren var 8-10 cm hoppas jag att du menade den totala längden, inte enbart på ett spår.

För övrigt, visst är det grävling.

Ja du har helt rätt, 8-10cm var alltså längden på ett "dubbelavtryck".

Jag tyckte spåret såg lite konstigt ut när jag såg det eftersom framtass och baktass gick i samma spår hela tiden.
Trodde först att det kanske var järv. Visste inte då att det fanns grävlingar så högt uppe på fjället.
Kanske bäst att stoppa knäckebröd i kängorna nästa gång. :)

Ja du har helt rätt, 8-10cm var alltså längden på ett "dubbelavtryck".

Jag tyckte spåret såg lite konstigt ut när jag såg det eftersom framtass och baktass gick i samma spår hela tiden.
Trodde först att det kanske var järv. Visste inte då att det fanns grävlingar så högt uppe på fjället.
Kanske bäst att stoppa knäckebröd i kängorna nästa gång. :)

Jag håller nog med lite grand att det verkar lite konstigt med grävling högt uppe på ett fjäll, beror väl på hur högt, men avtrycken är definitivt från en grävling. Järvens avtryck från en tass är cirka 14 cm långa...

Men som sagt, grävling på fjället, en nyhet för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips