Hjälp med ryggsäck

Hej på er,

Efter många års vandring har jag upptäckt att jag nog bär ganska tungt och har därför bestämt mig för att försöka göra något åt det. Det finns såklart mycket att ge sig på, men jag tänkte börja med det stora och ge mig på 3 för 3. Tältet är redan på plats så det är främst sov-grejer och ryggsäck som är mitt fokus. Jag tror jag bestämt mig för sovsäck men jäklar vad svårt det är att välja ryggsäck.

Jag går oftast turer på någon/några dagar, sällan längre än så. Gillar att tälta så behöver ha med mig allt som har med det att göra. Utöver det "vanliga" så brukar jag ibland även ha med mig fiskasaker (en liten väska, spö osv).

Hittils har jag gått med en gammal Osprey Zenith 75L, och min första fråga är väl egentligen - hur stor ryggsäck har ni när ni vandrar och hur stor tror ni att jag behöver? Min gamla Osprey är oftast knökfull när jag ger mig ut men det beror ju på att jag packar alldeles för mycket :)
Jag sneglar på Hyperlite Mountain Gear Southwest, men lite osäker på om 45L eller 55L räcker för mig. Någon som har erfarenhet av dessa säckar som kan ge mig lite guidning? Jag tycker också att Gossamer Gear Gorilla 50 Ultralight ser intressant ut men är lite orolig för att den ska vara för liten.

Mycket text blev det, hoppas det var läsbart. Det är en djungel detta så all hjälp och tips uppskattas!
 
Det är ju volymen på din packning inkl mat och bränsle som avgör hur stor ryggsäck du behöver, så att börja med ryggsäcksvolymen blir lite omvänt. Inte minst provianten har en tendens att ta upp en stor del av ryggsäckens volym vid lite längre vandringar.
 
Helt sant! Som sagt så blir det sällan mer än 2-3-dagarsturer för mig, och jag kör ofta frystorkat så nånstans där har vi maxvolymen :)
 
Jag kör i regel en 48L ryggsäck när jag ska ut på kortare vandringar med övernattning. Ska du bara gå 2-3 dagar bör det räcka med 35-50L beroende på volymen på det du packar med dig.

Packa allt du ska ha med dig i en låda och mät volymen (bredd x djup x höjd, en liter är 10 x 10 x 10 cm) så vet du vad du behöver.

Tycker även Xenith är en grym ryggsäck som är en väldigt bra kompromiss mellan vikt, bärsystem och hållbarhet. Brukar använda min 88L på 7-10 dagars vandringar och önskar ibland att jag hade en 75L för lite kortare vandringar.

Har tyvärr ingen erfarenhet av de andra ryggsäckarna som du tittar på.
 
Kan varmt rekommendera Osprey Exos 58.
Den är bekväm och lätt samt volymen passar perfekt för just några dagar upp till en nästan en vecka.
 
Mät upp hur stor volym din utrustning tar. Det är det enda sättet.

Frystorkat mat i originalförpackning tar ganska mycket mat. Du kan minska packvolymen genom att hälla över maten i vanliga små plastpåsar. Räkna med att mat tar kring 1,5 liter per dag i utrymme.

Se även diskussioner i denna tråd.
 
Att ryggan har tillräcklig volym för att du ska få plats är en sak. Men den ska även ha ett tillräckligt robust bärsystem. Det hänger inte nödvändigtvis ihop med volymen, men ofta så gör de ju de större säckarna med lite rejälare bärsystem som tål mer vikt.
Att packa en lättviktsrygga med mer vikt än den är tänkt för är ingen bra idé. Visst har du sparat in lite vikt på att välja en lättare rygga men eftersom vikten inte fördelas rätt så kommer det ändå bli tyngre.
Att packa en lättviktsrygga med lagom mycket innehåll däremot funkar ju bra. Då har du sparat vikt både på själva ryggsäcken och dessutom kanske genom olika beslut vid packningen. Men ska du bära över 15kg i flera dagar så ska du ha en ryggsäck som är gjord för såna vikter, tycker jag.
Volymen ger sig oftast på ett eller annat sätt.

Om du kommer in under 15kg eller ej återstår ju att se.

Bästa tipset för att spara in vikt är att göra ett dokument i excel eller regga dig på exempelvis lighterpack.com
Lista sedan all din utrustning och notera hur många gram den väger.
På så sätt kan du "provpacka" på datorn och få en uppfattning om din slutvikt. När du väl ser vad allt väger så kommer du säkert få inspiration till att anpassa packningen så att den blir lättare också!

Men om du har massa prylar utöver tält och sovsäck, som du tänkt byta ut mot lättare, så är det nog bättre att vänta med ryggsäcken tills du börjar bli klar med resten. Annars är risken att du skaffar en för stor rygga. Du har ju redan en stor, som du kan ha när du behöver mer volym så jag tycker du ska satsa på en riktigt liten och lätt rygga och helt enkelt ta din stora när du har mer packning med dig.
 
Det är helt sant Kimkim. Jag är nöjd med min Osprey, men sneglar ändå på de lite lättare ryggorna då det ändå är runt 1,5 kilo man kan spara in. Recensioner på t ex HMG verkar tycka att de ändå funkar upp till runt 20kg och det är väldigt sällan jag bär så mycket, det är sällan över 15kg på min rygg.
Jag tänker dessutom inte göra mig av med min Osprey så det alternativet finns alltid kvar för längre vandringar. Jag följer dock ditt tips och väntar tills jag fått hem nya sovsäck osv och gör lite vägning och mätning då!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
Jörgen Fjaderlatt.se Hjälp, vad skall jag skriva? Lättpackning 81
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.