Hjälp med paddlingskläder

Hej!
Jag är helt nybörjare både på den här hemsidansidan och i kajaken.
Nu börjar det bli kallt ute men jag hade tänkt att paddla vidare i vinter. men vad ska man ha på sig??? Tänker inte köpa någon torrdräckt, håller mig heldre nära stranden, rätt fattig är jag oxå.
Var köper man paddlingskläder, (bor i stockholm)

Är det någon som kan ge mig tipps?

tack på förhand

Tips

Jag tycker man ska vara försiktig när man ska ut och vinterpaddla. Kallt vatten är farligt, och därför är mitt tips: Ta det inte för lättsamt. En intressant fråga är vad som är "nära land" när det är 5 grader i vattnet? Fundera ordentligt över vad som kan hända och läs vad folk har skrivit tidigare på olika forum och i olika litteratur, och jämför vad olika personer skriver. Det skrevs en hel del om vinterpaddling här på forumet i våras efter en tragisk olycka på vänern.

Jag klär mig ofta i våtdräkt (skor, handskar, long john, och ibland huva) i kombination med paddeljacka när det är lite kallt.

Mvh,
Niklas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Är GUL ett ok märke?

Jo ni har nog rätt... Men long jhon, våtdräckt, låter så obehagligt.
Funderar på torrjacka och paddelbyxor men är det för varmt nu på hösten tror ni? Har hittat helt ok pris på kläder från GUL, är det ett ok märke?

Tacksam för svar i den här djungeln
/ylva

Ja... Jo... Hmm...

Jag personligen tycker att ett set underställ i ull eller syntet överdraget med genomströmningshämmande "regnkläder"/skalkläder funkar rätt bra. Så paddlar jag ofta, bara ibland har jag min torrdräkt (och jag skulle aldrig använda mina våtdräktslongjohn för turpaddling).

Regn/skalkläderna har jag nedstoppade vid fötterna, åtdragna vid midjan och stängda vid ärm och halsöppning för att minska vattengenomströmningen. Jag har ett par neoprenskor på fötterna, jag har neoprenhandskar och mössa. Samt medtaget ombyte, termos och omdöme. :)

Torrdräkten använder jag bara vid ensampaddling i riktigt skitväder på vintern - eller vid plask och lek.

Bästa paddeljackan för mig är enkel och ren. Jag har varit nöjd med Palms Freestyle samt med Paddlers första alster... På benen har jag vanlig regnbralla av "någon slags andas sort"...

Guls grejer är säkert funkis.

Varmt

Jo ni har nog rätt... Men long jhon, våtdräckt, låter så obehagligt.
Funderar på torrjacka och paddelbyxor men är det för varmt nu på hösten tror ni? Har hittat helt ok pris på kläder från GUL, är det ett ok märke?

Tacksam för svar i den här djungeln
/ylva

Jag tycker inte alls våtdräkt är obehagligt, tvärtom. Och jag ger mig gärna ut på tur i mina long john. Men smaken är som baken.

Varmt. Jo det är svårt att klä sig så att man klarar att ligga i vattnet ett litet tag och samtidigt kunna paddla utan att bli varm. Men jag är hellre på säkra sidan och drar ner lite på tempot på vintern. Så kan man ju svalka sig med en roll då och då ;-)

GUL har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

Lycka till,
Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips