Hjälp med att hitta rätt kök

Hallo!

Är ganska ny på det här med olika kök. Har använt vanliga Trangia spritkök ganska mycket men nu är det dags att inhandla ett gaskök. Som jag förstått det så är Trangia och Primus störst i genren. Vad ska man välja? Bör gå att vandra med och skall vara ganska stort (så att barnen också får mat :) ).

Tack!
 
Om du är nöjd med ditt traniga i övrigt är det väl bara att köpa en gasbrännare till det och vara glad?
349:- på addnature är svårslaget...
 
Har du trangia 27 eller 25?. Trangia 27 är avsedd för 1-2 personer och är det för fler personer eller storätare så gäller trangia 25.

Det finns prisvärda gasolbrännare (tillverkat av primus) som du kan använda till ditt befintliga trangia-kök, och är den inte urgammal så finns det uttagna hål för den redan. samma brännare går att använda både för trangia 27 och trangia 25.

Om du bara kört med sprit innan så kommer du att märka en orolig förbättring och högre flexibilitet när du börja med gasolbrännare i trangian och när man väl börjat köra trangia med gasol så kommer skillnaden mot andra kökstyper med grytor etc. inräknat vara mer på utseendemässig plan, inte att dessa skulle vara så mycket bättre eller speciellt mycket lättare.

Tänk på att grytsystem med kylflänsar är betydligt tyngre och istället för två grytor så kanske man bara har en gryta för att hålla vikten låg på kökssystemet, vilket kan fungera när man bara kokar vatten, medans _lagar_ man mat så vill man nog gärna ha båda två grytorna och stekpanna med sig.

en sak till att beakta om du tittar på kök utanför trangia-systemet - att om brännaren är liten och smal och brinner modell svetslåga så är den inte lämplig om du skall steka då det bara blir en het fläck i mitten på pannan, utan i dessa fall vill du ha en ganska bred brännare så att lågan sträcker ut sig under stora delen av stekpannan
 
Rekommenderar som de andra svaren att du behåller Trangia't som är ett svårslaget kök om du faktiskt vill kunna laga mat och inte bara värma vatten.
En gasbrännare passar där du har spritbrännaren och kostar 309kr:
http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Kök-&-mat/Stormkök-&-brännare/Gasolbrännare-GB-74/p/1009407_1_Style

Är det ett Trangia 27 du har nu med 1 liter grytor, köp ett större T25 så klarar du lite större måltider.

Gasbrännaren kommer i en liten packpåse och ryms ihop med "tamojen", diskprylar mm i kastrullen på både T27 och T25 under transport.
 
Ifall du inte vill ha gasolbrännaren till Trangia, så finns det både toppmonterade kök och fristående kök, s.k. spindelkök. Personligen kör jag bara med spindelkök från MSR (smaken är som baken), då de är betydligt stabilare. Separat vindskydd (aluminiumfolie) brukar medfölja.

Som XXARGS skrev, så satsa på kök med bred brännare. Både MSR och Primus har dylika brännare. Till MSR:s spindelkök finns även en stabil bottenplatta

Finns även spindelkök med breda brännare, som fungerar med både gas och bensin/forogen från både Primus och MSR, men då blir priset helt annat. Det kräver lite pill för att växla mellan gasoldrift och bensin/fotogendrift.

Finns en drös filmer på youtube om allehanda friluftskök. Vissa klipp är bättre än andra.
/Niklas
 
Tack för alla svar,

Skall kolla upp brännaren på xxl :)

Angående vilket kök jag har så har jag 15 olika att välja på. Tror att alla är 27. Skall bara välja det fräschaste :)
 
Om du har 27 så förstår jag att det blir lite lite om man är fler än två eller 2 st stora i maten, då kan det vara dags att överväga en tragia 25 med gasbrännare och brännare kan du senare flytta till dina 27:eek:r när du kör singel eller för 2 normalätare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
camoscio Hitta grejer utomlands Kök och brännare 6
Ooscar Pumpa upp "rätt" tryck i bränsleflaskan Kök och brännare 12
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.