Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel?
- Trådstartare Gohan
- Start datum
I en plastpåse i sadelväskan. Det blir ingen nötning alls.Hur har slangarna förvarats? Reservslangen till min mtb låg något löst i cykelväskan och fick nötningsskador i vecken pga skakning och vibrationer. Om kanterna till hålen ser nerslipade ut kan det vara orsaken.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag är läskunnig. Men skriver tips inte bara till dig utan allmänt.Läs lite mer noggrant på mitt inlägg #30....
Du hävdar att du är expert men verkar inte vilja läsa vad jag skriver som svar på din fråga. Varför då fråga?
Thure
Pga av att jag är expert på att byta slang och däck och behöver inga råd om hur man gör.Jag är läskunnig. Men skriver tips inte bara till dig utan allmänt.
Du hävdar att du är expert men verkar inte vilja läsa vad jag skriver som svar på din fråga. Varför då fråga?
Thure
Ungefär som att jag är expert på att knyta mina skor...
Och ändå smäller slangen 🤭 (Förlåt, kunde inte låta bli).Pga av att jag är expert på att byta slang och däck och behöver inga råd om hur man gör.
Ungefär som att jag är expert på att knyta mina skor...
Montaget är säkert bra, och inget vasst.
Har bakhjulet fått en smäll det senaste? Killgissar att något händer när du sätter vikt på det, fälgen kanske nyper slangen på nåt sätt?
Reklamera cykeln!Pga av att jag är expert på att byta slang och däck och behöver inga råd om hur man gör.
Håll ut och cykla!Hej,
För ca 2v sen lämnade jag in min cykel (på cykelcity i Lund) för allmän genomgång samt byte av däck och slang eftersom att jag nästa vecka ska börja cykla genom Sverige. Däcken är (helt nya) Schwalbe Marathon Supreme 42-622 och slangarna var Contiental Tour 28. Jag hann inte ens cykla hem till Malmö förrän jag fick min första punktering fram. Punkteringen var på ovansidan av slangen in mot fälgen. Eftersom cykel city hade stängt när jag skulle gå tillbaka med min cykel så jag gick till en annan cykelaffär för att de skulle kolla om det var något fel med däcket. De hittade inget fel på däcket men kände däremot att fälgbandet var lite slitet och bytte det och satte på en Schwalbe slang. Dagen efter hann jag cykla kanske 300m och sen hade jag punktering bak. Också nu var det på ovansidan av slangen in mot fälgen. Fick släpa cykeln till cykel city igen för att de verkligen skulle ta reda på vad som var fel. De kände att fälgbandet var lite slitet även där bak och de bytte det till ett helt nytt och satte på en helt ny continental slang igen. De kunde inte tro att det var något annat fel än fälgbandet, däcket såg helt och fint ut. Denna gång lyckades jag cykla hem till Malmö utan punktering. Idag använde jag cykeln igen för första gången sen dess och efter ca 1 mils cykling har jag punktering på bakdäcket IGEN! Ännu en gång är det på ovansidan in mot fälgen. Jag börjar bli helt desperat, har någon en susning om vad det kan bero på?
/Johan
Fälgband som rör sig? När jag cyklade mycket eltejpade jag fälgarna istället för fälgband, då vet man att det inte kan röra sig.
Är du säker på att fälgbanden skall vara "gummiflexande"?fälgbanden är hela och gummiflexande som dom ska vara och låg centrerat på fälgen.
Jag och många med mig tycker att det bästa fälgbandet är tubelesstejp även om man använder slang
och den är långtifrån "gummiflexande".
Tublesstejp säljs av alla välsorterade cykelhandlare, men många hävdar att Stan's är samma som
Tesa 4289

Kan kanske vara värt att prova vid nästa punktering?
Är du lika säker på det?Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk. Ett beprövat gammalt knep som funkar...
För även om det kan göra det en aning lättare att ta ut slangen ur däcket sitter ju en pumpad slang orörlig mot däcket.
Men läs gärna vad den välkände(?) däckskonstruktören har skrivit om det
Talcum Powder for Tubes and Tires by Jobst Brandt
Article by Jobst Brandt about using talcum powder in tires and on inner tubes
www.sheldonbrown.com
Är du säker på att fälgbanden skall vara "gummiflexande"?
Jag och många med mig tycker att det bästa fälgbandet är tubelesstejp även om man använder slang
och den är långtifrån "gummiflexande".
Tublesstejp säljs av alla välsorterade cykelhandlare, men många hävdar att Stan's är samma som
Tesa 4289
![]()
Kan kanske vara värt att prova vid nästa punktering?
Är du lika säker på det?
För även om det kan göra det en aning lättare att ta ut slangen ur däcket sitter ju en pumpad slang orörlig mot däcket.
Men läs gärna vad den välkände(?) däckskonstruktören har skrivit om det
Talcum Powder for Tubes and Tires by Jobst Brandt
Article by Jobst Brandt about using talcum powder in tires and on inner tubeswww.sheldonbrown.com
På endurohojarna har jag alltid haft 3 varv med silvertejp som underfälgband och fälgband utanpå som extra skydd och för att hålla däckklämmaren på plats vid däckbyte.
På cykelfälgarna har jag bara fälgband men jag ska testa att först dra 3 varv med silvertejp och sen ha fälgband utanpå det. Vet inte om det egentligen är det som är problemet, troligtvis inte men det är ett snabbjobb att åtgärda det.
Talk/potatismjöl i däcket är välbeprövat inom cross/ enduro och mountainbike sen 40 år tillbaka och det har funkat bra i alla år.
Har jag fått punktering så har det berott på genomslag i fälgen, men att potatismjölet i däcket skapar punktering har jag och många andra med mej aldrig hört talas om, trots att det är många som kört så i så många år och aldrig fått punktering, annat än vid genomslag.
+1På cykelfälgarna har jag bara fälgband men jag ska testa att först dra 3 varv med silvertejp och sen ha fälgband utanpå det. Vet inte om det egentligen är det som är problemet, troligtvis inte men det är ett snabbjobb att åtgärda det.
Eftersom både däck och fälgar för cyklar har ändrats en hel del de senaste 5-15 åren, som en anpassning mot de högre kraven på passform och precision pga slanglöst, kan det vara en nackdel att ha mer än ett tunt, stabilt och fast lager tejp på fälgen.
Detta även om vare sig däck eller fälg är dedikerat slanglöst eftersom tillverkningskedjan numer är anpassad för det.
Det har jag heller aldrig påstått, det jag hade synpunkter på var det du skrev i #30att potatismjölet i däcket skapar punktering har jag och många andra med mej aldrig hört talas om
Som alltså inte stämmer i verkligheten för åtminstone cyklar.Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk.
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg