HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel?

Hur har slangarna förvarats? Reservslangen till min mtb låg något löst i cykelväskan och fick nötningsskador i vecken pga skakning och vibrationer. Om kanterna till hålen ser nerslipade ut kan det vara orsaken.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag är läskunnig. Men skriver tips inte bara till dig utan allmänt.
Du hävdar att du är expert men verkar inte vilja läsa vad jag skriver som svar på din fråga. Varför då fråga?

Thure
Pga av att jag är expert på att byta slang och däck och behöver inga råd om hur man gör.
Ungefär som att jag är expert på att knyta mina skor...
 
Pga av att jag är expert på att byta slang och däck och behöver inga råd om hur man gör.
Ungefär som att jag är expert på att knyta mina skor...
Och ändå smäller slangen 🤭 (Förlåt, kunde inte låta bli).

Montaget är säkert bra, och inget vasst.
Har bakhjulet fått en smäll det senaste? Killgissar att något händer när du sätter vikt på det, fälgen kanske nyper slangen på nåt sätt?
 
Hej,

För ca 2v sen lämnade jag in min cykel (på cykelcity i Lund) för allmän genomgång samt byte av däck och slang eftersom att jag nästa vecka ska börja cykla genom Sverige. Däcken är (helt nya) Schwalbe Marathon Supreme 42-622 och slangarna var Contiental Tour 28. Jag hann inte ens cykla hem till Malmö förrän jag fick min första punktering fram. Punkteringen var på ovansidan av slangen in mot fälgen. Eftersom cykel city hade stängt när jag skulle gå tillbaka med min cykel så jag gick till en annan cykelaffär för att de skulle kolla om det var något fel med däcket. De hittade inget fel på däcket men kände däremot att fälgbandet var lite slitet och bytte det och satte på en Schwalbe slang. Dagen efter hann jag cykla kanske 300m och sen hade jag punktering bak. Också nu var det på ovansidan av slangen in mot fälgen. Fick släpa cykeln till cykel city igen för att de verkligen skulle ta reda på vad som var fel. De kände att fälgbandet var lite slitet även där bak och de bytte det till ett helt nytt och satte på en helt ny continental slang igen. De kunde inte tro att det var något annat fel än fälgbandet, däcket såg helt och fint ut. Denna gång lyckades jag cykla hem till Malmö utan punktering. Idag använde jag cykeln igen för första gången sen dess och efter ca 1 mils cykling har jag punktering på bakdäcket IGEN! Ännu en gång är det på ovansidan in mot fälgen. Jag börjar bli helt desperat, har någon en susning om vad det kan bero på?

/Johan
Håll ut och cykla!
 
fälgbanden är hela och gummiflexande som dom ska vara och låg centrerat på fälgen.
Är du säker på att fälgbanden skall vara "gummiflexande"?
Jag och många med mig tycker att det bästa fälgbandet är tubelesstejp även om man använder slang
och den är långtifrån "gummiflexande".
Tublesstejp säljs av alla välsorterade cykelhandlare, men många hävdar att Stan's är samma som
Tesa 4289
51BS4uqd+0L._SX522_.jpg


Kan kanske vara värt att prova vid nästa punktering?


Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk. Ett beprövat gammalt knep som funkar...
Är du lika säker på det?
För även om det kan göra det en aning lättare att ta ut slangen ur däcket sitter ju en pumpad slang orörlig mot däcket.
Men läs gärna vad den välkände(?) däckskonstruktören har skrivit om det
 
Är du säker på att fälgbanden skall vara "gummiflexande"?
Jag och många med mig tycker att det bästa fälgbandet är tubelesstejp även om man använder slang
och den är långtifrån "gummiflexande".
Tublesstejp säljs av alla välsorterade cykelhandlare, men många hävdar att Stan's är samma som
Tesa 4289
51BS4uqd+0L._SX522_.jpg


Kan kanske vara värt att prova vid nästa punktering?



Är du lika säker på det?
För även om det kan göra det en aning lättare att ta ut slangen ur däcket sitter ju en pumpad slang orörlig mot däcket.
Men läs gärna vad den välkände(?) däckskonstruktören har skrivit om det

På endurohojarna har jag alltid haft 3 varv med silvertejp som underfälgband och fälgband utanpå som extra skydd och för att hålla däckklämmaren på plats vid däckbyte.

På cykelfälgarna har jag bara fälgband men jag ska testa att först dra 3 varv med silvertejp och sen ha fälgband utanpå det. Vet inte om det egentligen är det som är problemet, troligtvis inte men det är ett snabbjobb att åtgärda det.

Talk/potatismjöl i däcket är välbeprövat inom cross/ enduro och mountainbike sen 40 år tillbaka och det har funkat bra i alla år.
Har jag fått punktering så har det berott på genomslag i fälgen, men att potatismjölet i däcket skapar punktering har jag och många andra med mej aldrig hört talas om, trots att det är många som kört så i så många år och aldrig fått punktering, annat än vid genomslag.
 
På cykelfälgarna har jag bara fälgband men jag ska testa att först dra 3 varv med silvertejp och sen ha fälgband utanpå det. Vet inte om det egentligen är det som är problemet, troligtvis inte men det är ett snabbjobb att åtgärda det.
+1
Eftersom både däck och fälgar för cyklar har ändrats en hel del de senaste 5-15 åren, som en anpassning mot de högre kraven på passform och precision pga slanglöst, kan det vara en nackdel att ha mer än ett tunt, stabilt och fast lager tejp på fälgen.
Detta även om vare sig däck eller fälg är dedikerat slanglöst eftersom tillverkningskedjan numer är anpassad för det.

att potatismjölet i däcket skapar punktering har jag och många andra med mej aldrig hört talas om
Det har jag heller aldrig påstått, det jag hade synpunkter på var det du skrev i #30
Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk.
Som alltså inte stämmer i verkligheten för åtminstone cyklar.
 

HasseQ

Temp. avstängd
Jag fick en däckexplosion en gång, mitt i natten, cykeln stod i hallen. Smällde som fan utan orsak .... Ganska läskigt innan jag fattade vad som hänt.

Men annars är det alltid snakebite, eller något vasst föremål genom däcket.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips