HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det hördes ingen smäll, utan slangen har fläkts upp inuti däcket och luften tömdes på 1sek.
Ok
Var punkan på utsidan slangen, mot däcket?
Eller på insidan, mot fälgen?
För om fälgbandet är gammalt och trött kan det spricka och slangen punkteras mot de blottade ekerhålen.
 
Ok
Var punkan på utsidan slangen, mot däcket?
Eller på insidan, mot fälgen?
För om fälgbandet är gammalt och trött kan det spricka och slangen punkteras mot de blottade ekerhålen.
Kände du igenom däckets insida efter punkteringarna så det inte sitter en tagg, minimal glasskärva eller något annat vasst kvar genom däcksgummit?
Eller låg kvar ett löst gruskorn eller liten sten inuti däcket vid återmontering?
Kan som sagt också vara dåligt färlband eller något vasst i fälgens insida.

Var slangen punkterad på samma ställe båda gångerna?

Har du inte roterat hjulet på fälgen har du ju annars ett ungefärligt ställe att söka problemet på, såvida det är inte något löst som gruskorn eller sten?

/Patrik
 
Slangen var i båda fallen så uppfläkt men jag skulle nog kunna påstå att hålen var mer på sidan av slangen.
Hålet såg ut som när Snurre Sprätt håller pekfingret i gevärsmynningen och hela gevärspipan fläks upp av smällen.

Cykeln är 2år och fälgbanden är hela och gummiflexande som dom ska vara och låg centrerat på fälgen.

Det första jag gjorde var att känna och kolla på däcket både in och utsida om det fanns något vasst, men däcket var helt rent. Annars har man punktering igen och ingen extra slang.....

Det var bakdäcket båda gångerna och på olika ställen förhållande till ventilen.
Jag tvättar våra cyklar 1ggn/vecka och då kollar jag också lufttrycket som är 4 bar, så det har inte varit något genomslag.
Vi cyklar 90% asfalt och grusvägarna är väldigt förlåtande för att min fru ska klara av det.

Till saken hör att jag har kört motocross och enduro i över 40 år, så jag har bytt ett antal däck i mitt liv och cykeldäck med slang är rena barnleken att byta jämfört med ett motocrossdäck.

Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk. Ett beprövat gammalt knep som funkar...
 
Slangen var i båda fallen så uppfläkt men jag skulle nog kunna påstå att hålen var mer på sidan av slangen.
Hålet såg ut som när Snurre Sprätt håller pekfingret i gevärsmynningen och hela gevärspipan fläks upp av smällen.

Cykeln är 2år och fälgbanden är hela och gummiflexande som dom ska vara och låg centrerat på fälgen.

Det första jag gjorde var att känna och kolla på däcket både in och utsida om det fanns något vasst, men däcket var helt rent. Annars har man punktering igen och ingen extra slang.....

Det var bakdäcket båda gångerna och på olika ställen förhållande till ventilen.
Jag tvättar våra cyklar 1ggn/vecka och då kollar jag också lufttrycket som är 4 bar, så det har inte varit något genomslag.
Vi cyklar 90% asfalt och grusvägarna är väldigt förlåtande för att min fru ska klara av det.

Till saken hör att jag har kört motocross och enduro i över 40 år, så jag har bytt ett antal däck i mitt liv och cykeldäck med slang är rena barnleken att byta jämfört med ett motocrossdäck.

Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk. Ett beprövat gammalt knep som funkar...
Jag har på en gammal fälg haft en vass skarv som jag misstänkt för punktering så jag fick faktisk fila lite på insidan av fälgen (den del som inte fälgbandet täcker) och sedan försvann min amytiska punkteringa på det hjulet. Jag begriper inte hur den kunde bli vass efter hand men kanske någon liten grej kom fram och fälgen blev lite skev. Annars nästan oförklarligt.

/Patrik
 
Måndagsexemplar beträffande slangarna? Samma avstånd från ventilen?

Exploderad slang kan bero på veckad slang och slang som trycks ut under kanttråden eller ut genom ekerhål.

Byt färgband och slang föreslår jag.

Thure
 
Allt tyder på att dina slangar var felmonterade i kläm av däcket. Lita aldrig på andras däckmontage.
Fälgbandet på. Däckets ena sida i fälgbotten Slangen löspumpad ytterst inne mot däcket, Ventilmuttern bara monterad, Kräng på andra däcksidan, Pumpa halvhårt massera däcket. Pumpa till rätt tryck spänn fast ventilen. Montera hjulet och njut.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips