Billigt med kvalitet därefter?
Jag utgår ifrån att dyra slangar från Specialized är av högsta kvalitet, så därför kvarstår frågan om hur det har kunnat bli 2st såna explosionspunkteringar på 2v.
Billigt med kvalitet därefter?
Detta blir förstås enbart en gissning, men hör du en explosion har slangen kommit utanför däcket.hur det har kunnat bli 2st såna explosionspunkteringar på 2v.
Det hördes ingen smäll, utan slangen har fläkts upp inuti däcket och luften tömdes på 1sek.Detta blir förstås enbart en gissning, men hör du en explosion har slangen kommit utanför däcket.
Det är inte helt ovanligt att slangar kläms mellan fälgens kant och däckets kanttråd.
OkDet hördes ingen smäll, utan slangen har fläkts upp inuti däcket och luften tömdes på 1sek.
Kände du igenom däckets insida efter punkteringarna så det inte sitter en tagg, minimal glasskärva eller något annat vasst kvar genom däcksgummit?Ok
Var punkan på utsidan slangen, mot däcket?
Eller på insidan, mot fälgen?
För om fälgbandet är gammalt och trött kan det spricka och slangen punkteras mot de blottade ekerhålen.
Jag har på en gammal fälg haft en vass skarv som jag misstänkt för punktering så jag fick faktisk fila lite på insidan av fälgen (den del som inte fälgbandet täcker) och sedan försvann min amytiska punkteringa på det hjulet. Jag begriper inte hur den kunde bli vass efter hand men kanske någon liten grej kom fram och fälgen blev lite skev. Annars nästan oförklarligt.Slangen var i båda fallen så uppfläkt men jag skulle nog kunna påstå att hålen var mer på sidan av slangen.
Hålet såg ut som när Snurre Sprätt håller pekfingret i gevärsmynningen och hela gevärspipan fläks upp av smällen.
Cykeln är 2år och fälgbanden är hela och gummiflexande som dom ska vara och låg centrerat på fälgen.
Det första jag gjorde var att känna och kolla på däcket både in och utsida om det fanns något vasst, men däcket var helt rent. Annars har man punktering igen och ingen extra slang.....
Det var bakdäcket båda gångerna och på olika ställen förhållande till ventilen.
Jag tvättar våra cyklar 1ggn/vecka och då kollar jag också lufttrycket som är 4 bar, så det har inte varit något genomslag.
Vi cyklar 90% asfalt och grusvägarna är väldigt förlåtande för att min fru ska klara av det.
Till saken hör att jag har kört motocross och enduro i över 40 år, så jag har bytt ett antal däck i mitt liv och cykeldäck med slang är rena barnleken att byta jämfört med ett motocrossdäck.
Jag är alltid noga med att ha potatismjöl på slang och pudra inne i däcket för att minska friktionen mot punkteringsrisk. Ett beprövat gammalt knep som funkar...
Läs lite mer noggrant på mitt inlägg #30....Måndagsexemplar beträffande slangarna? Samma avstånd från ventilen?
Exploderad slang kan bero på veckad slang och slang som trycks ut under kanttråden eller ut genom ekerhål.
Byt färgband och slang föreslår jag.
Thure
Jag byter däcken själv och får inte veck på slangen pga att jag pumpar i lite luft i slangen innan jag kränger på däcket. Jag har bytt cross och endurodäck i 40 år på mina hojar så jag anser mej kunna det.Lita aldrig på andras däckmontage