Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare?

Hej!
Antiklimaxen var total när vi precis påbörjat vår tur mellan Jokkmokk och hem till Skåne, min fru och jag. Efter två km på väg 45 skall jag växla ner till lägsta växeln i den första uppförbacken och det säger brak när bakre växelföraren av någon anledning (troligen en skada på flygtransporten upp) går in i ekerna och det fullständiga haveriet är ett faktum - växelföraren böjs och fördärvas fullständigt, men vad än värre är så åker infästningens gänger. Växelsystem är Acera och sitter på en Meridacykel, 5 år gammal. Infästningen sitter inte direkt på bakgaffeln utan är som en aluminiumplåt, 4-6mm tjock och ca. 3 gånger 6cm. Denna fäster med en skruv i en anpassad urfräsning på bakgaffeln. Denna infästning/plåtbit böjdes men sitter kvar (gängan i gaffeln klarade sig men inte gängan till växelföraren)
Cykelreparatör finns här i Jokkmokk men vi får lungt vänta tills på måndagmorgon för konsultation (idag lördag). Kanske någon har erfarenhet av dylikt haveri, hade varit värdefullt med andras erfarenheter. Det som bekymrar mig mest är infästningen på bakgaffeln, känns som en specialare för just Meridacyklar och var hittar man en sådan - någon som vet? eller är det något som Shimano ligger bakom? Alla tips emottages med största tacksamhet

Hälsningar från två strandade långfärdscyklister

Låter som att du behöver en ny bakväxel och kanske/troligen ett nytt växelöra (plåtbiten som sitter i bakgaffeln). Med lite tur kanske det går att böja tillbaka växelörat, men det kan vara svårt med aluminium, som lätt spricker. Det hjälper ju inte heller om gängorna är sönder.

Växelöron finns som reservdelar, dumt nog ser de dock olika ut för de flesta ramtillverkare, så risken är stor att det måste beställas. Vill inte måla fan på väggen, men det kan vara svårt att få tag på dem, lite beroende av ramtillverkare.

En nödlösning är att korta kedjan och köra utan bakväxel tillsvidare, så kanske du kan få tag på en cykelhandlare längs vägen som kan beställa växelörat åt dig i förväg. Isåfall gäller det att hitta en växel du trivs med...

Förhoppningsvis ska det som sagt räcka med en enklare återböjning och en ny bakväxel, vilket inte bör kosta så våldsamt mycket. Bara att hålla tummarna...

Lycka till!
[Ändrat av Harald Nyberg 2007-06-24 kl 00:26]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Håller med föregående talare men för att inte förlora dagar, opera fast kedjan på en lagom växel och pinna på med enväxlat.
Att få tag på reservdelar i semestertider tar tid. Att kontrollera växlarna efter transport är A & O, men det vet ni nu.

go tur

Ja, ny växel och nytt växelöra krävs nog.
Som du misstänker är växelöron spec. för cykelmärket/modellen så det vill till att hitta någon som säljer Merida.

Vad gäller att lägga kedjan på lagom kugg å köra på så tror jag det blir svårt, eftersom du inte har växeln som spänner kedjan, man ska ha en jäkla tur om det är lagom långt utan spännare...

Korta kedjan gör man ju med kedjedrivare eller en improviserad spik sten lösning! Lätt som en plätt.
Bakväxlar är inte märkesberoende men köp en med tillräckligt lång växelförararm annars kan du inte nyttja bakdrevet.

go tur

johankse; sa:
Korta kedjan gör man ju med kedjedrivare eller en improviserad spik sten lösning! Lätt som en plätt.

go tur

Ja, men man ska ha tur om man ska få till Magic Gear. Kedjan måste vara exakt rätt längd om det inte ska rappa och kugga över vid belastning.
Jag antar att man inte har med sig halvlänkar när man tourar.

Tack för alla snabba svar och kloka råd!
Visst borde cyklarna kontrolerats efter flygfrakten - "eftertankens kranka blekhet". Detta är vår första långtur och det är bara att bita i det sura äpplet, är det vanligt att detta händer förresten?
Flygfrakt kan nog gå hårt åt hojarna, har precis upptäckt att våra båda bakhjul behöver en riktning; mitt slår på nära en centimeter och frugans på en halv.
Nån som vet var man snabbast hittar reservdelar till Meridacyklar, våra ramar är deras "Shotgun" ramar: Crossfire 8500 heter modellen som är en hybrid. Det vill nog till en ny bakväxel och ett nytt växelöra (har jag nu lärt mig att det heter).

Hälsningar från Jokkmokk
Pär

Jonas P; sa:
johankse; sa:

go tur

Ja, men man ska ha tur om man ska få till Magic Gear. Kedjan måste vara exakt rätt längd om det inte ska rappa och kugga över vid belastning.

Nej Jonas cyklar är inte exakta utan flyter så att säga. Därför kan man lätt justera bakhjulets längdläge på de flesta gaffelmodellerna.

Ja... detta elende som ni råkat ut för känns igen.... kommer nog aldrig att frakta mina hojjar vare sig med tåg, buss eller flyg igen... om jag inte investerar i någon tokdyr väska för hojjen...

Min bakväxel råkade ut för ungefär samma sak (fast i skogen under cykling) dagen innan Lida Loop förra året... har en stål hoj så det gick hyfsat att böja tillbaka örat... men bakväxeln, det var bara att byta...

Lycka till!

Thomas

General agenten för Merida är

General agenten för Merida är:

http://www.grahns.se/

Du når oss på:
Telefon: 0141-20 92 00, växel
Fax: 0141-20 92 99
Epost: info@grahns.se
Besök: Björnvägen 1

Ring dom, eller varför inte skicka en bild med din trasiga delar till dom. Med nr på delarna är det lättare att beställa nya utefter vägen.

//Peter

johankse; sa:
Jonas P; sa:
johankse; sa:

go tur

Nej Jonas cyklar är inte exakta utan flyter så att säga. Därför kan man lätt justera bakhjulets längdläge på de flesta gaffelmodellerna.

Jag har aldrig sett en cykel flyta utan hjälp av pontoner el dyl. ;-)

Förr hade många ramar horisontella dropouts, det är därför många, bl a jag jagar äldre racer-ramar att bygga fixed och singel speed på.
Så här ser de flesta dropouts ut på moderna cyklar avsedda för växlar.
http://www.cykloshop.cz/galerie/2001-merida_cross_8500/img4.jpg
Det är första träffen på google som visar aktuell cykel.

Edit: Har man ingen annan lösning är det bara att prova, det kostar trots allt bara en kedja, men det är inte självklart att det funkar..(...särskilt bra)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips