hjälp en noob med vandringsskor :S

Behöver köpa ett par vandringsskor och tittade på dem här som är på rea just nu. https://www.friluftsvaror.se/outlet/haglofs-rocker-gore-tex-dam

Jag har tidigare bara vart ute på dagsturer och har då bara kört med vanliga löparskor men nu i sommar ska vi ut på längre turer så jag behöver nåt rejälare. Har en tajt budget så jag hittade dessa på rea, Det står på hemsidan att de ska passa bra för längre vandringar men även att de är bergsklättringskor? Kan ingenting om vandringskor så vet inte riktigt om det är rätt sorts skor eller vad jag annars ska leta efter.

Hej

Och välkommen ut! Kul att du vill ge dig ut på längre äventyr!

Du, det här med fotbeklädnader är inte lätt. Kängor/skor/stövlar, goretex/skal, lättvikt/stabila...ytterst individuellt och kan därför vara svårt att råda om.

Själv tillhör jag den grupp vars fötter trivs allra bäst i skalkängor. Tunga och osmidiga säger vissa, stabila och torra säger andra. Mamma vandrar i gummistövlar, för det passar henne. Mina fötter dör i gummistövlar. Maken föredrar ytterst lätta och otäta gympadojor. Mina vrister behöver stabilitet. Osv osv.

Det enda jag nog inte skulle ha i svenska blöta steniga fjällen är låga goretexskor. Vaderade skodon tar ofta tid att torka. Låga skor kan ge dålig sidostabilitet på ojämn mark.

Men som sagt, det beror på ens fötter. Om du har en tight budget så kanske du har stabila vinterskor du kan gå i? Eller hitta något begagnat? https://www.blocket.se/hela_sverige?q=Vandringskängor&cg=0&w=3&st=s&c=&ca=10&is=1&l=0&md=th

Du kommer att få många tips (eller kunna läsa i andra trådar här på hemsidan) men till syvene og sist är det dina fötter som bestämmer ;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Precis som Karolina skrev ovan så är nog just en låg gore-tex sko inget att föredra vid lite vandring, ok om du rör dig på stigar i låglandet mera! Jag får uppfattningen att skon du hänvisar till är ganska styv, inte gjord för vandring i första hand utan klättring, väldigt stenig terräng i första hand.
Själv vandrar jag med trailrunning skor, inget goretex och väldigt lätta. Regnar det så tar jag att bli lite blöt, för man blir inte kall så länge man går samt att skon torkar lätt :)!

Vissa kör med halvhöga gore skor och vissa med skalkängor, så det finns inget "bästa-skon" utan det är helt individuellt :)!

Tack för svar! Jo det är väl sant som du säger, hoppar gore-tex skorna iallafall så kanske jag väntar med att köpa skor tills jag vet mer vad jag vill ha. Har ett par doc Martens som jag använder som vinterkängor. Kanske de skulle funka då med tjockare strumpor i?

Gillar dina fötter kängorna? Provvandra med strumpa och socka. Håller de fötter/fotled/knän/rygg på glatt humör går det nog.

De flesta skoskaven mm kommer från rejäla kängor. Får foten välja gillar den mjuka ovanläder och stabila sulor.
Många går i nätskor i syntet som torkar fort och trivs med det.

Faktum är att vikt på foten ca 5x mer än på ryggen gäller alla.

Hitta lätta skor som dina fötter trivs med. Det finns ingen annan metod än att prova sig fram.

go tur

Tänk på att går du en hel dag så ökar fötterna ca 1/2 storlek på grund av gången.

Att kunna byta från tjockare till tunna sockar är ett sätt att mästra det.

Du bör alltid byta sockar och vårda dina fötter minst 2 gånger om dagen när du är ute och går.

go tur

Angående kängorna som du redan hade - om passformen var bra när du har tunna strumpor så ska du absolut inte ta tjockare strumpor/sockar. När fötterna blr varma och aningen svullna när du gått under dagen så kommer de bli alldeles för trånga. Så om du vill köra kängor - skaffa ett par där du får plats med sockar (gärna två par - en tunn liner och sen en halvtjock socka, helst båda i merinoull).

jag har sysslat med friluftsliv i olika former i snart 40 år och jag har egentligen inget bra svar.. jag kör allt från lätta otäta löparskor till kängor beroende på hur, varför, hur länge och en massa annat.. jag väljer helst löparskor och lätt packning om jag bara ska gå eller springa..

nackdelen med att gå i joggingskor är de mjuka sulorna i kombination med alla dessa stenar man kliver på i fjällen. Efter en vecka i sarek får iaf jag ont under fötterna, men det är ju en smaksak vad man väljer, men jag föredrar att känna så lite som möjligt av underlaget med foten och vill ha hårdare skydd. Vibramliknande sulor i kombination med ventilerande överdel har jag inte testat än och kanske gör i år om jag hittar några bra. Vill helst inte ha rena vandringssandaler utan helst med mesh också för att hålla sten, kvistar och mygg bättre borta

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips