Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har

Halloj!
Jag har alltid cyklat en massa på gamla sket-cyklar.
Även när jag cyklat längre sträckor som ex. falkenberg 11mil.
(Fars gamla dbs som fastnat på treans växel o dessutom var för stor för mig)
Så jag tänkte att nu när jag ska ta mig ner till Frankrike i vår kan jag lika gärna ta en sådan.
Cykel som cykel liksom, varför vara kräsen?

Men så började jag tänka på att jag faktiskt kommer cykla med tält, packning o grejor så det lär ju bli både tungt och instabilt med en sådan cykel.
Tänkte därför be er allra ödmjukast om er kunskap och hjälp! :)
Det vore himla fint!
Jag är fattig student och vill inte kasta iväg alla kronor jag har bara..
Köper ju gärna begagnat också för den delen iofs.

Det jag inte gillar är tunga mountainbikes - usch för tjocka träliga däck!
men jga kommer cykla på varierat underlag och även om en cykel med tunna däck är snabb så vill jag kunna använda cykeln före och efter äfventyret också och då blir det ofta grusväg ;)

Så snälla hjälp mig!
Jag vill inte köpa en cykel för över 5000 men som sagt.. om man nu skulle tycka att en dyrare var det bästa kanske den går att finna begagnad.
För övrigt är jag 167lång o väger ca55kg. Är inte stark alls, men envis som en gnu.

-"orkar du?"
-"nä men jag är jefligt envis!"

Ha en fin kväll hörni.
P&L
//Matilda
 
Så gör ett klipp!

Den är cykeln du söker defenitivt, kostade 8500 och då får man bra dämpare låsningbara, skivbroms med hydralisk funktion jätte sköna , lätt blir det då man bromsar, 28 tums lätt rullad som sjutton alltså plus 24 växlar shimano!!

Jag har den ute på blocket och tradera men folk verkar inte va intresserade av riktigt bra cyklar man kan få till pangpris på hösten....Knappt använd oxå plus nyservad.
Hur som helst jag bor i Fagersta, Västmanland och den finns där för ynka 4000 till rätt köpare!
Ev billigare vid snabb-smidig affär...
MVH Uffe
 
Kona Dew Plus

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3350

Jag har storlek 54 och är 170 cm. En storlek mindre hade också gått bra. Säljs bland annat hos Pedalogerna: http://www.pedalogerna.com/product_...=2054&osCsid=508c9648f9a9a32bc7bb5b378e29f404
De kan hjälpa dig med storlek.

Inte för att vara taskig mot Erik, eller snarare Hans som har annonsen. Men jag lägger hellre 4000.- på Scott'n än 1000.- på Cannondale'n. Scott'n verkar vara ett kap. Var medveten om att inte vanliga pakethållare passar på Scott'n med dämpare och skivbromsar. Det finns pakethållare som passar, t.ex. den på bilden, så se till att få rätt om du nu faller för den.
 
Senast ändrad:
Om budgeten låg på 5000 skulle jag ha satsat på en billig no-nonsense-cykel. Säg att cykeln kostar 1000 och att det går åt ytterligare 500 kr för att frakta hem den. Pakethållaren var inte så fräsig men håller för en första tur. Montera en pakethållare där fram också så blir det bättre viktfördelning och med all sannolikhet mer stabilt. En uppsättning rejäla cykelväskor fram och bak går på 1500. Sedan är det 2000 kr kvar för oförutsedda reparationer, flaskställ och annat... Det finns mycket grejer om och kring cyklandet som kan vara värt att lägga pengar på: stormkök, kläder, campingutrustning, mm... För att inte tala om mat- och levnadskostnader... Bättre att cykla iväg på en duglig cykel och ha råd att reparera den längs vägen än att låta kostnaderna skena iväg...

Om cykeln skulle gå sönder längs vägen är det inte hela världen, allt går att fixa eller byta ut, men när plånboken börjar sina tänker man inte på annat och då blir det genast väldigt tråkigt... Själv lyckades jag spendera huvuddelen av reskassan på mat och godis när jag cyklade i Norge i somras. De flesta av oss har ju ett liv utanför cykelsemestrandet som helst ska klaffa, vilket kanske i synnerhet gäller oss studenter.

Angående cykeln på Blocket jag föreslog tidigare har den flera fördelar som gör den ändamålsenlig: stänkskärmar, låg tyngdpunkt, stålram (?), styv framgaffel, lås, stöd, opretentiöst utseende (=mindre stöldbegärlig). Med lite tur så rullar den också... Jag vet inte om just den här hojen är rätt för trådskaparen. Det var mer typen jag skulle föreslå: en stål-mountainbike med fästen för pakethållare och styv framgaffel.
 
Jo, jag skulle nog också satsa på en diskretare cykel av bra märke. Om material budget ligger på 5000 bör nog inte cykeln kosta mer än 2.500.

Man ska dock kika noga på den begagnade cykeln man väljer. Drömmen är en som har några år på nacken och färgen bleknat på men inte använts så flitigt. Titta på hur fälgarna ser ut är de mycket nedslitna efter bromsarna så välj en annan hoj eller räkna med att behöva byta hjul. Kolla även hur dreven ser ut, de ska se så symmetriska ut som möjligt när de börjar bli slitna ser de mer ut som hajfenor. Kolla om styret glappar genom att låsa båda bromsarna och gunga cykeln fram och tillbaka. Det kan räcka med att dra åt men det kan också vara problem att åtgärda. Om hjulen är skeva är det oftast lätt att åtgärda för en cykel mek. men om de är väldigt skeva tyder det på att någon vart rejält oförsiktigt med cykeln.

Rekommenderar att du köper en cykel utan dämpare då en bra dämpare som är låsbar kostar ganska mycket och inte är så viktig.

Nån annan fyller säkert på med saker som är bra att kolla innan köp.
 
Om budgeten låg på 5000 skulle jag ha satsat på en billig no-nonsense-cykel. .........
Det var mer typen jag skulle föreslå: en stål-mountainbike med fästen för pakethållare och styv framgaffel.

Ja, det kan man faktiskt hålla med om. Jag skulle fortfarande hellre lägga 4000 på Scott'n, men det är bra råd som du kommer med Erik. Med den omtalade budget kan den äldre vara ett bättre alternativ för just dig och den kommer säkert att hålla. Sen kan man ju byta ut lite delar efterhand om man vill. Scott'n är mer specialicerad.

Mlountainbikes blir inte specielt tungtrampade om man pumpar däcken till max. Sen kan du ju alltid byta till några som är lite smalare och lite mindre mönster på. Då kommer du att få en lätttrampad hoj.
 
Billiga och bra cyklar

Tjenare! Rekomenderar www.poisonbike.de Tyskt företag som plockar ihop prisvärda cyklar och som jag haft en smidig relation till vid alla köp trots att det en gång gick lite snett men de ordnade det direkt.
 
Mors!

tack för de fina svaren och FÖRLÅT att jag har haft noll koll på sistone :O
Upptäckte nyss att jag hade detta forumet och jag har verkligen varit ute och cyklat om ni tillåter lågvattenskämtet ;)

Jo jag tänkte på detta med en bra billig cykel o fixa till den så som man vill.
Det funkar ju jättebra att cykla med en halvbra cykel när man inte har testat en som är grymt bra ;)

En kompis cyklade i våras till Frankrike på en helt vanlig inte-att-skryta-med-cykel så nog klarar man sig med en enklare modell.

Skall tilläggas att jag har ca 20 000 att röra mig med men man ska ju fixa tält o sånt med.
lite dyrt intresse utöver cyklingen också som heter musik. Nästa inköp blir jag 3000kr fattigare med hoho.

Men vad är en lagom vikt att ha när man kikar på cykel? - en begagnad lite billigare?
 
Har en (cyclepro colorado 26" 20") som har en stålram jag hade tänkt bygga om till en långfärdare, men köpte en marin muirwood istället. DU kan ju alltid höra av dig om det låterintressant, hade tänkt behålla den som slitcykel här hemma, men vet inte om jag ska de eller ej längre...

En del att fixa på cykeln dock...




Mvh Daniel
 
Vill du inte lägga mer än 5000 så får du efter mina erfarenheter ingenting för 5000 som du inte får för 2000 begagnat. En stålram med bra komponenter brukar i regel kosta mellan 1500-2500 och då får du en dubbelbutted ram med lx eller nån annan bra komponent över hela cykeln (det gäller bara att leta upp de på blocket). Ett billigare alternativ är att hitta en stålram det står CroMo eller liknande på och dessa brukar ligga på runt 500-1500 beroende på komponenterna. För det högre priset ska ALLT fungera på cykeln) båda fallen har du mer cykel för pengarna än 5000 för en ny och det finns absolut ingen anledning alls att för långfärd köpa nåt bättre/nyare/snyggare än cykeln med dubbelbutted ramen för 1500-2500 jag nämnde.

När du lagt ut dessa pengar så kanske du får köpa nya däck (slicks) 300, ny styrstam för körställningen 150:- och pakethållare. Det absolut billigaste alternativet här är att köpa Julas stålpakethållare för 89:- styck och sätta en fram och en bak. Så gjorde jag på tjejens cykel och den klarar att skjutsa folk utan problem (mycket stabil) och den går ju då att svetsa i eftersom den är stål. Se till att sätt fast dem riktigt bra bara. Annars har cykelhandlarna ibland extra stål pakethållare som ligger för ca 200.

Enligt diskursen finns det ingen anledning att leta upp en aliminium-ram, de är ofta dyrare, inte lättare än dubbelbutted stålrams och håller inte lika länge (på en begagnad blir det då tal om hur den är körd).

Sen finns de de som föredrar 28 tums hjul och nya cyklar, för det bör man lägga ut ca 6000-8000 för en nishiki, trek eller whatever. Men då spränger du budgeten i onödan.


Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
johamatt Hur hitta den perfekta rutten? Långcykling 0
olaab Hitta trevliga vägar, sträckor Linköping - Nordkap? Långcykling 4
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
Styrbjoern Går det att hitta sponsring, stipendie etc för långcyklingar och dyl. äventyr? Långcykling 7
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
wastedandlazy Hitta cykelvägar till en tramptripp Långcykling 6
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.