Hink över öppen eld?

När jag var verkstadspraktikant när jag gick i gymnasiet för > 40 år sedan så sa en svetsare där jag var praktikant att man inte skulle svetsa i förzinkade grejer för det blev en giftig rök som ledde till zinkfrossa.

Uppsala Universitet borde vara en säker källa http://www.occmed.uu.se/metal/zn3.html

Per

Är mycket sant, är svetsare själv. Men skillnaden är ju att en svets ligger kring 3000-7000 grader varmt :)
Många spritkök som är i rostfritt så lite värme ska nog vara okej sålänge du inte smälter metallen
*EDIT*
Läste att det var zink ni pratade om. Det borde ändå inte avge vid så långa temperaturer men att vara försiktig är alltid bra.
 
Lösningen med en fulstekpanna man man väl lika gärna uppnå med en plåtbit man svetsar fast fyra muttrar på och stödben. Tänk Muurikka fast plan. Den borde även funka som stekbord :)
Visst väger kanske en X-millimeter tjock plåt något/några kilo, men det blir lite som ett "multiverktyg". Med lite uppfasade kanter eller en fettkanal (som på vissa skärbrädor) kan det blir riktigt bra.

Det känns som det borde testas :)
 
Matlagning, långkok, snösmältning m.m. över öppen eld borde funka i den här och den är inte så fasligt dyr heller. Sen gäller det att hitta ett lock som passar...
 
Signaturen "Omnejd" funderar på en hink att laga mat i. Jag gillar okonventionella lösningar dock tycker jag det verkar lite bökigt att släpa med en plåthink istället för en av Trangias större kastruller avsedd för ändamålet. Men vad vet jag. Jag läser alla våra trådar om listiga produkter som finns att köpa och kommer att tänka på tv inslag där fattiga människor lagar mat i enkla anordningar. Jag såg ett inslag där några bärplockande romer kokade kaffe i en tom ölburk. Uppfinningsrikedomen är stor hos fattiga människor. På en av mina resor i tredje världen blev jag bjuden på kött som grillades i ett plåtat där större köttbitar hängde ner efter sidorna och med stängt lock på svag eld. Det blev jättegott. En annan listig grillare hade gjort en roterande anordning som var kopplad till en gammal cyckel. Nöden är uppfinningarnas moder har jag hört. 😊
 
Hej! Eftersom du säger att du använder spritkök - om det är ett vanligt trangiakök du har och använder tsprit i vanliga fall, så är det ju bara att använda det på elden. ingen större skillnad, sot som sot! Lite patina bara. Är det nån ul-kastrull (extra tunn) kastrull så skulle jag inte göra det dock.
 
Ah, snuskburken hade jag helt glömt bort. Vet inte varför... Förträngt? :)
Nåja, det får bli till nästa gång.

Granngårdens alternativ är inte helt fel. Vi får se om jag tar den eller om jag helt enkelt låter det vara med spriköket den här gången och tar snuskburk därefter...

Tack för alla tips och all hjälp!
__
Fredrik
 
Om du nu känner att du måste laga din mat i just eldstaden så ta en stor uteköks-gryta och vänd upp-och-ned och ställ den i den släckta/kalla kolen, sen placerar du ditt kök ovan på dess botten och kör sprit/gas som vanligt. Annars får du släpa med dig stål/järngryta och elda
 
Om du nu känner att du måste laga din mat i just eldstaden så ta en stor uteköks-gryta och vänd upp-och-ned och ställ den i den släckta/kalla kolen, sen placerar du ditt kök ovan på dess botten och kör sprit/gas som vanligt. Annars får du släpa med dig stål/järngryta och elda

Det finns två anledningar till att slippa använda spritköket. Dels så blir det klart mer smutsigt (och därmed jobbigare att göra rent) än bara vid sprit, och dels så går det fortare över öppen eld än på spritkök.
Så det handlar alltså inte bara om att använda eldstaden, utan mer om att inte använda spritköket :)
__
Fredrik
 
För att inte glömma den viktigaste anledningen: det är betydligt trevligare att äta mat tillagad över öppen eld istället för över t-doja!
 
En trangiagryta ska ju vara missfärgad. Det är rent pinsamt att ta fram sina fina blanka grytor som man enbart har använt med gas när man ska laga mat i sällskap, jag har använt mina över öppen eld just för att få lite yta. Så länge man diskar av dem ordentligt efteråt så färgar de inte av sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Hans_Wretfors Mackjärn över öppen eld Kök och brännare 40
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.