Hillebergs Tarp

Sy

johanniska; sa:
Ja, HB tar ut ganska mycket för sina tarps. Jag hade tänkt undvika sy själv, men bortsett från priset, så kan man ju få dem i exakt den storlek man vill. Jag tycker ex att måtten på HBs UL/XP 5 är lite underligt. Jag är ute efter något mer kvadratiskt.

Att sy en rektangulär/kvadratisk tarp är bland det enklare man kan ge sig på. Alternativt kan man gå till gardinaffären och anlita någon av damerna. Vet dock ej vad detta kostar.

Shelby har nyligen börjat sälja silnylon, men denna är jämförelsevis tung. Ungefär som HBs. Annars har jag inte lyckats hitta någon vattentät silnylon i Europa. Jag har köpt från http://www.thru-hiker.com vid flera tillfällen. Det är billigt och man har ett kuvert med väven några dagar efter beställning.

Den väv jag använt heter 1.1 oz och väger ca 35-40 g/kvm. Det finns ännu lättare varianter som väger under 30 g/kvm. Dem har jag inte testat. Kostnaden för 1.1 är $7 per yard. Den är ca 160 cm bred.

Skall man ha en någorlunda rymlig tarp så tycker jag att 2*3 m är ganska lagom. Varianten som Raskesven skrev om motsvarar ungefär de ponchos som används som tarp av vissa UL-vandrare. Den kräver normalt en UL-bivybag utanpå sovsäcken för fullgott skydd.

Kostnaden lär bli under 200 kr för en tarp av 1.1 oz.

Jörgen
 
öringen; sa:
Hhmm I see your point :)

Har du handlat av engelsmännen och deras tarp? Erfarenheter av själva köpet och tarpen vore isåfall gott att få :)
[Ändrat av öringen 2006-02-23 kl 15:12]
Jag använder den här, en Basha, 265 X 175 cm, vikt 640 g, pris 35 pund (exklusive frakt):

cpic436aade2c7779.jpg


Finns här, inget problem att handla från dem och bashan är bra: http://www.surplusandadventure.com/ishop/800/shopscr1126.html

Den fungerar att sänka ner som skydd vid uselt väder eftersom jag kompletterat med en triangelformad duk, sydd från en gammal fjällräven poncho, att kunna stänga till ena kortsidan med. Men som också NUI är inne på; 175 cm i bredd är lite knappt. 265 cm i längd likaså, om man inte skyddar ena kortänden.

Fördelen med den basha jag har är att tyget är mycket mer tåligt, grovt (och lite tyngre då), än t.ex HB:s, Survival School's eller typ silnylon. Bra för mig som bara använder den i skogen, och jag slipper då noja över att glödflagor ska smälta hål i duken på nolltid. Gillar också känslan i lite grövre tyger bättre än de flortunna. Men jag ska skaffa en basha på 3 X 2,5 meter av lättare typ framöver.

Raskesven
 
öringen; sa:
Är det denna du menar tro?

http://www.thru-hiker.com/MaterialDetail.asp?PRODUCT_ID=MG103&subcat=Coated+Ripstop

Vad betyder 2nds, är det andrasortering eller?

Räcker det med 2 "stycken" för en tarp på 2 x 3 meter?
[Ändrat av öringen 2006-02-23 kl 16:49]

Jepp. Och 2nds är andrasortering. Vilket är lite lurigt. Den första vändan jag handlade fanns det även förstasortering, vilket jag tog och har i min tenttarp som finns på bild vid min profil. Den har funkat bra och håller tätt.

Det jag köpt nu har jag inte fälttestat ännu, men 2nds handlar ofta om lite taskiga kanter etc. Men det finns de som hävdar att väven kan läcka också. En okulär besiktning visar dock ingen skillnad mellan de två vävarna jag köpt.

Är du osäker så köp den ultratunna spinn-nylonen istället. Men den är ju dyrare. Jag avstod därför att jag inte tyckte viktvinsten motsvarade kostnaden. Och jag är optimist och hoppas att 2nds håller tätt. Du kan skriva Paul på Thruhiker och fråga mer specifikt vad som gör den aktuella batchen till 2nds.

En yard är ju ca 91 cm, så vill du ha rejält mått så köp 3 yards och använd spillbitarna till vattentäta packpåsar eller annat. Annars räcker kanske 180*310 cm ganska långt.

Jörgen
 
Re: Sy

NUI; sa:
Kostnaden lär bli under 200 kr för en tarp av 1.1 oz.

Lite mer får man väl räkna med?

Frakten går på $24.25. För 2 yards blir det $11.90 + en tub silikontätare (som jag antar behövs..) för $5.95. Det blir drygt 333 svenska kronor. Har mejlat dem och frågat vad det är som gör materialet till andrasortering, avvaktar svar på det.
 
Fick svar på min fråga om vad det är som gör det till andrasortering:

"Sil Nylon is manufactured for use as a parachute canopy, and the 2nds were slightly out of spec.

Usually the coating is a little heavier, a little lighter, or something similar. We've been selling it for six years now and many thousands of yards and customers who like it a lot. Works great as a
tarp canopy.

As with all our fabrics, we offer a no-hassle return policy. Uncut yardage is easily returned for a full refund. Even so, over six years only a couple of orders of 2nds sil have come back."

Så det verkar ju okej mao.
 
Beställde just 8 yards silnylon för tarptillverkning :) Tog i med beställningen, man vet aldrig hur mkt spill det blir för en amatör alternativt kanske det blir packpåsar eller nåt annat ifall det går bra...
[Ändrat av öringen 2006-05-02 kl 15:27]
 
öringen; sa:
Beställde just 8 yards silnylon för tarptillverkning :) Tog i med beställningen, man vet aldrig hur mkt spill det blir för en amatör alternativt kanske det blir packpåsar eller nåt annat ifall det går bra...
[Ändrat av öringen 2006-05-02 kl 15:27]

Det skadar aldrig att ha hemma. Sydde några packpåsar i helgen. Syr man fel så går det åt ännu mer väv...

Fraktkostnaden du nämnde tidigare verkar hög. Det du köpt väger nog mindre än halvkilot. Brukar komma i ett brev efter några dagar och kosta några dollar.

Vi vill se bilder så småningom. Gör som jag och kör med måttlig bildkvalitet så syns inte sömmarna så tydligt..

Jörgen
 
NUI; sa:
öringen; sa:
Beställde just 8 yards silnylon för tarptillverkning :) Tog i med beställningen, man vet aldrig hur mkt spill det blir för en amatör alternativt kanske det blir packpåsar eller nåt annat ifall det går bra...
[Ändrat av öringen 2006-05-02 kl 15:27]

Det skadar aldrig att ha hemma. Sydde några packpåsar i helgen. Syr man fel så går det åt ännu mer väv...

Fraktkostnaden du nämnde tidigare verkar hög. Det du köpt väger nog mindre än halvkilot. Brukar komma i ett brev efter några dagar och kosta några dollar.

Vi vill se bilder så småningom. Gör som jag och kör med måttlig bildkvalitet så syns inte sömmarna så tydligt..

Jörgen

47.60 för materialet + 30.55 i frakt = a grand total of $78.15... :(?
 
öringen; sa:
NUI; sa:
öringen; sa:
Beställde just 8 yards silnylon för tarptillverkning :) Tog i med beställningen, man vet aldrig hur mkt spill det blir för en amatör alternativt kanske det blir packpåsar eller nåt annat ifall det går bra...
[Ändrat av öringen 2006-05-02 kl 15:27]

Det skadar aldrig att ha hemma. Sydde några packpåsar i helgen. Syr man fel så går det åt ännu mer väv...

Fraktkostnaden du nämnde tidigare verkar hög. Det du köpt väger nog mindre än halvkilot. Brukar komma i ett brev efter några dagar och kosta några dollar.

Vi vill se bilder så småningom. Gör som jag och kör med måttlig bildkvalitet så syns inte sömmarna så tydligt..

Jörgen

47.60 för materialet + 30.55 i frakt = a grand total of $78.15... :(?

Hyfsat. Jag tror jag köpte 6 yards till mitt tarptält. Känns överkomligt..
Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
Karolina P Hillebergs Niak Bo och sova 34
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.