Hilleberg

Ja dom har väl valt att stanna i sin nische, dvs hög kvalitet som alltid funkar i alla väder på fjellvandring. Men då blir dom istället lite tyngre och dyrare.

Om man "bara" ska på cykelsemester eller vandra låglandsleder så finns andra bra val som är billigare och lättare.

Du verkar ju har löst problemet med innertält.

Frågan är ju också, vad finns det för material att tillgå på marknaden? Hilleberg har mycket erfarenhet om olika material och dessutom tog de fram egen väv. Det är dyrt att utveckla och jag kan tänka mig att de inte villiga dras med in i billighets sektionen, där finns det redan massvis med aktörer.
ett innertälts primära syfte är att hålla insekterna borta, yttertältet håller regn och vind borta och står för säkerheten, så själva innertältet borde man kunna hålla mindre präktigt och inte sy dem så täta. Handlar inte om att de måste var billiga, utan att att de bör andas bättre, och då får man lättheten på köpet. Ett innertält utsätts inte för hård vind och behöver inte va så slitstarka. Det är mest botten som ska tåla lite, men ofta har man ju ändå nåt extra skydd där i form av footprint ellet plastbit.

Hade gärna sett att det fanns olika typer av innertält att köpa separat, det hade varit grymt. Behlver inte ens va Hilleberg som tillverkar dem. Nån annan tillverkare hade kunna sy dem för olika behov och som passar till olika hillebergmodeller.

ett innertälts primära syfte är att hålla insekterna borta, yttertältet håller regn och vind borta och står för säkerheten, så själva innertältet borde man kunna hålla mindre präktigt och inte sy dem så täta. Handlar inte om att de måste var billiga, utan att att de bör andas bättre, och då får man lättheten på köpet. Ett innertält utsätts inte för hård vind och behöver inte va så slitstarka. Det är mest botten som ska tåla lite, men ofta har man ju ändå nåt extra skydd där i form av footprint ellet plastbit.

Hade gärna sett att det fanns olika typer av innertält att köpa separat, det hade varit grymt. Behlver inte ens va Hilleberg som tillverkar dem. Nån annan tillverkare hade kunna sy dem för olika behov och som passar till olika hillebergmodeller.
Jag har påbörjat sy ett innertält i myggnät till unna lite smalare för att få mer plats. Men så sålde jag tältet och det ligger nästan färdigsytt myggnätsdel med dragkedjan lite slarvigt i sydd men ändå. I praktiken återstår bara golvet. Men så har jag ingen användning för det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips