Ja det tror jag. Det har förstås diskuterats genom åren på utsidan (och man måste ju säga att det finns rätt mycket samlad erfarenhet här). En tråd är dennaHåller verkligen Hilleberg så bra?
Hilleberg
- Trådstartare HasseQ
- Start datum
Ja det tror jag. Det har förstås diskuterats genom åren på utsidan (och man måste ju säga att det finns rätt mycket samlad erfarenhet här). En tråd är dennaHåller verkligen Hilleberg så bra?
ett innertälts primära syfte är att hålla insekterna borta, yttertältet håller regn och vind borta och står för säkerheten, så själva innertältet borde man kunna hålla mindre präktigt och inte sy dem så täta. Handlar inte om att de måste var billiga, utan att att de bör andas bättre, och då får man lättheten på köpet. Ett innertält utsätts inte för hård vind och behöver inte va så slitstarka. Det är mest botten som ska tåla lite, men ofta har man ju ändå nåt extra skydd där i form av footprint ellet plastbit.Du verkar ju har löst problemet med innertält.
Frågan är ju också, vad finns det för material att tillgå på marknaden? Hilleberg har mycket erfarenhet om olika material och dessutom tog de fram egen väv. Det är dyrt att utveckla och jag kan tänka mig att de inte villiga dras med in i billighets sektionen, där finns det redan massvis med aktörer.
Jag har påbörjat sy ett innertält i myggnät till unna lite smalare för att få mer plats. Men så sålde jag tältet och det ligger nästan färdigsytt myggnätsdel med dragkedjan lite slarvigt i sydd men ändå. I praktiken återstår bara golvet. Men så har jag ingen användning för det.ett innertälts primära syfte är att hålla insekterna borta, yttertältet håller regn och vind borta och står för säkerheten, så själva innertältet borde man kunna hålla mindre präktigt och inte sy dem så täta. Handlar inte om att de måste var billiga, utan att att de bör andas bättre, och då får man lättheten på köpet. Ett innertält utsätts inte för hård vind och behöver inte va så slitstarka. Det är mest botten som ska tåla lite, men ofta har man ju ändå nåt extra skydd där i form av footprint ellet plastbit.
Hade gärna sett att det fanns olika typer av innertält att köpa separat, det hade varit grymt. Behlver inte ens va Hilleberg som tillverkar dem. Nån annan tillverkare hade kunna sy dem för olika behov och som passar till olika hillebergmodeller.
Jag har sovit ca 200 nätter i mitt Unna. Tältet har många gånger stått uppsatt hela dagen i sommar sol. Den enda reparation jag gjort på yttertältet är byte av dragkedjan.Håller verkligen Hilleberg så bra? Har sett väldigt många "laxfärgade" Hilleberg tält där den röda färgen blekts av UV-strålning. Har köpte själv ett billigt Unna av någon som enligt egen utsago använt det 100 nätter och det är otroligt blekt. Har hört ryktas att Hilleberg skulle klara UV lite sämre och har oxå hört att den gröna färgen klarar sig bättre än den röda, men jag vet inte om dessa påståenden stämmer.
Skulle vara intressant att räkna på priset per natt innan ytterduken behöver bytas.
Största invändningen jag har mot Hilleberg är att de är för korta för mig som är 190cm lång. Jag behöver 230 cm innertält för att inte sovsäcken ska ligga mot innertältet och det är nog bara Unna som är 230cm, de andra är för korta.
Du kanske kan använda det till något annat tält eller sälja det?Jag har påbörjat sy ett innertält i myggnät till unna lite smalare för att få mer plats. Men så sålde jag tältet och det ligger nästan färdigsytt myggnätsdel med dragkedjan lite slarvigt i sydd men ändå. I praktiken återstår bara golvet. Men så har jag ingen användning för det.
Jag vet inte, orkar inte ta tag i det. Ligger bara och skräparDu kanske kan använda det till något annat tält eller sälja det?